Český elektro prodejce Datart spustil testovací provoz automatizovaného balicího stroje v logistickém centru v Jirnech u Prahy. Zvládne zabalit až 900 balíků za hodinu. Italský stroj Opera je v Česku instalován poprvé a Datart se touto investicí, která se jen za pořízení stroje pohybuje okolo milionu euro, připravuje i na nadcházející vánoční sezonu. Ostrý start je naplánován za pár dní, na začátek prosince.

Balicí stroj Opera v distribučním centru Datartu (zkušební provoz)

„Pro investici do automatizovaného balicího stroje jsme se rozhodli v loňském roce, kdy jsme v pandemické době čelili enormnímu nárůstu on-line objednávek. To způsobilo obrovský tlak na logistiku, především na balení zásilek. Jen za listopad jsme loni zabalili stejný objem zboží jako za celý rok 2019. Věříme, balicí stroj je pro nás klíčovou investicí pro hladší zvládnutí nadcházející vánoční sezony, zvláště opak v případě, že by se nakupování opět posunulo na on-line,“ říká Libor Křížka, ředitel logistiky Datartu. (Mimochodem několik hodin poté, kdy se s provozem stroje měli možnost seznámit zástupci médií, česká vláda vyhlásila na 30 dní nouzový stav.)

Stroj „sedl“ do layoutu skladu

Italský výrobce Panotec při konstruování balicího stroje využil své třicetileté zkušenosti v tomto oboru. „Stroj má patentovaný způsob vysekávání kartonu na míru zboží, což zajišťuje nízkou spotřebu materiálu a minimalizuje odpad. Z odpadu navíc řeže malé kartonové kousky, které se dají využít jako výplňový materiál pro křehké zboží. Stroj je uzavřený, což je z hlediska bezpečnosti a hlučnosti velkou výhodou,“ říká Jiří Hlávka, obchodní zástupce společnosti Packung, která výrobce v Česku zastupuje.

Plánem je, aby jednokusové zásilky, které teď balíme ručně, automaticky vstupovaly do stroje, který je bez zásahu člověka zabalí, říká Libor Křížka. Momentka byla focena v testovacím provozu.
Plánem je, aby jednokusové zásilky, které teď balíme ručně, automaticky vstupovaly do stroje, který je bez zásahu člověka zabalí, říká Libor Křížka. Momentka byla focena v testovacím provozu.
Foto: Honza Mudra

S ohledem na technické limity stroje Datart pomocí této technologie může zabalit až 96 procent veškerých svých zakázek do třívrstvé lepenky. „Ve druhé fázi, která nás čeká na jaře, stroj propojíme na stávající skladovou technologii. Plánem je, aby jednokusové zásilky, které teď balíme ručně, automaticky vstupovaly do stroje, který je bez zásahu člověka zabalí. Toto napojení zrychlí proces ve skladu natolik, aby nám to umožnilo časový limit pro zákazníky pro sběr objednávek v daný den posunout ze 16. hodiny a na 18. hodinu,“ doplňuje Libor Křížka.

Datart si vybíral mezi třemi technologiemi na trhu, o instalaci italského stroje rozhodl podle manažera logistiky Michala Prádla především jeho efektivní ořez lepenky a také liniové uspořádání, které se hodilo do layoutu distribučního centra v Jirnech. Projektanti museli počítat s tím, že na šířku budou mít k dispozici sedm až osm metrů.

Opera zvládá zabalit zásilky do hmotnosti 30 kilogramů, nejmenší rozměr zásilky je 200 x 150 x 50 milimetrů, největší 600 x 500 x 440 milimetrů. „Stroj nahrazuje z velké části takzvaný B2C dispatch, kde jsme na klasických balíkových stanicích balili zásilky na stolcích,“ dodal Michal Prádl.
Propojení s interními systémy skladu doplní automatický tisk a lepení přepravního štítku také o automatické vkládání nákupních dokladů do balíků. Kartony budou předtištěné logem prodejce.

Opera zvládá zabalit zásilky do hmotnosti 30 kilogramů, nejmenší rozměr zásilky je 200 x 150 x 50 milimetrů, největší 600 x 500 x 440 milimetrů.
Opera zvládá zabalit zásilky do hmotnosti 30 kilogramů, nejmenší rozměr zásilky je 200 x 150 x 50 milimetrů, největší 600 x 500 x 440 milimetrů.
Foto: Honza Mudra

Po nasazení Opery zaměstnanci zvládnou vychystat zboží pětkrát rychleji než dosud, a logistické centrum v Jirnech o ploše 30 tisíc metrů čtverečních může vyexpedovat až tři miliony kusů zboží za jeden měsíc. Návratnost investice je odhadovaná na tři roky.

Zboží jezdí za skladníkem

Stroj Opera je podle informací prodejce nainstalovaný také v Paříži a v Miláně. V Jirnech doplní stávající technologie, mezi něž patří například automatizovaný sklad pro zboží malého objemu OSR Shuttle, který dodala společnost Knapp. (Vyskladňování probíhá tak, že v každém patře jezdí malé automatické zakladače, takzvané shuttly, které najdou konkrétní produkt, přepraví ho k výtahu a ten jej předá na válečkovou dráhu. Ta doveze zboží až na pracovní stanici přímo pod ruce obsluhy, která jej pouze přeloží do připravené bedýnky. Odtud zboží opět samo odjede po dopravníku na expedici a na konci trasy se automaticky roztřídí podle cílové destinace.)

Související