Od dob našich prababiček jsme se posunuli a zavedli do naší „normality“ řadu novinek:
- Obvykle vyrábí někdo jiný, než kdo prodává koncovému zákazníkovi.
- U většiny výrobků už neexistuje jedinec, který by výrobku rozuměl jako celku ve všech detailech.
- Prodávajících je hodně (hyperkonkurence).
- Prodává se v několika prodejních kanálech najednou.
- Prodávající nemá úplné a často ani dostatečné znalosti o prodávaném produktu.
- Množství produktů a jejich typů se znásobilo a stále násobí.
- Prodává se v sezonách, které nesouvisí s produkčními zákonitostmi (Black Friday, Vánoce, Velikonoce).
- Výrobky se dovážejí z celého světa se všemi komplikacemi s tím spojenými.
- Životní cyklus výrobků se stále zkracuje.
- Módnost a trendovost najdeme téměř u všech typů výrobků.
- Kvůli dosažení lepší ceny často nakupujeme spekulativně.
- Spotřebitelé vlivem promočních prodejů kupují věci, které by jinak nekoupili.
- Spotřebitelé kupují věci, které si vzhledem ke svými příjmům nemohou dovolit
Výše uvedené jevy nás všechny vedou do situace, že není v lidských silách uřídit plynulý tok výrobků a zboží v našich dodavatelských řetězcích. Představte si armádu lidí, kterou bychom potřebovali na uřízení desítek tisíc položek, které jsou v dnešních maloobchodních sítích obvyklé. Dramatičtější situace je ještě v e-commerce, kde mizí limity kamenné sítě prodejen a limituje nás již jen naše skladová kapacita.
Jak to, že jsme v takové situaci schopni alespoň v omezené míře tok výrobků a zboží řídit?
V průběhu posledních desítek let vznikly specializované systémy pro automatizovanou předpověď prodejů a objednávání. Strojové učení a následně počátky umělé inteligence jsme využili na řízení celého dodavatelského řetězce. Jednotlivé úlohy výše popsaných těžkostí dodavatelských řetězců totiž nelze řešit izolovaně. Ve hře je více faktorů.
Finance: finanční kapacity mají vliv na velikost zásob.
Marketing: způsob propagace a přesvědčení zákazníka marketingovým mixem ovlivňuje finální velikost prodeje.
Cenotvorba: promoční i nepromoční ceny ovlivňují velikost a čas prodeje.
Logistické kapacity: ovlivňují schopnost dostat výrobky a zboží na prodejní pult.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 1/2025





