Od dob našich prababiček jsme se posunuli a zavedli do naší „normality“ řadu novinek:
- Obvykle vyrábí někdo jiný, než kdo prodává koncovému zákazníkovi.
- U většiny výrobků už neexistuje jedinec, který by výrobku rozuměl jako celku ve všech detailech.
- Prodávajících je hodně (hyperkonkurence).
- Prodává se v několika prodejních kanálech najednou.
- Prodávající nemá úplné a často ani dostatečné znalosti o prodávaném produktu.
- Množství produktů a jejich typů se znásobilo a stále násobí.
- Prodává se v sezonách, které nesouvisí s produkčními zákonitostmi (Black Friday, Vánoce, Velikonoce).
- Výrobky se dovážejí z celého světa se všemi komplikacemi s tím spojenými.
- Životní cyklus výrobků se stále zkracuje.
- Módnost a trendovost najdeme téměř u všech typů výrobků.
- Kvůli dosažení lepší ceny často nakupujeme spekulativně.
- Spotřebitelé vlivem promočních prodejů kupují věci, které by jinak nekoupili.
- Spotřebitelé kupují věci, které si vzhledem ke svými příjmům nemohou dovolit
Výše uvedené jevy nás všechny vedou do situace, že není v lidských silách uřídit plynulý tok výrobků a zboží v našich dodavatelských řetězcích. Představte si armádu lidí, kterou bychom potřebovali na uřízení desítek tisíc položek, které jsou v dnešních maloobchodních sítích obvyklé. Dramatičtější situace je ještě v e-commerce, kde mizí limity kamenné sítě prodejen a limituje nás již jen naše skladová kapacita.
Jak to, že jsme v takové situaci schopni alespoň v omezené míře tok výrobků a zboží řídit?
V průběhu posledních desítek let vznikly specializované systémy pro automatizovanou předpověď prodejů a objednávání. Strojové učení a následně počátky umělé inteligence jsme využili na řízení celého dodavatelského řetězce. Jednotlivé úlohy výše popsaných těžkostí dodavatelských řetězců totiž nelze řešit izolovaně. Ve hře je více faktorů.
Finance: finanční kapacity mají vliv na velikost zásob.
Marketing: způsob propagace a přesvědčení zákazníka marketingovým mixem ovlivňuje finální velikost prodeje.
Cenotvorba: promoční i nepromoční ceny ovlivňují velikost a čas prodeje.
Logistické kapacity: ovlivňují schopnost dostat výrobky a zboží na prodejní pult.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později