Autonomní roboty EffiBot francouzského výrobce Effidence se pro SEAT staly další etapou automatizace a robotizace intralogistiky v martorellském závodě. Automobilka již delší dobu pracuje na inovacích a automatizaci dodavatelského řetězce a využívá například automaticky naváděné vozíky AGV pro vnitřní i venkovní nasazení. Nové roboty EffiBot však patří do vyšší třídy automatické navigace AMR a španělskému výrobci automobilů poskytují možnost postoupit v rozvoji robotizace svých procesů dále.

Na rozdíl od automatizovaných vozidel AGV (Automated Guided Vehicle), která vyžadují pro správnou funkci vodicí dráhy, dokážou autonomní mobilní roboty AMR (Autonomous Mobile Robot), jako je EffiBot, rozpoznávat své okolí, stanovit si vlastní trasu do zadaného cíle a cestou se vyhýbat překážkám.

Navigace s lidarem má dosah 30 metrů

Robotické vozíky EffiBot se přizpůsobují potřebám pracovníků a pomáhají jim s různými úkoly, například s přepravou dílů. Při svém pohybu robot nepřetržitě sleduje své okolí v rozsahu 360° a v areálu výrobního závodu dokáže následovat osobu, která se dotkla jeho dotykového displeje. Pracovník přitom nemusí mít na sobě žádné zařízení. Robot se neztratí, ani když mu cestu zkříží jiná osoba nebo objekt.

Robotický asistent EffiBot
  • uveze až 300 kilogramů či utáhne náklad do 500 kilogramů
  • v konfiguraci 2WD nebo 4WD nabízí jeho konstrukce dobré schopnosti pro jízdu po nerovných površích ani až 30procentní svahy nejsou pro něj omezením
  • kola s jízdou do čtyř směrů umožňují vysokou manévrovatelnost
  • díky krytí IP54 ho lze používat i mimo budovy
  • navigace pomocí senzorů umožňuje 360stupňovou analýzu prostředí
  • lokalizace využívá především rozpoznávání přirozeného prostředí, ale systém lze dále zpřesnit a posílit také pomocí umělých referenčních značek
  • navigační systém funguje při rychlosti jízdy až 6 km/h
  • robot zvládá obousměrnou jízdu, a nemusí proto zbytečně manévrovat

Pro rozpoznávání okolí a stanovení si vlastní trasy využívá EffiBot hlavní lidar s dosahem 30 metrů. Lokátor vykresluje své vlastní černobílé rozložení, kde může uživatel v rámci snadno použitelného softwaru definovat cesty, klást překážky, omezené oblasti atd. Kvůli detekci překážek je stroj vybaven rovněž čtyřmi infračervenými radary. V každém okamžiku tak robot rozpoznává své okolí.

Stroje při některých úkolech spolupracují s lidmi

EffiBot přepravuje například různé druhy dílů pro montáž automobilů, a zbavuje tak zaměstnance námahy při nošení těžkých předmětů. Robot má nosnost až 250 kilogramů a na přípojném vozidle uveze náklad až 500 kilogramů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.