Kapacity dopravců jsou na maximu a nelze je rychle navyšovat, jelikož termíny na výrobu a dodání nových aut se pohybují v řádech dlouhých měsíců. Také chybí řidiči, uvádí se, že v Evropě zhruba 400 tisíc. To vše vede k tomu, že spotové ceny rostou a firmy mají problém své zboží dodávat zákazníkům. Současný dopravní trh je proto velice nestabilní. Ceny za dopravu se mění každým dnem. Tento trend očekávejme i v příštích měsících.

Dopravci budou na tuto situaci samozřejmě reagovat většími objednávkami na nové vozy. Na ty ovšem budou čekat minimálně do konce tohoto roku. I po ustálení dodávek nových nákladních vozů pořád zůstane problém s nedostatkem řidičů. Blížíme se do bodu zvratu, kdy poptávka po dopravě extrémně převáží její nabídku.

Nároky na silniční dopravu vzrostou

Evropa bohužel zaspala. Nejsme připraveni infrastrukturou na autonomní nebo semiautonomní provoz. Naše míra digitalizace a automatizace je na nízké úrovni. V kombinaci s chybějící pracovní silou a odchodem do důchodu velké části „kamioňáků“ si zaděláváme na velký problém. Vyrobené zboží prostě nebudeme schopni přepravovat s takovou efektivitou, na jakou jsme zvyklí. Zejména menší firmy budou mít problémy své zboží k zákazníkům vůbec dostat.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.