Efektivní sklad je kombinací více faktorů. Vedle jeho správného rozvržení a umístění regálových systémů spolu s dobře nastavenými procesy představuje klíčové řešení volba manipulační techniky. Ještě před výběrem manipulační techniky je třeba vzít v úvahu také parametry skladu, například délku uliček či typ manipulačních jednotek, tak aby se technika mohla dostat do všech míst.
Důležitá je například správná konfigurace manipulační techniky z hlediska zdvihu, nosnosti a dalších parametrů či třeba nasazení moderních lithium-iontových baterií. Volba manipulační techniky má umožnit plné využití jejího potenciálu. Výhody přináší automatizovaná manipulační technika, která procesy ve skladu výrazně urychluje.
Různé způsoby pro zvyšování efektivity skladu
Jednou ze základních metod zvyšování skladové efektivity je zakládání palet do stále větších výšek. Zvyšuje se tím efektivita využití stávající plochy. To ovšem vyžaduje nasazení vozíků specializované konstrukce, schopné ukládat palety do vysokých regálových úrovní.
Nasazení automatizace a robotizace umožňuje ve skladu dosáhnout maximální efektivity. Autonomní vozíky následují operátora a přebírají funkci jízdy i řízení. Operátor se tak může plně soustředit na práci a není nucen nastupovat a vystupovat z vozíku. Zřetelně se tak zvyšuje jeho vychystávací výkon a zlepšení ergonomie práce přináší snížení počtu chyb. Rovněž implementace asistenčních systémů pro systémové vozíky zjednoduší práci řidiči a urychlí celý proces přepravy zboží ve skladu. Zvyšuje také bezpečnost při práci. V praxi to vypadá tak, že ze systému řízení skladu se do asistenčního systému zadá informace o lokaci zboží. Následně, ihned po aktivaci pohonné páky, přistupuje vozík už automaticky k cíli. To je velká výhoda zejména ve skladech s úzkými uličkami a s regály až do výšky 18 metrů. Vozík se v úzké uličce sám přesune k požadované paletě a dokáže zvolit ideální trasu. Při zlepšování efektivity pomáhají i antikolizní systémy, které zvyšují bezpečnost ve skladu a mají vliv na hladký provoz.
Důležitým kritériem je rovněž co nejmenší šířka pracovní uličky mezi regály. Právě pro tyto náročné aplikace jsou určeny vozíky s výsuvným sloupem nebo VNA vozíky pro manipulace ve velmi úzkých uličkách.
Při zvyšování výkonu manipulace je možné využít i asistenční systémy. „Příkladem může být třeba systém Jungheinrich AddedView, který pomocí kamer umístěných na kabině vozíku zobrazuje řidiči na displeji pohled na okolí z ptačí perspektivy podobně, jako to dělají moderní parkovací kamery v autech,“ říká Martin Koudelka, vedoucí marketingového oddělení Jungheinrich ČR. „Výhodou je jednak usnadnění manipulace ve stísněných prostorech a samozřejmě i zvýšení bezpečnosti díky eliminaci mrtvých úhlů ve výhledu řidiče.“
Pro skladování je třeba zvolit správnou techniku
„Provozovatelé skladů mají možnost výběru z celé plejády modelů retraků Linde,“ říká Vladislav Záveský, product manager Linde Material Handling Česká republika. „Vybírat lze různé šířky a délky jejich podvozků v závislosti na rozměru palety, mnoho variant sloupů se zdvihem až 13,5 metru, drive-in úpravu pro obsluhu vjezdných regálů, mrazírenskou verzi pro sklady s řízenou teplotou, variantu G pro kombinovanou manipulaci uvnitř a venku.“
Nově je k dispozici i provedení pro práci v potenciálně nebezpečném EX prostředí podle směrnice ATEX. VNA vozíky Linde se vyznačují modulární koncepcí a lze je pomocí sofistikovaného programu nakonfigurovat podle individuálních požadavků logistické firmy a pro ukládání palet až do výšky 18,5 metru.
Jednou ze základních metod je zakládání palet do stále větších výšek, aby se co nejefektivněji využila stávající plocha skladu.
Před implementací nesmí chybět analýza
Důležitá je vždy analýza potřeb uživatele, kterou je třeba provést před samotnou implementací změn ve skladu. „Díky ní zjistíme, jak navrhnout sklad a jaká manipulační technika se hodí pro jeho konkrétní potřeby, případně s jakou úrovní automatizace,“ vysvětluje Filip Šustek, sales engineer advanced applications ve společnosti Still. „Základním stupněm automatizace jsou asistenční systémy určené pro vozíky. Ty zjednodušují práci řidiči a urychlují celý proces přepravy zboží ve skladu a zvyšují bezpečnost při práci.“
Vyšší úroveň automatizace ve skladu představuje použití autonomně fungujících pickovacích vozíků, kdy vozík přebírá funkci jízdy i řízení a operátor se může plně soustředit na práci. Nejvyšší úrovní automatizace jsou pak plně automatizované průmyslové vozíky, pomocí kterých lze automatizovat všechny procesy v logistice.
Automatizace přináší do skladu řadu výhod
Téma automatizace a robotizace hraje čím dál větší roli nejen ve výrobě, kde je dnes již samozřejmostí, ale v poslední době také v oblasti intralogistiky. Automatické systémy umožňují oproti konvenčnímu skladu vyšší hustotu skladování a také zakládání zboží ve větších výškách, což přináší vyšší počet uskladněných položek při stejné rozloze skladu. Všechny tyto vlastnosti vedou k navýšení efektivity, které se následně odráží v ekonomických výsledcích logistických firem a v jejich konkurenceschopnosti na trhu.
Pro zvýšení výkonu manipulační techniky je možné využít i různé asistenční systémy. Výhodou je pak také lepší bezpečnost ve skladu.
„Linde Material Handling přispívá do této oblasti komplexní nabídkou robotických vozíků, přičemž pro oblast skladování naleznou uplatnění především naše autonomní retraky s označením R-Matic a systémové autonomní vozíky do úzkých uliček typu K-Matic,“ říká Tomáš Tichý, specialista pro robotizaci a automatizaci v Linde Material Handling Česká republika. „Zákazníkům umíme nabídnout také plně autonomní skladovací systémy pro skladování palet či beden − od řešení typu E-SmartShuttle či Multishuttle přes systém AutoStore až po regálové zakladače do velmi vysokých skladů.“
Tomáš Tichý zdůrazňuje, že při návrhu konkrétního robotického či automatického skladovacího systému je třeba klást vždy velký důraz na datovou analýzu aktuálního stavu a na očekávání zákazníka. Zohlednit se musí také plánovaný rozvoj jednotlivých firem do budoucna.
Spolehlivost a nulová chybovost
Automatizace se zkrátka stává při skladování stále významnějším tématem. Potvrzuje to i Martin Koudelka, který zdůrazňuje, že automatizace primárně zvyšuje produktivitu lidské práce.
„Sklad může být stejně efektivní i s manuální technikou. Alespoň teoreticky − velkou výhodou automatických vozíků je totiž jejich spolehlivost a nulová chybovost. U automatických vozíků nedojde k chybnému uložení, k poškození palety, vozíku nebo regálu. Nehrozí ani výpadky v kapacitě kvůli nemocem a podobně. V realitě tak automatické vozíky přispívají i k efektivitě celého systému,“ dodává Martin Koudelka.
Automaty volí vždy nejlepší režim práce
Robotizace a automatizace skladů tak hraje významnou roli i z hlediska nasazení manipulační techniky. V jaké míře tedy dokáže proměnit správně zvolená technika sklad?
Vždy je důležitá důkladná analýza potřeb uživatele manipulační techniky, kterou je třeba provést ještě před samotnou implementací změn ve skladu.
„U manipulační techniky zcela zásadně,“ zdůrazňuje Aleš Hušek, vedoucí oddělení Logistics Solutions a specialista na automatizaci v Toyota Material Handling CZ. „Automaty Toyota Autopilot pracují stoprocentně spolehlivě bez kolizí, prostojů i přestávek. Pokud nedostanou z WMS další úkol, odjedou na parkovací místo, které je obvykle i místem nabíjecím. Jsou-li vybaveny li-ionovou baterií, je každá přestávka využita k dobíjení baterie, což zajistí nepřetržitou práci.“
Automatické vozíky pracují v optimálním módu bez prudkých rozjezdů a prudkého brzdění, nepřepínají se, neničí samy sebe, jezdí bezpečně a vždy s vidlicemi u země, nebourají, pracují bez přestávek, neplýtvají energií. U automatů se tak snižují i náklady na údržbu zhruba o 20 až 30 procent, tyto vozíky mají rovněž výhodu výrazně delšího provozu na jedno nabití baterie.
Li-ion baterie přinášejí řadu úspor při provozu techniky
Vedle automatizace se při zvyšování efektivity skladu uplatní i řada dalších technologií a opatření. U elektrických vozíků se stále více prosazuje technologie li-ion pro trakční baterie se svými nespornými provozními výhodami − není třeba počítat s vyměňováním trakčních baterií a budováním bateriového hospodářství. Firmy tak významně ušetří v nákladech na pořízení záložních baterií i potřebného vybavení a personálních nákladů na jejich údržbu a výměnu.
„U VNA vozíků je významným nástrojem k dosažení provozních úspor nasazení systému skladové navigace,“ říká Vladislav Záveský, product manager v Linde Material Handling Česká republika. „Navigační systém Linde Warehouse Navigation umožňuje zvýšit propustnost skladu a zároveň zkracuje čas potřebný na manipulaci s paletou. Výrazně se také zvýší bezpečnost manipulace s paletami, neboť se zabrání chybám obsluhy. Vozík je upozorněn na další místo uložení nebo vyzvednutí palety a poté s paletou pohybuje nejrychlejší možnou kombinací zdvihu a pojezdu. Lze dosáhnou úspory času až 25 procent, který dokážou vozíky využít pro další manipulace.“
Každá uspořená sekunda se počítá a snižuje náklady
Čím rozsáhlejší je regálový systém a jeho výška, čím více retraků je nutných k jeho obsluze, tím získává na významu každá ušetřená sekunda při každém manipulačním cyklu. V konečném důsledku může sklad snížit počet vozíků ve flotile nebo se stejným počtem strojů odbavit mnohem více palet za stejnou časovou jednotku.
Čím rozsáhlejší je regálový systém a jeho výška, čím více retraků je nutných k jeho obsluze, tím získává na významu každá ušetřená sekunda při každém manipulačním cyklu.
Jinou možností je náhrada vidlicových vozíků a mnoha jednotlivých jízd s jedním nákladem vláčkem složeným z platových vozíků nebo přípojných vozíků různých typů − podle povahy zboží nebo materiálu, který je převážen, podle šířky uličky, která je k dispozici, a podle mnoha dalších kritérií.
„Náhrada olověných baterií li-ionovými často vede ke snížení počtu vozíků ve flotile díky vyšší disponibilitě těch ostatních, což umožňuje průběžné nabíjení,“ vysvětluje Jan Kohák, produktový manažer Toyota Material Handling ČR. „Spotřeba energie je tak nižší, není nutné držet náhradní baterie, je možné zrušit nabíjecí místnost, ušetří se čas strávený přejížděním do nabijárny a výměnou baterie. Li-ion technologie je bezúdržbová − modulární lionové baterie Toyota používají články s nejvyšší hustotou a garancí na kapacitu sedm let, které vybíjením neztrácejí výkon.“
Monitorování flotily zvyšuje efektivitu její práce
Existuje řada dalších technologií, které zvyšují efektivitu jednotlivých procesů i celého skladu. Významnou roli zde hrají systémy pro sledování manipulační techniky. „Monitoring flotily pomocí fleet managementu Toyota I_Site vede rychle k vyšší efektivitě i bezpečnosti,“ říká Jan Kohák. „Přináší eliminaci nárazů a kolizí či otřesů. Těch drobných otřesů může být podle počtu vozíků i směnnosti i tisíce případů za den. Například při rychlém přejíždění spár nebo poškozených míst na podlaze. To vše se projevuje v nižších nákladech na škody, na servis, je méně odstavených vozíků, méně škod na zboží a infrastruktuře − není nutné nic vyšetřovat, řešit opravy, komunikovat s bezpečáky nebo pojišťovnou a podobně.“
Chaos ve skladu má svůj význam
„I když pojem chaotické skladování zní trochu hanlivě a vytváří dojem neuspořádaného skladu, má tento typ skladování v některých případech svůj oprávněný význam,“ vysvětluje Tomáš Tichý, specialista pro robotizaci a automatizaci v Linde Material Handling Česká republika. „Typicky se jedná například o oblast e-commerce podnikání, kdy při velké šíři a variabilitě skladovaného sortimentu není efektivní tyto položky skladovat na pevných pozicích, s ohledem na požadavek maximálního uskladněného množství.“
V případě chaotického skladování lze tak za podmínky použití pokročilých řídicích systémů skladu dosáhnout vysoké efektivity skladu při maximalizaci využití jeho kapacity. Algoritmy chaotického skladu pracují s takovými parametry, jakými jsou například frekvence expedice jednotlivých položek či jejich rozměr. Díky strojovému učení dokážou tyto systémy dokonce predikovat, kolik místa bude potřeba pro zboží, které je teprve na cestě do skladu.
„Výsledek těchto algoritmů vypadá následně tak, že vedle mobilního telefonu leží v regále například obal na telefon nebo paradoxně prací prášek. Jak jsem již zmínil výše − systém pracuje primárně ve prospěch efektivity a člověk v něm není schopen vidět jakoukoliv logiku,“ dodává Tomáš Tichý.
Do výšky s regály!
„Růst skladu do výšky má význam především pro efektivní využití skladového prostoru,“ říká Filip Šustek. „Řada manipulačních jednotek je stohovatelná. Lze je tedy naskládat na sebe především v případě blokového skladování. V tomto případě je ale potřeba dodržovat přísné normy stohovatelnosti a nepřekračovat doporučený počet manipulačních jednotek uskladněných na sobě a hmotnostní limity. Většinou by ale konkrétní manipulační jednotka měla být označena značkou, která udává, zda a jak je možné ji stohovat. Pracovníci provozu by pak měli být o pravidlech náležitě poučeni, aby nedocházelo k nehodám.“
Jakékoliv zvýšení využití objemu s využitím vyšších či zahuštěných skladů s užšími uličkami a VNA vozíky zvyšuje efektivitu. To platí zejména v mrazírenských skladech.
Vývoj technologií v manipulační technice neustále posouvá výškové hranice, ve kterých mohou vozíky vyskladňovat a zaskladňovat, čímž se šetří skladovací prostor a náklady na výstavbu. Například v případě potřeby dvojnásobné skladové kapacity je mnohem méně investičně náročné postavit dvakrát vyšší budovu než budovu s dvakrát větší rozlohou.
„Vždy je důležité maximálně využít plochu skladu, a to jak maximalizací počtu regálových řad na úkor manipulačních uliček, tak maximálním využitím výšky skladu,“ upozorňuje v této souvislosti Martin Koudelka. „Vhodné je tak využívat především systémovou manipulační techniku, která zvládne zakládání do výšek okolo 14 metrů a potřebuje k tomu jen o málo širší uličku, než je délka palety. Oproti skladu s retraky je možné získat přes 30 procent dodatečné kapacity, pokud se sklad přestaví na systémový.“
Čím vyšší sklad, tím více automatizace
Výškové sklady najdou uplatnění například ve specializované logistice, která je zaměřena na skladování velkého množství položek při omezených možnostech disponibilní plochy skladu.
Při návrhu vhodného skladovacího systému společnost Linde Material Handling vždy pečlivě zvažuje, jaký výkon, a tedy efektivitu od takového řešení zákazník očekává. Následně dokáže dodat vozíky do úzkých uliček v manuální, poloautomatické či plně automatické robotické verzi, dále shuttle systémy a do těch nejvyšších skladů automatické regálové zakladače.
Obecně lze říci, že čím vyšší sklad je uvažován, tím vyšší míru automatizace bude nutné pro zachování požadované efektivity skladu aplikovat. Z tohoto důvodu je velmi důležitým parametrem při zvažování výškového skladu výše investičních prostředků, kterou má logistická firma k dispozici. Je třeba si také uvědomit náročnost výškových skladů z pohledu stavebních a požárních předpisů, které jsou schopny do daného projektu velmi výrazně zasáhnout, a to nejen finančně, ale i pokud jde o schvalovací procesy.
V mrazírenských skladech je důležitá úspora plochy
Jakékoliv zvýšení využití objemu s využitím vyšších či zahuštěných skladů i plochy skladu s užšími uličkami a VNA vozíky zvyšuje efektivitu. To platí zejména v mrazírenských skladech, kde je důležitou položkou cena elektrické energie.
„Využití objemu skladu nabízí bezuličkový systém Toyota Radioshuttle − až 85procentní,“ říká Aleš Hušek. „Podmínkou je skladování jednodruhového zboží v každém regálovém tunelu. Systém kombinuje výhody automatizovaných satelitních vozíků se speciálním regálovým systémem.“
Kromě standardních skladů s regálovými tunely ve všech úrovních je možné vytvořit i řešení s vychystávacími sekcemi, expedičními zónami nebo mezaniny. A je-li zautomatizována i obslužná manipulace třeba pomocí retraků, dosáhne uživatel velmi vysokého stupně efektivity.