Vláda schválila nákup 72 tisíc litrů kapaliny AdBlue pro potřeby složek Integrovaného záchranného systém do skladů Správy státních hmotných rezerv (SSHR). Nákup bude formou veřejné zakázky, informoval na twitteru ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). Na nákup vláda uvolní sedm milionů korun, jde o zásobu na tříměsíční spotřebu. „Ministerstvo dopravy teď urychleně přepracuje krizový plán a zařadí do něj AdBlue. Nejdéle do dvou týdnů by nás o tom měli informovat. Teprve pak můžeme vypsat tendr. Předpokládáme, že půjde o zakázku do dvou milionů korun. Jen pro představu, denní spotřeba AdBlue v Česku je 300 tisíc litrů,“ řekl předseda SSHR Pavel Švagr.

AdBlue se používá u naftových motorů pro snížení obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech. Vzniká jako vedlejší produkt při výrobě umělých hnojiv, stěžejní komoditou pro jeho výrobu je plyn. Nedostatek AdBlue na čerpacích stanicích vede v současnosti až k trojnásobnému navýšení maloobchodních cen a ohrožuje plynulost a dostupnost silniční, zejména nákladní dopravy. Poptávka po AdBlue vzrostla podle distributorů v posledních týdnech o 70 až 100 procent.

Všechna vozidla používající AdBlue z výroby jsou vybavena elektronickým systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny. Není tak možné obcházet emisní normy. Největším výrobce aditiva AdBlue je v regionu slovenská firma Duslo, která patří do skupiny Agrofert ze svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO).

Související

 Na výrobu aditiva tvrdě dopadají zejména současné vysoké ceny a nedostatek zemního plynu. „Situace je kritická v celé Evropě. Chemické továrny napříč Evropou, které používají zemní plyn jako vstupní výrobní surovinu, odstavují nebo omezují výrobu, protože výroba jakýchkoli produktů ze zemního plynu je nyní nerentabilní. To dopadá i na produkci AdBlue,“ řekl koncem října mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Související