Velké množství papírových tašek, ve kterých se vozí potraviny objednané po internetu, dlouhodobě trápí jak zákazníky, tak samotné online supermarkety. Košík.cz nyní přichází s myšlenkou, která z problému dělá výhodu. Z každé tašky, kterou vybere od zákazníka, udělá Cirkutašky se sedmi životy. Ve spolupráci s finskou společností Huhtamaki začne své papírové tašky spolu s ostatním odpadem ze skladu ekologicky přetvářet pomocí v Česku unikátní technologie rozvláknění, která neničí papírové vlákno.

Vše, co z tašek vznikne, tak bude nadále recyklovatelné a kompostovatelné. Jako první Košík představí obaly na vlastní vajíčka z volného chovu z mobilních kurníků pod značkou Authentic. Společnost to oznámila v aktuální tiskové zprávě. 

Vybírání tašek od od zákazníků

Potravinářství patří k jednomu z největších producentů papírových obalů, Košík nevyjímaje. Na průměrný nákup Košík v současnosti využívá asi pět až sedm papírových tašek. Přestože se jejich počet v průběhu posledního roku snížil o třetinu, je jejich množství jedním z nejčastějších podnětů ke zlepšení ze strany zákazníků. Desítky tun papírového odpadu z přijatého zboží zároveň produkuje sklad Košíku.

Potravinářství patří k jednomu z největších producentů papírových obalů, Košík nevyjímaje. Na průměrný nákup Košík v současnosti využívá asi pět až sedm papírových tašek.
Potravinářství patří k jednomu z největších producentů papírových obalů, Košík nevyjímaje. Na průměrný nákup Košík v současnosti využívá asi pět až sedm papírových tašek.
Foto: Jakub Jurdic

Košík proto přichází s projektem papírových „Cirkutašek“. Tedy tašek, u kterých je zajištěna kompletní ekologická recyklace, blížící se efektivitou ke stoprocentní hranici. Od zákazníků začne papírové tašky vybírat ve velkém a spolu s dalším papírovým odpadem z distribučního centra se postará o jejich přeměnu v nové užitečné obaly. To vše bez toxické chemie.

Související

„Bez papírových tašek se na Košíku ještě nějakou dobu neobejdeme – mají skvělou nosnost, věci nemačkají a pokud se nedopatřením dostanou do volné přírody, papír se rychle rozloží. Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, CEO Košík. „Papírová taška zároveň není neekologická, pokud ji recyklujete citlivě a tak, že nezničíte původní surovinu – tedy vlákna papíru. A to přesně budeme s Cirkutaškami dělat.“

V Česku se sice každoročně vytřídí asi 90 procent papírového odpadu, přičemž 96 procent z vysbírané suroviny je možné využít k další recyklaci. Většina recyklačních zařízení však používá technologie, která přináší ekologickou zátěž a zároveň ničí původní papírová vlákna. Tím se surovina znehodnotí natolik, že ji není možné využít v maximálním množství cyklů jako při citlivém rozvláknění. A to není jediný problém.

„Dnes v modrých kontejnerech stále častěji končí třeba znečištěné obaly od jídel, mastné krabice od pizzy nebo termokelímky. To vše je třeba vytřídit, protože se tu míchají s recyklovatelným papírem, který navíc mohou znečistit. Stojí to zbytečnou námahu i energii.,“ zmiňuje Jeřábek. „Neříkám, že tento systém nefunguje dobře. My však chceme mít plnou kontrolu nad tím, aby byla surovina zpracovaná co nejefektivněji a nejekologičtěji. Díky novému projektu můžeme zákazníkům garantovat, že se z každé vrácené tašky stane Cirkutaška, která dostane nový ekologický život a po něm se opět může vrátit jako surovina k dalšímu zpracování.”

Obal, který při výrobě čistí řeku

Nový užitečný život pro papírové tašky s Košíkem zajistí finská společnost Huhtamaki. Její provoz v Přibyslavích totiž patří k nejekologičtějším v Evropě. Vodu, kterou využívá ke zpracování papírové hmoty, vrací do řeky Jihlavy díky soustavě vlastních biologických čističek a odkališť výrazně čistší, než jakou odebírá. Odpadové teplo, které vzniká při procesu sušení výrobků, zároveň vytápí kancelářské prostory. Díky použité technologii dokáže využít papírové vlákno až sedmkrát. Všechny obaly, které v Huhtamaki vzniknou, tak mohou být dále recyklovány – což je v případě kartonů výjimečné.

K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, říká Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.
K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, říká Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.
Foto: Jakub Jurdic

„K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, pomocí které jsme schopni papírenské vlákno využít výrazně víc než u jiných technologií. Naše výrobky jsou díky technologii výroby kompostovatelné a splňují podmínky pro získání certifikace Ekologicky šetrného výrobku,“ přibližuje Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.

Jak budou Cirkutašky obíhat

• Papírové tašky se od zákazníků vrátí na sklad. Od té chvíle nastupují cestu Cirkutašky.

• S veškerým papírovým odpadem budou připraveny na odvoz do recyklačního zařízení společnosti LeoCzech, dceřiné společnosti finské skupiny Huhtamaki.

• V recyklačním zařízení není třeba papír třídit, čímž se ušetří spousta práce.

• Papír je rozmělněn metodou nasákavé kartonáže, jeho vlákna se tedy nesekají. Díky tomu se surovina neznehodnotí ani pro další recyklaci.

• Z látky se následně vyrobí krabičky na vajíčka.

• Do nich putují vejce z chovu na louce z vlastních mobilních kurníků Authentic.

• Vysoce ekologická vajíčka v platech z bývalých tašek je možné koupit na Košíku.

• Plata lze vyhodit do modrého kontejneru, protože se mohou i nadále recyklovat.

• Z obalu na vajíčka tak může opět vzniknout třeba taška.

• Cyklus se může opakovat klidně 7x a ani potom není hmota z papíru ztracena – bude nadále sloužit jako příměs do výroby.

• Díky ekologičnosti celého procesu je karma papírové tašky zachráněna.

Obaly pro ekologická vejce

Z tašek bude Košík vyrábět nové ekologické obaly. Jako první Košík s Huhtamaki představí obaly na vajíčka, do kterých zamíří novinka značky Authentic – vejce od farmáře Františka Starého, který provozuje vlastní mobilní kurníky. Ty umožňují slepicím trávit celý den na rozlehlých loukách a pastvinách a zároveň se starají o jejich blaho při nocování a krmení.

Pokud si zákazník koupí naše vajíčka Authentic v zodpovědném obalu, může mít jistotu, že ekologičtější alternativa v ten moment na trhu není, říká Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.
Pokud si zákazník koupí naše vajíčka Authentic v zodpovědném obalu, může mít jistotu, že ekologičtější alternativa v ten moment na trhu není, říká Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.
Foto: Jakub Jurdic

„A přesně tak by do budoucna měly vypadat všechny produkty naší privátní značky Authentic. Pokud dlouhodobě voláme na trhu po změně v přístupu, pak musíme být ti, kteří zkoumají možnosti, jak dělat věci jinak a lépe,“ vysvětluje Jeřábek. „Pokud si tedy zákazník koupí naše vajíčka Authentic v zodpovědném obalu, může mít jistotu, že ekologičtější alternativa v ten moment na trhu není.“

U plat na vajíčka to však neskončí. Spolupráce nejen s Huhtamaki Košíku umožní postupem času úzce provázat obaly z vlastního odpadu s privátními produkty. Už v příštích měsících by tak mohly vzniknout například vaničky na ovoce a zeleninu, květníky na čerstvé bylinky nebo organizéry na zálohované plechovky, které na trh jako první uvedl Košík s Mattoni.

Košík se chystá rozjet EkoCirkus

Cirkutaška je navíc jen z prvních „taškařic“, které Košík chystá v rámci svých ekologických aktivit, upozorňuje jeho aktuální tisková zpráva. Ekologické novinky bude zákazníkům v příštím roce nově prezentovat pod konceptem EkoCirkusu.

Nový užitečný život pro papírové tašky s Košíkem zajistí finská společnost Huhtamaki. Její provoz v Přibyslavích patří k nejekologičtějším v Evropě.
Nový užitečný život pro papírové tašky s Košíkem zajistí finská společnost Huhtamaki. Její provoz v Přibyslavích patří k nejekologičtějším v Evropě.
Foto: Košík.cz

„Máme za sebou celou řadu ekologických projektů, od jednodušších po složité, za kterými stojí desítky stran studií. A já osobně cítím, že s každou další odbornou větou se začínám vzdalovat původnímu záměru. Přiznejme si, že kdo umí přečíst studii, ten pravděpodobně ví, jestli žije vůči svému svědomí zodpovědně či nikoli. Jenže my se bavíme o změně přemýšlení naprosto běžných Čechů, pro které musíme udělat z ekologie a zodpovědného chování něco samozřejmého, nad čím se ani nemusí pozastavovat,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek. „Vědět, do jakého kontejneru co hodit, neplýtvat a dojídat zbytky, kompostovat nebo vracet baterky, to prostě není věda. Pokud to mají vzít domácnosti za své, musíme je vtáhnout do hry, k ničemu je nenutit. Prostě se učit společně tak, aby to bavilo je i jejich děti. Proto Ekocirkus – naše ekologická dřina, know-how, disciplína a spousta zkoušení okořeněná bičem principála, ze které je na venek vidět jen ta část, kterou potřebujete vidět. Která vzbuzuje pozitivní emoce a vy chcete být její součástí. Kterou si prostě můžete naplno užít.“

Související