„Momentálně jsme ve fázi testování. Hlavní otázkou je, jak banány do vratných obalů naskládat, aby byl prostor co nejefektivněji využit a zároveň se zboží k odběrateli dostalo ve výborné kondici,“ říká Jaromír Opatrný, jeden ze zakladatelů společnosti Well Pack. Ta se specializuje na mytí opakovatelně použitelných obalů určených pro transport potravin a poskytuje také logistické služby.

„S nápadem přišel náš klient, firma IFCO, pro kterou zajišťujeme čištění vratných bedýnek u nás i v dalších evropských zemích. Společným záměrem je zvýšit udržitelnost v přepravě čerstvých potravin na velké vzdálenosti,“ dodává Opatrný.

První zkušenosti

Firma spustila testování v červenci, kdy zabalila čtyři kontejnery banánů určených pro export z Kostariky do Finska pro řetězec SOK.

Rakouská firma Hofer, dceřiná společnost německého řetězce Aldi, testuje dovoz banánů v plastových přepravkách z Ekvádoru. A opakovaně využitelné obaly použila pro dovoz banánů i síť britských supermarketů Waitrose.

Další bedýnky určené pro texaský řetězec H-B-E zabalila Well Pack v testovacím režimu v Guatemale a koncem října spustila testy ve zmiňovaném Ekvádoru. „V každé zemi se pěstují trochu jiné banány, liší se hlavně velikostí. Proto testujeme nový způsob balení v každé zemi zvlášť, abychom dosáhli co nejvyššího vytížení kontejneru. Odběratelé nejvíce preferují balení, kdy jedna bedna obsahuje 18,5 kilogramu banánů. Zároveň však nesmí dojít k jejich poškození během přepravy,“ říká expert na banány Luis Salazar z Kostariky, který Well Pack na místě zastupuje a pomáhá najít optimální řešení.

„Kostarika je lídrem v udržitelnosti v Latinské Americe a hledá způsoby, jak papír nahradit materiálem šetrným k životnímu prostředí. Karton jednou dojde a my ve výrobním řetězci si už teď musíme zvykat na nová řešení, ve vratných obalech vidíme budoucnost,“ dodává Salazar. Podle jeho mínění stačí, aby s tím jeden z producentů začal, ostatní ho budou následovat.

Zatímco lepenkový obal se po prvním použití stává odpadem, vratnou bedýnku lze opakovaně použít až stodvacetkrát. „V našem způsobu balení navíc nevyužíváme víko pro uzavření obalu, plastové bedýnky jsou naskládané přímo na sebe. Horní vrstvu banánů chrání před poškozením během přepravy tenká pěnová fólie,“ upřesňuje Jaromír Opatrný.

Výhody plastových přepravek

Kromě ekologických benefitů spočívajících v nasazení vratného obalu mají plastové přepravky při přepravě banánů také řadu provozních výhod. Lépe než kartonový obal chrání ovoce například před stlačením, protože jsou díky své robustní konstrukci při umístění na paletách stabilnější a nemají tendenci se hroutit. „Také v nich lépe proudí vzduch a banány v nich i lépe dozrávají,“ konstatuje Jaromír Opatrný.

Plastové bedýnky jsou naskládané přímo na sebe. Horní vrstvu banánů chrání před poškozením během přepravy tenká pěnová fólie.
Jaromír Opatrný, Well Pack

Do jednoho dne od sklizně mají být banány v balírně zpracovány, zchlazeny na 14 °C a dopraveny do přístavu, už na farmě bývají naloženy do lodních kontejnerů. Cesta lodí v kontrolované atmosféře trvá až tři týdny. Z lodě směřují na překladiště a odtud v kamionech či po železnici k distribučním centrům obchodních řetězců. Není bez zajímavosti, že již zmiňované finské SOK má u Helsinek plně automatizované centrum − dá se předpokládat, že právě v těchto provozech, citlivých na kvalitu manipulačních jednotek, vyniknou výhody plastových přepravek oproti kartonovým obalům.

Well Pack ročně umyje okolo tří set milionů opakovaně použitelných obalů. Většina z nich je určena pro přepravu potravin, jejich očista proto musí splňovat přísné hygienické podmínky. S testováním nového způsobu přepravy banánů plánuje pokračovat i v dalších zemích. „Chystáme se na Tenerife, tam jsou banány menší, bude to pro nás další výzva. Pokud se podaří spustit sériové použití ve velkém, můžeme zachránit další miliony stromů ročně, které odhadem padnou na výrobu kartonových obalů,“ dodává Jaromír Opatrný.

Well Pack svým zákazníkům v současnosti mimo jiné nabízí logistické 3PL a 4PL služby včetně fulfillmentu pro e-shopy a řešení vratek. Se společností IFCO, která pronajímá klientům například z řad obchodních řetězců přepravky vyrobené z polypropylenu, spolupracuje léta.

Související