Je to již osm let, kdy se výroba těžkých vysokozdvižných vozíků značky Linde s nosností od 10 do 18 tun přesunula z Velké Británie do Šenova u Nového Jičína. A státní podnik VOP CZ se ukazuje být tou správnou volbou. Zdejší závod funguje již od roku 1946 v mnohém jako rodinný podnik, který rodiče, hrdí na vykonávanou práci, doporučují i svým dětem. Zhruba pro dvoutisícovou obec a její širší okolí představuje jistotu seriózního zaměstnavatele. Po konci druhé světové války zde začínali s opravami tanků včetně britských a sovětských legend Cromwell a T-34, postupně se zaměřili na modernizaci těžké pásové techniky (šlo o například o stroje T-54, T-55 či T-72) a další vojenskou výrobu včetně produkce obrněnců Pandur II 8x8 − CZ.

V 90. letech se podnik postupně začal orientovat na civilní strojírenskou výrobu a začala též úzká spolupráce VOP CZ a skupiny Kion Group, do které společnost Linde Material Handling náleží.

V Šenově pro Linde Material Handling začínali s výrobou palivových a olejových nádrží, postupně přidali produkci nosičů vidlic a masivních plechových dílů. Od roku 2013 se zde pro celý svět vyrábějí těžké vozíky Linde řady 1401, modely H 100 až H 180 s nosností 10−18 tun, přičemž VOP CZ přímo zajišťuje výrobu podvozků, zdvihových sloupů, zmiňovaných nádrží a některých dalších dílů včetně jejich lakování a následně pak také vlastní zkompletování vozíků. Vozíky nalézají uplatnění například v dřevařském průmyslu, ale také třeba v ocelárnách pro přepravu polotovarů či hotových výrobků.

Segmentace výrobních procesů

Skladování potřebného vstupního materiálu (především plechů) i hotových dílů, procesy předmontáží a vlastní výroba v Šenově probíhají v několika halách. Logika výrobního postupu může na první pohled vypadat trochu složitěji nejen proto, že některé díly zde vyrábějí „z gruntu“ a jiné, jako například kabiny či motory, jsou dodávány od různých subdodavatelů, ale i proto, že některé haly slouží více účelům a více zákazníkům najednou (není to tak, že by se proces výroby komponent a vlastní montáž vozíků Linde odehrávaly na jednom pracovišti).

Ve skutečnosti zde ale panuje pevný řád a rozprostření kapacity jednotlivých hal pro poskytování výrobních a servisních služeb více klientům umožňuje manažerům VOP CZ tyto procesy realizovat v množství, v jakém jsou vyžadovány.

„Výroba je rozdělena do segmentů, každý z nich má svojí funkci. Například segment číslo 1 materiál dělí a ten se následně distribuuje do ostatních výrobních segmentů. Každý výrobní segment má svůj daný proces. Určití zákazníci mají na výrobu specifické nároky. Co se shoduje, je svařování a obrábění,“ přibližuje marketingový specialista VOP CZ Jan Kubeša (šenovským areálem mě provázel také Libor Hrabal, manažer projektu 1401 a  116).

Kromě dílů karoserie zde VOP CZ sama přímo vyrábí také podvozky a zdvihací stožáry.

Zmiňovaní „určití zákazníci“ jsou i z vojenského sektoru, podrobnosti o všech probíhajících operacích tedy není možné sdělovat.

Ke způsobu zpracování zmiňovaných plechů lze dodat, že jsou řezány na požadované velikosti, zabrušovány, svařovány a obráběny. Povrch vznikajícího dílu pak projde procesem tryskání, který jej zdrsní, následně je nalakován a připraven na další montáž na vozík.

Tyto procesy jsou do určité míry automatizovány, využívají se CNC obráběcí stroje, svařovací roboty i rovnací lisy. Manipulace s díly se neobejde bez jeřábů, kde VOP CZ disponuje jeřáby s nosností od pěti do 50 tun.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.