Od dob našich prababiček jsme se posunuli a zavedli do naší „normality“ řadu novinek:

  • Obvykle vyrábí někdo jiný, než kdo prodává koncovému zákazníkovi.
  • U většiny výrobků už neexistuje jedinec, který by výrobku rozuměl jako celku ve všech detailech.
  • Prodávajících je hodně (hyperkonkurence).
  • Prodává se v několika prodejních kanálech najednou.
  • Prodávající nemá úplné a často ani dostatečné znalosti o prodávaném produktu.
  • Množství produktů a jejich typů se znásobilo a stále násobí.
  • Prodává se v sezonách, které nesouvisí s produkčními zákonitostmi (Black Friday, Vánoce, Velikonoce).
  • Výrobky se dovážejí z celého světa se všemi komplikacemi s tím spojenými.
  • Životní cyklus výrobků se stále zkracuje.
  • Módnost a trendovost najdeme téměř u všech typů výrobků.
  • Kvůli dosažení lepší ceny často nakupujeme spekulativně.
  • Spotřebitelé vlivem promočních prodejů kupují věci, které by jinak nekoupili.
  • Spotřebitelé kupují věci, které si vzhledem ke svými příjmům nemohou dovolit

Výše uvedené jevy nás všechny vedou do situace, že není v lidských silách uřídit plynulý tok výrobků a zboží v našich dodavatelských řetězcích. Představte si armádu lidí, kterou bychom potřebovali na uřízení desítek tisíc položek, které jsou v dnešních maloobchodních sítích obvyklé. Dramatičtější situace je ještě v e-commerce, kde mizí limity kamenné sítě prodejen a limituje nás již jen naše skladová kapacita.

Jak to, že jsme v takové situaci schopni alespoň v omezené míře tok výrobků a zboží řídit?

V průběhu posledních desítek let vznikly specializované systémy pro automatizovanou předpověď prodejů a objednávání. Strojové učení a následně počátky umělé inteligence jsme využili na řízení celého dodavatelského řetězce. Jednotlivé úlohy výše popsaných těžkostí dodavatelských řetězců totiž nelze řešit izolovaně. Ve hře je více faktorů.

Finance: finanční kapacity mají vliv na velikost zásob.

Marketing: způsob propagace a přesvědčení zákazníka marketingovým mixem ovlivňuje finální velikost prodeje.

Cenotvorba: promoční i nepromoční ceny ovlivňují velikost a čas prodeje.

Logistické kapacity: ovlivňují schopnost dostat výrobky a zboží na prodejní pult.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-66998840-mrtve-zasoby-z-pohledu-filozofie-i-podnikani