Začátkem letošního roku obletěla svět zpráva, že Jeff Bezos – zakladatel amerického Amazonu – opouští místo výkonného ředitele. Do jeho křesla se v červenci letošního roku posadil Andy Jassy, bývalý ředitel cloudové služby Amazonu. Bezos ale Amazon neopouští a je výkonným předsedou správní rady. S novým vedením se očekává postupná automatizace skladů, zlepšení péče o zaměstnance i navyšování desítek tisíc pracovních míst.
Internetové knihkupectví
V roce 1994 se na internetu poprvé představila služba world wide web (www), kterou dnes mnoho uživatelů považuje za gros internetu. Ale v 90. letech to bylo něco naprosto nového. A právě tehdy Jeff Bezos využil dosud nepoznaného potenciálu a založil si internetové knihkupectví Cadabra.com, které jen za pár měsíců přejmenoval na slavný Amazon.com.
V nabídce měl přes milion knižních titulů, které si zákazníci mohli prohlížet v internetové databázi a stejně tak i vyhledávat dle žánrů, nálady, preferencí, ale i podle konkrétních titulů a autorů. Na základě předchozích objednávek zákazníků jim také Amazon doporučoval vhodné tituly. Po zaplacení kreditní kartou mohli očekávat odeslání zásilky během několika dní. (Dnes Amazon nabízí službu doručení ještě téhož dne, dokonce v rámci několika hodin.)
Sklad Amazonu nečítal víc než dva tisíce kusů, ale své zákazníky si získal drobnostmi jako například newslettery o knižních novinkách, dárkovými baleními či možností psát a číst komentáře ke knihám.
Z počátku Jeff Bezos e‑shop provozoval z garáže pronajatého domu v Bellevue ve Washingtonu. Rychle si ale našel zákazníky – během prvních dvou měsíců prodal knihy do padesáti států a vydělával kolem dvaceti tisíc dolarů týdně. Svoji společnost přesunul do Seattlu, přestože byl dlouhodobě nerentabilní. Na začátku milénia Jeff Bezos dokonce propouštěl, uzavřel distribuční centrum a zaměřil se na snižování nákladů. Amazon zažil svůj první celoroční zisk až v roce 2003. Pak ale rostl a jen o pět let později už tržby dosahovaly několika miliard dolarů.
Úspěšný reklamní tah
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později