Logistický areál u Ostředku na D1, který staví mezinárodní developerská skupina UDI Group, připravuje technologii, která umí přečišťovat dešťovou vodu zachytávanou na střechách hal na pitnou. Voda, která by jinak bez užitku odtekla do dešťové kanalizace, nebo která se v jiných areálech používá výhradně na zálivku zeleně, by díky nové technologii měla být zadržena v retenční nádrži, přečištěna na kvalitu pitné vody a využívána pro potřeby zaměstnanců a provozů v areálu. Sdělila to ředitelka strategie UDI Group Marcela Fialková.
„Neobáváme se, že bychom neměli dostatek dešťové vody. I v suchých letech počítáme, že bychom měli v retenční nádrži sloužící výhradně pro jímání vody ze střechy největší z hal, zadržet dostatek vody pro potřeby tří čtvrtin areálu. Zbytek bude zásobován vodou z vrtů. Každoročně by systém mohl uspořit až 8700 metrů krychlových pitné vody,“ vysvětlila Marcela Fialková.
„Právě moderní technologie a jejich využívání může velmi výrazně přispět k tomu, aby budovy včetně průmyslových areálů měly v budoucnu co možná nejmenší dopady na životní prostředí,“ dodala k unikátní technologii přečišťování dešťovky na pitnou vodu, kterou UDI Group ve svém areálu připravuje jako vůbec první v Česku, ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona Kalvoda.
Ředitelka strategie UDI Group Marcela Fialková popisuje projekty v areálu Sázava Logistics Park (aktuální data z prosince 2021)
Do výstavby průmyslového areálu Sázava Logistics Park investuje UDI Group miliardu korun. Stavbu zahájila společnost letos na jaře, aktuálně je dokončena první z hal a staví se další dvě. Pronajato je 75 procent areálu. Stavba bude dokončena a plně uvedena do provozu na konci příštího roku.
Ekologické aspekty projektu
Celý areál UDI Group Sázava Logistics Park je budován ve velmi vysokém environmentálním standardu. Cílí na certifikaci v systému BREEAM na úrovni Very Good. Na pozemku, který má 140 tisíc metrů čtverečních, bude zachován poměrně velký podíl zeleně, samotné haly z velikosti pozemku zaberou jen 50 tisíc čtverečních. Na všech střechách budou instalované světlé fólie, které snižují ohřívání vzduchu nad halami a tím zamezují vzniku efektu tzv. tepelného ostrova.
Tepelná izolace hal zajišťuje efektivní vytápění, energetický štítek počítá s kategorií B tedy velmi úsporná stavba. Kromě retence dešťové vody ze střechy největší z hal a jejího přečišťování na pitnou, bude dešťovka z ostatních střech a všech zpevněných povrchů sváděna do dalších dvou retenčních nádrží a po stabilizaci bude používána na závlahu zeleně v areálu. Celkem společnost na pozemku, který sloužil jako pole a na kterém nebyl jediný strom, vysadí více než stovku nových stromů. Samozřejmostí budou také různé čmelíny a broukoviště, které mají v areálu zajistit biodiverzitu.
Pokud se systém přečišťování dešťové vody osvědčí, počítá s ním společnost také na dalším svém průmyslovém areálu u dálnice D5 u Plzně. Tam zvažuje na střechách umístit také solární elektrárnu, která by kromě elektřiny pro areál byla schopná ve špičkách zásobovat i obě okolní obce nebo přilehlý průmyslový areál konkurence. Všechny tyto technologie mají poměrně rychlou návratnost vložené investice a výrazně zvýší hodnotu areálu. Nájemci průmyslových hal totiž dnes vysoký environmentální standard budov vyžadují.
Kromě investic do samotných budov plánuje UDI Group u Přehýšova také vytvořit biokoridory v toku dvou okolních potoků, které jsou dnes zregulovány do nepřirozeného vydlážděného koryta. U Přehýšova tak vznikne v barvách UDI Group investicí 2,2 miliardy moderní, k životnímu prostředí velmi šetrný, průmyslový areál se 135 tisíci metrů čtvrečních skladovacích ploch ve třech halách.
Poptávka po logistických halách
Sázava Logistics Park u Ostředku vzniká těsně u dálnice D1. „Velkou výhodou areálu je jeho umístění přímo na sjezdu z D1 jen 20 minut jízdy od Prahy. To je hlavní důvod, proč mají o pronájem zájem především logistické firmy,“ vysvětlila Marcela Fialková. Kamiony, které budou do areálu najíždět díky poloze hned u D1 nezatíží silnice nižších tříd. Průmyslové haly jsou podle statistik analytických firem nedostatkovým zbožím. Neobsazenost skladů je velmi nízká, na konci třetího čtvrtletí se dostala na průměrnou celostátní úroveň 2,5 procenta. V hlavním městě a jeho okolí se už pohybuje pod dvěma procenty. UDI Group investuje do logistických areálů nejen v Česku, ale také v zahraničí, například v Srbsku.