Od dob našich prababiček jsme se posunuli a zavedli do naší „normality“ řadu novinek:

  • Obvykle vyrábí někdo jiný, než kdo prodává koncovému zákazníkovi.
  • U většiny výrobků už neexistuje jedinec, který by výrobku rozuměl jako celku ve všech detailech.
  • Prodávajících je hodně (hyperkonkurence).
  • Prodává se v několika prodejních kanálech najednou.
  • Prodávající nemá úplné a často ani dostatečné znalosti o prodávaném produktu.
  • Množství produktů a jejich typů se znásobilo a stále násobí.
  • Prodává se v sezonách, které nesouvisí s produkčními zákonitostmi (Black Friday, Vánoce, Velikonoce).
  • Výrobky se dovážejí z celého světa se všemi komplikacemi s tím spojenými.
  • Životní cyklus výrobků se stále zkracuje.
  • Módnost a trendovost najdeme téměř u všech typů výrobků.
  • Kvůli dosažení lepší ceny často nakupujeme spekulativně.
  • Spotřebitelé vlivem promočních prodejů kupují věci, které by jinak nekoupili.
  • Spotřebitelé kupují věci, které si vzhledem ke svými příjmům nemohou dovolit

Výše uvedené jevy nás všechny vedou do situace, že není v lidských silách uřídit plynulý tok výrobků a zboží v našich dodavatelských řetězcích. Představte si armádu lidí, kterou bychom potřebovali na uřízení desítek tisíc položek, které jsou v dnešních maloobchodních sítích obvyklé. Dramatičtější situace je ještě v e-commerce, kde mizí limity kamenné sítě prodejen a limituje nás již jen naše skladová kapacita.

Jak to, že jsme v takové situaci schopni alespoň v omezené míře tok výrobků a zboží řídit?

V průběhu posledních desítek let vznikly specializované systémy pro automatizovanou předpověď prodejů a objednávání. Strojové učení a následně počátky umělé inteligence jsme využili na řízení celého dodavatelského řetězce. Jednotlivé úlohy výše popsaných těžkostí dodavatelských řetězců totiž nelze řešit izolovaně. Ve hře je více faktorů.

Finance: finanční kapacity mají vliv na velikost zásob.

Marketing: způsob propagace a přesvědčení zákazníka marketingovým mixem ovlivňuje finální velikost prodeje.

Cenotvorba: promoční i nepromoční ceny ovlivňují velikost a čas prodeje.

Logistické kapacity: ovlivňují schopnost dostat výrobky a zboží na prodejní pult.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.