Společnost Kühne + Nagel loni oslavila 130 let od svého založení a místo pohledů zpět se snaží dívat kupředu. Dnes se jedná o moderní a úspěšnou firmu, která má ve více než 100 zemích světa zhruba 1400 poboček. Je jedničkou v námořní přepravě a kromě kvalitního poskytování logistických služeb se dívá i na životní prostředí a podobně jako ostatní společnosti si dává nelehké, zato nesmírně důležité cíle.
Snižování emisí a uhlíkových plynů
Plánuje mnoho investic do obnovy lesů i přeměny vozového parku. Jedním z dalších cílů je uhlíková neutralita celého dopravního řetězce do roku 2030. „Považujeme za důležité podílet se na řešení klimatické situace. Pokud jde o naše vlastní přímé emise, fungujeme od konce roku 2020 na bázi uhlíkové neutrality a v tomto odvětví zaujímáme díky programu Net Zero Carbon průkopnickou roli. Do konce roku 2030 chceme dosáhnout uhlíkové neutrality i u zásilek přepravovaných prostřednictvím našich subdodavatelů, jako jsou letecké společnosti, rejdaři či silniční dopravci,“ řekl Logistice Miroslav Pudil, současný generální ředitel lokální pobočky Kühne + Nagel.
Začátkem října se společnosti Kühne + Nagel a Lufthansa Cargo dohodly na exkluzivním partnerství pro používání a propagaci syntetického paliva od berlínské neziskové organizace atmosfair. Tento druh paliva je považován za palivo budoucnosti a mělo by umožnit snížit emise oxidu uhličitého u leteckých motorů na nulu.
360
zaměstnanců pracuje nyní v osmi pobočkách Kuehne + Nagel v České republice.
To, že se Kühne + Nagel opravdu věnuje podpoře klimaticky neutrálního paliva, dokazují nejen její aktivity uvnitř firmy, ale i její logistické aktivity. V polovině září totiž oznámila, že zajistí přepravu komponentů pro výstavbu prvního komerčního závodu Haru Oni na výrobu klimaticky neutrálních paliv, tzv. e-fuel.
Projekt Haru Oni je ukázkou spolupráce společností Siemens Energy, Porsche a Highly Innovate Fuels v Chile. Jeho cílem je vývoj paliva z větru a vody, které nebude zatěžovat životní prostředí a bude se snažit o dekarbonizaci logistiky. Do roku 2022 se má vyrobit přes 130 tisíc litrů tohoto klimaticky neutrálního paliva a během dalších let se má toto množství mnohonásobně navyšovat, podle jednotlivých fází projektu. V první fázi − do konce roku 2024 − to má být dokonce 55 milionů litrů ročně.
Kühne + Nagel klade důraz na ekologii
Přeprava komponentů má před sebou dlouhou cestu. Do konce letošního roku mají být hlavní součásti větrné turbíny (gondola, lopatky a věžové části) přepraveny z několika přístavů v Číně a dodány v rámci jedné, částečně charterové lodní zásilky do města Punta Arenas v Chile. Kromě toho budou ještě zajištěny různé kontejnerové a plošinové (flat-rack) přepravy z Evropy. Nejdelšími součástmi zásilky jsou tři lopatky o délce přes 65 metrů a nejtěžší částí je gondola o hmotnosti téměř 77 tun.
„Po celém světě budou vznikat nové dodavatelské řetězce, které budou obnovitelnou energii přepravovat z jednoho regionu do druhého. K zajištění těchto infrastruktur je zapotřebí zkušená projektová logistická podpora,“ uvedl Torsten Dubsky, ředitel projektu Haru Oni ve společnosti Siemens Energy.
130 let od založení společnosti oslavili v roce 2020
1395 poboček po celém světě
109 zemí, ve kterých K+N zajišťuje logistické služby
2030 – snaha o dosažení uhlíkové neutrality
Start před více než 130 lety
Oficiální vznik společnosti se datuje k červenci 1890. Tehdy dva obchodníci − August Kühne a Friedrich Nagel − založili v německých Brémách malou spediční firmu a dali jí název složený z jejich příjmení. Přepravovali vše možné, od bavlny a obilí přes dřevo a sklo až po krmivo pro zvířata a cukr.
Začátkem 20. století do firmy nastupuje nový partner − Adolf Maass, který pomáhá otevřít novou pobočku v Hamburku, který je dnes nazýván evropskou bránou do světa. Možná právě tento krok udělal z Kühne + Nagel jednu z nejvýznamnějších společností v oblasti námořní přepravy. V roce 1907 Friedrich Nagel zemřel a jeho podíl přebírá August Kühne, ale odkaz zemřelého spoluzakladatele společnosti zůstává v názvu firmy dodnes.
Po celém světě budou vznikat nové dodavatelské řetězce, které budou obnovitelnou energii přepravovat z jednoho regionu do druhého.
Torsten Dubsky, ředitel projektu Haru Oni ve společnosti Siemens Energy.
Nad Německem se stahují mračna
Blíží se první světová válka a ta měla negativní vliv i na spediční společnost. Válka totiž zastavila podnikání a způsobila velký útlum. Mnoho peněz v oběhu a pevné ceny surovin způsobily hyperinflaci. Poválečné reparace a růst životních nákladů tomu nepřidaly a došlo k devalvaci německé marky.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





