Prvním letadlem Airbusu byl model A300, který šel již v roce 1974 − dva roky po založení firmy − do sériové výroby. Jednoho z nejvýznamnějších hráčů leteckého průmyslu udělal z Airbusu model A320 se systémem řízení fly-by-wire, jehož bylo objednáno několik stovek kusů ještě před jeho prvním letem, který se uskutečnil únoru 1987. Do té doby dominantnímu americkému Boeingu vyrostla těžká konkurence.

Většina lowcostových aerolinek využívá pro přepravu cestujících na krátkých a středních tratích Airbus A320 nebo Boeing 737. Toto jsou dvě nejčastější letadla, která křižují oblohu nad dovolenkovými destinacemi, rivalové, kteří jsou ale oba u zákazníků velmi oblíbeni.

A320 se vyrábí i v Alabamě

Přestože se A320 začal vyrábět o nějakých 20 let později než B737, koncem října 2019 byla celková poptávka po modelu Airbusu o více než padesát kusů vyšší než u jeho amerického konkurenta Boeingu 737, v únoru loňského roku se odstup zvýšil až o více než 350 letadel. Model A320 je v současnosti považován za nejoblíbenější dopravní letadlo na světě.

Jedna z finálních montážních linek tohoto modelu je ve městě Mobile v Alabamě, která letos v září slaví šest let od svého vzniku. V prosinci loňského roku doručila zákazníkovi dvoustý Airbus A320 a její specialisté pracují na dalších.

Montáž A320

Všechny montážní linky A320 jsou organizovány formou několika stanic − bez ohledu na to, zda se jedná o americkou, čínskou nebo francouzskou linku. Jednotlivé stanice mají zadané konkrétní úkoly − smontují dílčí části a otestují je. Následně tyto jednotlivé díly dorazí na finální montážní linku, kde jsou spojeny do jednoho kusu letadla.

4 mil.

součástek a dílů byly zapotřebí pro výrobu jednoho Airbusu A380. Jeho výroba a montáž byly velkou logistickou výzvou.

Dokončený trup letadla se pomocí jeřábů zvedne, aby se k němu připojila obě křídla a namontoval se podvozek a pylony. Po vytvoření této kostry se pomocí plošin letadlo přesune k instalaci kabiny a motorů, aby bylo připraveno k finálnímu testování včetně letových zkoušek. Letadlo je vybaveno sedačkami, nalakováno a potištěno podle požadavků klienta.

Výrobní linky jsou z velké části automatizované. Transport jednotlivých dílů (ve výrobních halách často probíhající s využitím automaticky řízených přepravních plošin) a jejich montáž v závodech rozesetých po celém světě představují velkou logistickou výzvu.

Cestě za oceán pomohl DB Schenker

K přepravě dílů pro A320 do Spojených států se využívá námořní doprava, touto cestou se přepravují celé kompletní sety. Lodě vyplouvají s naloženými křídly, přední i zadní částí trupu a s vertikálními i horizontálními ocasními plochami z německého Hamburku. Cílovou destinací je přístav Mobile na severním pobřeží Mexického zálivu. Tady se ještě relativně donedávna náklad přepravoval vozidly po souši do areálu ve zhruba šest a půl kilometru vzdálené bývalé letecké základně v Brookley Field. S rostoucí produkcí letadel byl tento způsob nevyhovující, hlavně kvůli nutnosti transportu přímo přes město Mobile.

Airbus hledal nové řešení a odpovědí na to bylo v roce 2018 zajištění komplexní logistiky společností DB Schenker. Díky ní se dodavatelský řetězec Airbusu na této transatlantické trase zrychlil. Náklad se již nemusí překládat na valníky, ale využívají se říční cesty. Schenkerem nově vyvinutý systém umožnil výrobu letadel v režimu just-in-time, a to i díky zrekonstruovanému molu a nově vybudovanému hangáru přímo ve výrobním areálu. Kapacita je naplánována tak, že pokud z Evropy dorazí měsíčně sety pro zkompletování čtyř letadel, jsou v takovém případě tři uloženy v hangáru a komponenty jednoho letadla míří rovnou na linku ke konečné montáži.

Beluga, létající kytovec

Letoun A300-600ST Beluga (česky Běluha podle rodového jména arktického kytovce), skutečně připomíná známého mořského savce. Jde o speciálně upravený nákladní letoun A300, jemuž konstruktéři snížili pilotní kabinu a v trupu tak vytvořili obří nákladní prostor. Stroj má několik zvětšených dveří, odklápěcí příď i záď a nosnost téměř padesát tun. Je nedílnou součástí logistických procesů Airbusu, protože umožňuje efektivní a rychlou komponentu o šířce a délce až po 7,1 metru a o délce až 39,1 metru.

Většinou se v něm převáží jednotlivé části letadel − jako například trupy, křídla a ocasy pro menší modely (A320, A330 a A350) z různých evropských závodů na montážní linky i finální montážní linky.

Potřeba přeprav nadrozměrných nákladů ale vedla Airbus k výrobě ještě větší verze Belugy. Ta vychází z A330 a naloží náklad o téměř osm metrů delší, o metr širší a o čtyřicet centimetrů vyšší. Nosnost stroje vzrostla na 51 tun.

První BelugaXL vstoupila do pravidelného továrního provozu v lednu 2020.

Výroba A380 končí, z nebe ale nezmizí

Zatímco některé letecké společnosti v současnosti vracejí dvoupatrové „superjumbo“ A380 − největší dopravní letadlo na světě − po koronavirové odmlce na nebe, Airbus jeho výrobu ukončil už v březnu letošního roku.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.