Výroba, skladování, přeprava a logistika a mnoho dalších oborů jsou dnes a denně závislé na kvalitní informační technologii. Dnes si už málokdo dokáže představit sklady bez čteček čárových kódů a tabletů, bez laserových rychlotiskáren nebo bez inteligentního naváděcího systému či kvalitního softwaru, který ovládá roboty ve skladu. Z toho důvodu má informační technologie v moderním skladování a logistice nezastupitelnou roli. Na trhu je mnoho firem, které se IT věnují, ale společnost Zebra Technologies vyniká svými patenty a hlavně použitím tzv. termotransferu k tisku čárových kódů, který změnil svět průmyslu.

Informační technologie se neustále zlepšují a firmy v této oblasti podnikání se předhánějí v inovacích. Přesto jsou však relativní novinkou a IT firmy nemají příliš dlouhou historii. Společnost Zebra Technologies, která je na poli informačních technologií jedna z nejznámějších, vznikla již na konci sedmdesátých let jako Data Specialties Inc. Málokdo ví, že cestu k dnešní podobě si musela nejprve najít. Jejím polem působnosti totiž byla výroba vysokorychlostních elektromechanických produktů, ale až revoluce v tisku čárových kódů z ní udělala to, co je dnes.

Zakladatelská dvojka Ed a Gary

Gerhard Cless, známý jako Gary, v roce 1960 emigroval z Německa, kde se narodil a vyrůstal, do Chicaga. Původní plán zůstat v Americe jen pár let nevyšel. Gary si Ameriku zamiloval natolik, že se stal americkým občanem. Pracoval ve společnosti Teletype Corporation, kde se setkal s čerstvým absolventem oboru strojírenství Edem Kaplanem.

V roce 1969 ještě oběma nebylo ani třicet, když v Teletype Corporation skončili a založili firmu Data Specialties. Gary zde uplatnil své znalosti inženýrství ze studia na vysoké škole, Ed zase znalosti ze strojírenství. Své znalosti později využili k vývoji prvních tiskáren čárových kódů v místě prodeje (POS). Ed asi dva roky po založení společnosti obdržel titul MBA (Master of Business Administration), který mu pomohl získat manažerské schopnosti, tolik potřebné k úspěšnému vedení společnosti.

Ta se zprvu zabývala výrobou a vývojem technického děrování papírových pásek. Určitě si nemysleli, že jejich podnikání vydrží víc než padesát let, že jejich firma bude pod názvem Zebra Technologies zaměstnávat téměř devět tisíc zaměstnanců a že se stane průkopníkem v informačních technologiích. Jsou známé příběhy firem, třeba jako UPS, které začaly podnikat s malou investicí a vybudovaly miliardová impéria. Zebra není výjimkou. Jejich počáteční investice byla pouze tisíc dolarů.

Ne vždy se ale jejich podnikání dařilo, dokonce se dostali do poměrně velkého dluhu a do problémů hned na začátku podnikání. V prvním roce dostali objednávku na 500 záznamníků, které kódovaly data ve formě děr v papírové pásce. Mladí podnikatelé si na tuto zakázku vzali půjčku ve výši dvacet tisíc dolarů, aby nakoupili potřebné díly. Po dodání prvních pětadvaceti sad klient zbývající objednávku zrušil. Najednou jim zůstaly jedinečné díly, které byly vyrobené přímo na míru pro tohoto zákazníka, a bankovní dluh. Ed a Gary investovali do reklamy, která jim přinesla objednávku na tisíc tiskáren. Jenže ani zde neměli štěstí na klienta. Po dodání prvních prototypů klient podal žalobu na Data Specialties s tím, že údajně tyto prototypy firma ukázala konkurenci.

Štěstí na dosah

Nezbývalo než se obrátit na rodinu s žádostí o peníze. Poté co vytvořili děrovačku na papírové pásky (PMR-820), Ed sedl do auta a objížděl různé společnosti ve státě, aby jim prezentoval jejich vynález. Dny a týdny ubíhaly, ale nic se nedělo. Až po několika měsících se ozvala jedna ze společností. Ta si objednala sto kusů těchto děrovaček s tím, zda by prvních deset mohli poslat už za týden. Byla to první objednávka na tuto děrovačku a první obrat k lepším zítřkům. To pomalu vedlo k první modulární děrovačce, a to už dva roky po založení společnosti.

V roce 1982 přišli s novinkou na trhu, která byla první vlaštovkou velkého úspěchu. Byla jí první tiskárna etiket Moduprint, která obsahovala osm různých symbolů čárových kódů, a dokonce téměř ve čtyřiceti velikostech. Ale až využití revoluční technologie termotransferu k tisku čárových kódů a vývoj tiskárny Z-130 posunuly společnost na vrchol. A přišly další a další patenty. „Měli jsme vstupní produkt, který byl v některých ohledech lepší než jiné tiskárny, které byly na trhu, ale nezůstali jsme u toho. Šli jsme do toho, co se nazývalo termotransfer a revoluční technologie tisku, která posunula Zebra Technologies na vedoucí pozici v oboru. Moduprint by čárový kód mohl vytisknout, ale nedokázal by to tak dobře, tak rychle nebo za stejnou cenu jako Z-130,“ řekl Ed Kaplan při rozhovoru pro Illinois Tech Magazine.

Díky této technologii mohl být čárový kód vytištěn téměř na jakýkoliv povrch v rozlišení 200 dpi. Tyto tiskárny sice oproti tepelným tiskárnám potřebují navíc inkoustové kazety, ale jejich výhodou je, že tisk na slunci nebledne. Zajišťují tak mnohem větší stálost a trvanlivost čárových kódů.

Růst Zebry do miliardových čísel

Po třinácti letech svého podnikání společnost změnila směr a začala vyrábět speciální systémy označování. V roce 1982 vytiskli svůj první čárový kód a o čtyři roky později již prodávali termotiskárny čárových kódů. Téhož roku se firma oficiálně přejmenovala na Zebra Technologies a o pět let později vstoupila na burzu. Tento krok Zebře přinesl čtyřicet milionů dolarů, které majitelé investovali do financování vývoje nových produktů a rozšíření distribučních kanálů v Americe i v zahraničí. Čeští zákazníci se první pobočky Zebra v České republice dočkali v roce 1992.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.