Toyota vyrábí od roku 2020 vlastní modulární li-ion baterie s inteligentním softwarem, který komunikuje s vozíkem. Baterie mají o 30 procent vyšší energetickou účinnost, pracují s rychlejší odezvou při dobíjení a jsou stabilní v dodávce proudu i napětí bez ohledu na aktuální stav nabití.

Každá baterie má stavebnicovou koncepci z více modulů, které společně vytvářejí potřebnou kapacitu. Několik článků společně vytváří bateriový modul s vlastním kontrolním mikroprocesorem, který hlídá teplotu a napětí v jednotlivých článcích. Používají se kulaté tužkové NCA články s velmi stabilním složením a s nejvyšší hustotou ze všech dostupných technologií přímo od výrobce.

Všechny moduly, které tvoří jednu baterii, kontroluje centrální řídicí BMS systém − Battery Management System. Systém byl vyvinut společně pro vozík i baterii a zaručuje rychlou reakci na každý problém nebo nestabilitu napětí.

Řízený proces nabíjení

Proces nabíjení si řídí sama baterie a odebírá pouze potřebné množství proudu. Inteligentní nabíječe spolu komunikují a dokážou distribuovat energii rovnoměrně do současně nabíjených vozíků nebo zajistí odložení nabíjení nejméně vybitých baterií, pokud by hrozilo krátkodobé překročení nasmlouvaného odběru elektrické energie. Při použití třífázového nabíječe trvá plné nabití baterie vybité na 20 až 30 procent kapacity pouhých 60 minut.

Investice s dlouhou životností

Nové modulární baterie Toyota mají rozšířenou sedmiletou záruku na kapacitu. Vydrží minimálně 4500 nabíjecích cyklů při hloubce vybití 80 procent. To znamená přibližně tři- až pětkrát delší životnost ve srovnání s olověnými bateriemi, které vydrží průměrně 1200 až 1500 cyklů. Výrobce předpokládá, že baterie dosáhnou delší životnosti než vlastní stroj. Dosud tomu bylo vždy naopak.

Design vozíků podle baterie

Stavebnicová koncepce umožňuje postavit vozík na míru kolem baterie. Prvním takto konstruovaným modelem je kompaktní vozík BT Levio LWI160. Ve všech rozměrech, tedy výšce, šířce i délce, je menší než jeho výkonově srovnatelní předchůdci. Rovněž nízká hmotnost značně rozšiřuje možnosti jeho nasazení například i na místa, kde je nosnost podlahy limitujícím faktorem.

Vysoká bezpečnost

Protože jsou li-ion baterie Toyota složeny z více modulů a každý modul obsahuje více článků, jsou chráněny nejen pouzdrem celé baterie, ale i obalem vlastního modulu. Jednotlivé moduly se navzájem nedotýkají a vykazují vysokou mechanickou odolnost.

Související