Jak se pro společnost VCHD Cargo vyvíjí letošní rok? Jaké očekáváte výsledky? Co vás v letošním roce potěšilo, co překvapilo a co naopak zaskočilo?

Letošní rok je obecně plný nových a často ne příjemných výzev, ale já jsem velmi rád, že se pro VCHD Cargo vyvíjí pozitivně. Podařilo se nám anorganicky vyrůst v Německu prostřednictvím akvizice přepravní společnosti Völker Logistik a naše aktivity v zahraničí tak podle plánu dále rozvíjíme. Na českém trhu se nám také daří, rozvinuli jsme naše zákaznické portfolio i o balíkové firmy, přidali přímé linky a v meziročním srovnání očekáváme pozitivní růst tržeb. Méně příjemných věcí s sebou přináší doba covidová – překvapily nás dopady nedostatku čipů na celou řadu významných výrobců, a to i nákladních vozidel. Přestože jsme v prvním kvartále ještě před čipovou krizí udělali velkou objednávku na tažná i přípojná vozidla, i tak je jejich dodací lhůta delší.

Jaká je z vašeho pohledu situace na trhu kamionových přeprav – v Česku, Německu, v Evropě? Po jakých přepravách roste či klesá poptávka – a proč?

Na trhu cítíme silný převis poptávky po dopravě nad nabídkou. Poptávka je ovlivněna mnoha faktory, není to jen rychlé zotavení evropských ekonomik a chronický nedostatek řidičů kamionů, ale také prodloužení dodacích lhůt na nové kamiony a především nevyrovnanost trhu. Změnily se nákupní zvyklosti lidí, raketově vyrostla poptávka po balíkových službách na jedné straně, ale na straně druhé kolabují námořní přepravy, které zabezpečují dovoz levného zboží z Asie, takže ta plynulost, která umožňovala plánovat přepravy, tu není. A když se v našem oboru špatně plánuje, tak se i hůře vozidla vytěžují. Poptávky na extra kapacity je proto těžké plnit.

Jak s tímto trhem zahýbal covid? Z hlediska dopravní firmy pozitivně, nebo negativně? Co a jak se následkem pandemie a opatření proti ní změnilo?

Covid přinesl neskutečný nárůst administrativy a zhoršení podmínek pro dopravní firmy a jejich řidiče. Jen nutnost antigenních testů při přechodu hranic a jejich administrativní zpracování byly pro každou dopravní společnost velmi komplikované. A pro řidiče byl covid doslova noční můrou – nejenže byli od počátku koronavirové krize jedním z nejvíce exponovaných povolání vystavených riziku nákazy a opatření ve firmách je často velmi diskriminovala, ale na začátku tohoto roku při zavedení povinného testování museli běžně po své noční směně ještě vystát frontu na testy v testovacím centru, nebo stáli v řadě přímo na hraničních přechodech, a to v rámci své odpočinkové doby. Pro i tak náročné povolání řidiče dálkových nákladních přeprav to přineslo další zátěž a to byl a stále je jeden z mnoha důvodů, proč se zhoršuje nedostatek řidičů na trhu.

Petr Kozel
Ředitel a předseda představenstva společnosti VCHD Cargo Petr Kozel

Petr Kozel založil v roce 1992 spediční společnost E.S.T. a stál v jejím čele jako majitel a generální ředitel. Firma, která zaujala přední pozice zejména v oblasti dopravy a spedice, se v roce 2006 spojila se společností Dachser ve formě joint venture. Petr Kozel pak na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva řídil aktivity společnosti Dachser v ČR. Od roku 2019 svoji energii zaměřuje na aktivity ve společnosti VCHD Cargo, kterou většinově vlastní. Působí v ní jako ředitel a předseda představenstva.

Loni VCHD Cargo investovala do rozvoje kamionové flotily. Koupili jste Actrosy páté generace. Jste s nimi spokojeni? V čem ano? V čem ne?

Zatím je příliš brzy na vyhodnocení jejich efektivnosti v provozu. Obrázek si budeme schopni udělat po třech a více letech, i když už nyní máme nějaké indikace ve srovnání s dalšími značkami v naší flotile. Od řidičů jsme dostali jednoznačnou zpětnou vazbu ohledně dotykových displejů nahrazujících tlačítka a především zpětná zrcátka – prostě mají raději tlačítka. A tak další vozidla jsme už objednali s klasickými zrcátky. V naší společnosti VCHD Cargo a obecně na trhu tvoří největší věkovou skupinu řidiči přes 50 let a u nich platí jedno pravidlo: nejvíce používané funkce nezapínat přes dotykový displej.

Budete dál investovat do rozvoje flotily – budete kupovat další vozidla?

Samozřejmě. Naším cílem je udržovat průměrné stáří naší flotily kolem tří let. Pro tento rok jsme objednali kolem 60 vozidel, máme však problémy s jejich dodáním, dodavatelé nám prodlužují dodání běžně o několik měsíců. Bohužel s tím, jak váznou dodávky nových vozidel, vzrůstají požadavky na udržení odpovídajícího stavu vozidel, a to není situace jen ve VCHD Cargo, takže se dá oprávněně obávat o kapacity v servisech na celorepublikové úrovni.

Jak se osvědčila irská linka přímým trajektem do Dublinu? Dříve se do Irska jezdilo dvojím trajektem přes Británii?

Tuto linku jsme zavedli v důsledku brexitu. Velká Británie nebyla po celně-administrativní stránce na změnu připravena a docházelo k obrovským zpožděním, což ovlivňovalo i dvojí trajekt jako tranzit přes Británii. Přímá linka s využitím přímého trajektu z Francie do Dublinu pro našeho zákazníka – výrobce technologických celků pro OEM – přinesla časovou, finanční i celně-administrativní úsporu a především spokojenost našeho zákazníka. I díky tomu se naše spolupráce od té doby rozrostla o další destinace.

Jak se dnes jezdí s kamiony do pobrexitové Británie? Jaké problémy přetrvávají či nové vznikají?

Přepravy do Británie jsme mírně omezili. Hlavním problémem již nejsou dokumenty a celní řízení, to už je z britské strany pro standardní přepravy celkem v pořádku, ale spíše ochota řidičů do Anglie jezdit. Nejen naši řidiči si pamatují Vánoce strávené na parkovišti v Doveru a absolutně neprofesionální přístup z britské strany.

Nechtějí vám v Británii krást řidiče?

Ano, chtějí. Nabídky jsou sice (velmi) velkorysé, ale ze zpětné vazby od našich řidičů vnímáme, že chtějí mít spíše klid a vracet se v pořádku domů než mít lepší peníze. Celní řízení bývají pro řidiče stresová a stále se stává, že se tam řidič „zasekne“ na několik dní. Stejně tak problémovým zůstává britský pohled na zahraniční pracovníky. V praxi vidíme to, k čemu by mohlo dojít i v u nás v České republice. Na jedné straně odmítání otevření pracovního trhu a akceptace zahraničních pracovníků, a na straně druhé reálná nechuť většinové populace k některým donedávna atraktivním povoláním – například řidiče mezinárodní kamionové dopravy. To vše zabaleno do dočasných, mimořádných a jiných pracovních víz.

Řidiči ovšem chybí nejen v ostrovním království, ale po celé Evropě. Nakolik chybí u nás, v Česku? Jak sháníte nové pracovníky za volant? A co děláte, abyste si je udrželi?

Nedostatek řidičů pravidelně vyhodnocujeme a snažíme se s řidiči komunikovat. Chceme, aby o nás a výhodách práce v naší společnosti řidiči věděli. Využíváme doporučení od stávajících kolegů, máme vlastní portál pro nábor řidičů Zaridtesi.cz a obecně se náboru pracovníků intenzivně věnujeme. I přes akutní nedostatek řidičů v Evropě se nám podařilo tento rok vyrůst v počtech zaměstnanců. Spočívá to i v tom, že jdeme více řidičům naproti v tom, jakou práci si u zákazníků vybíráme. Naštěstí je na trhu taková situace, že si to můžeme dovolit. A pomáhá nám také možnost nabídky práce v našich dvou německých společnostech, kterou řidiči vítají.

Přesto cítíme dva trendy. Za prvé je tu prozatím velmi nízká ochota k inovacím na trhu. Jediným skutečně progresivním krokem je rozšíření mega souprav. O kamionech bez řidičů se sice mluví velmi, velmi dlouho, ale je to tak komplikované zejména po legislativně-právní stránce, že příštích několik let nečekám žádnou výraznou změnu. Druhým trendem je zvyšování poptávky po řidičích. Obchodní výměna se v Evropě zvyšuje a s tím roste i tlak na počet přeprav. Snaha o lokální spotřebu v místě výroby se naprosto minula účinkem, a naopak se zvyšuje podíl dálkové přepravy na straně jedné a zvyšování doručování dodávkami přes e-shopy na straně druhé.

Řídí u vás kamiony také nějaká žena?

Ano, samozřejmě, a jsme na ně patřičně hrdí. Dokonce máme ve společnosti několik manželských párů, které jezdí spolu a využívají naše firemní byty.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66998660-nas-svet-funguje-i-diky-ridicum-kamionu