Začátkem letošního roku obletěla svět zpráva, že Jeff Bezos – zakladatel amerického Amazonu – opouští místo výkonného ředitele. Do jeho křesla se v červenci letošního roku posadil Andy Jassy, bývalý ředitel cloudové služby Amazonu. Bezos ale Amazon neopouští a je výkonným předsedou správní rady. S novým vedením se očekává postupná automatizace skladů, zlepšení péče o zaměstnance i navyšování desítek tisíc pracovních míst.

Internetové knihkupectví

V roce 1994 se na internetu poprvé představila služba world wide web (www), kterou dnes mnoho uživatelů považuje za gros internetu. Ale v 90. letech to bylo něco naprosto nového. A právě tehdy Jeff Bezos využil dosud nepoznaného potenciálu a založil si internetové knihkupectví Cadabra.com, které jen za pár měsíců přejmenoval na slavný Amazon.com.

V nabídce měl přes milion knižních titulů, které si zákazníci mohli prohlížet v internetové databázi a stejně tak i vyhledávat dle žánrů, nálady, preferencí, ale i podle konkrétních titulů a autorů. Na základě předchozích objednávek zákazníků jim také Amazon doporučoval vhodné tituly. Po zaplacení kreditní kartou mohli očekávat odeslání zásilky během několika dní. (Dnes Amazon nabízí službu doručení ještě téhož dne, dokonce v rámci několika hodin.)

Sklad Amazonu nečítal víc než dva tisíce kusů, ale své zákazníky si získal drobnostmi jako například newslettery o knižních novinkách, dárkovými baleními či možností psát a číst komentáře ke knihám.

Z počátku Jeff Bezos e‑shop provozoval z garáže pronajatého domu v Bellevue ve Washingtonu. Rychle si ale našel zákazníky – během prvních dvou měsíců prodal knihy do padesáti států a vydělával kolem dvaceti tisíc dolarů týdně. Svoji společnost přesunul do Seattlu, přestože byl dlouhodobě nerentabilní. Na začátku milénia Jeff Bezos dokonce propouštěl, uzavřel distribuční centrum a zaměřil se na snižování nákladů. Amazon zažil svůj první celoroční zisk až v roce 2003. Pak ale rostl a jen o pět let později už tržby dosahovaly několika miliard dolarů.

Úspěšný reklamní tah

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66981870-za-uspechem-amazonu-jsou-inovace