Po zářijovém oznámení, že Mnichov bude pro Rohlik Group (dále jen Rohlík) místem první evropské investice do automatizace fulfillmentových center, přichází skupina s novými kroky, které proces automatizace opět výrazně posunou. Přední evropský hráč v doručování potravin objednaných on-line nyní oznamuje další automatizační projekty pro Hamburk, Vídeň a Prahu, a to již v roce 2022. Investice do této fáze automatizace činí 45 milionů euro (přibližně 1,14 miliardy korun podle aktuálního kurzu).

„Investice do automatizace jsou klíčovým motorem pro růst a vyšší efektivitu našeho dodavatelského řetězce a zajistí ještě rychlejší dodávky a lepší budoucí služby zákazníkům. Řešení AutoStore bude využíváno na všech čtyřech trzích a bude dodáváno společností Element Logic pro Mnichov a Hamburk a společností Swisslog pro Vídeň a Prahu, včetně systému Shuttle pro Prahu pro účely expedice objednávek. Oba partneři nám poskytují skvělou podporu, řešení a agilní projektový přístup. Pokud je mi známo, žádný jiný hráč v oblasti doručování potravin objednaných po internetu neinvestuje do automatizace skladů na tak široké evropské úrovni,“ říká Aleš Malucha, šéf pro automatizaci Rohlik Group.

Systém AutoStore má zásobníky naskládané vertikálně do mřížky a uložené v krychlové struktuře, přičemž zásobníky vyhledávají robotická vozidla, která jezdí po konstrukci po kolejích. Jsou navíc doplněná účinnými vyzvedávacími pracovními stanicemi. Tento základní automatizační prvek přinese Rohlíku trojnásobné zvýšení produktivity vychystávání objednávek, dále o 60 procent více úložného prostoru v distribučních centrech a také zefektivnění procesu doplňování a zásob.

Skladový systém je mobilní vozík, který „kyvadlově převáží“ (tedy přepravuje) položky v paletových regálech. Vozíky cestují do hloubky regálů, aby vyzvedly nebo uložily palety na obou koncích regálové konstrukce. Kyvadlový systém bude plně automatizovat manipulaci s dokončenými nákupy připravených k distribuci.

„Toto rozšíření automatizace je naplánováno na druhou polovinu roku 2022. Rohlíku přináší zcela nové možnosti rozšíření kapacit v krátké době, když to nejvíce potřebujeme. V současné době se připravujeme na rozšíření i do dalších zemí střední a jižní EU,“ dodává Aleš Malucha.

Fakta o řešení robotického skladu

Hamburk:

Součást probíhající expanze v Německu, po Mnichově nyní následuje Hamburk a další se otevřou v letech 2022 – 2023.

● Nový sklad 10 tisíc metrů čtverečních

● 12 tisíc skladových jednotek

● AutoStore (ambientní prostor)

Michaela Kawalier, generální ředitel prodeje společnosti Element Logic Germany, komentuje: „Abychom byli vždy o krok napřed a byli schopni zajistit pokračující silný růst a nepřetržitou dobrou zkušenost zákazníků, a to i během růstových vrcholů, neustále debatujeme se skupinou Rohlík o rozšíření řešení AutoStore. Obě společnosti mají podobný způsob myšlení, což je pro úspěšné partnerství a spokojenost zákazníků nutností.“

Vídeň:

Expanze automatizace do Rakouska je součástí současného zaměření na růst v nejnovějších zemích Rohlíku.

● Stávající sklad 10 tisíc metrů čtvrečních (po rozšíření)

● 12 tisíc skladových jednotek

● AutoStore (ambientní a chlazený prostor) se softwarem Swisslog SynQ

● Swisslog QuickMove dopravní technologie

Praha:

● Nový sklad Chrášťany – 14 tisíc metrů čtverečních

● 18 tisíc skladových jednotek

● AutoStore (ambientní a chlazený prostor) se softwarem Swisslog SynQ

● Kyvadlová doprava lehkého zboží pro ambientní prostor se softwarem Swisslog SynQ

● Swisslog QuickMove dopravní technologie

● Dokončení projektu je plánováno na polovinu roku 2023

„Jsem hrdý na to, že skupina Rohlík má ohledně tohoto velkého projektu ve společnosti Swisslog důvěru. S naším angažovaným týmem zahrnujícím více než 500 softwarových specialistů a našimi špičkovými zkušenostmi s automatizací logistiky doručování potravin objednaných po internetu z podobných projektů jsme přesvědčeni, že budeme i nadále plnit dlouhodobé požadavky skupiny Rohlík. Těšíme se, že budeme na tomto vztahu budovat i nadále,“ komentuje Jens Schmale, ředitel Region Swisslog EMEA.

Hledá se šéf automatizačního týmu

Investice do automatizovaných systémů zvyšují efektivitu a dávají prostor pro další růst. Nebude to ale na úkor zaměstnanců, garantuje šéf automatizace skupiny Rohlík Aleš Malucha.

„Vytváříme automatizační tým na úrovni skupiny pro návrh nejefektivnějšího distribučního centra (DC), tak pro vývoj IT systémů. Navíc v jednotlivých zemích budou automatizační týmy pro implementaci a řízení automatizace v jednotlivých distribučních center,“ vysvětluje Aleš Malucha.

Zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr podtrhuje důležitost nové investice: „S touto novou investicí, která již probíhá, a stovkami milionů, které budou vynaloženy v příštích několika letech, nyní hledáme Group Head of Automation. Tato osoba stanoví vizi, doplní práci Aleše Maluchy a bude mít obrovský vliv na budování společnosti, která mění celé odvětví.“

Více výdejních boxů v Česku

Český Rohlík rovněž rozšiřuje svou síť samoobslužných výdejních boxů. Vychází tak vstříc poptávce zákazníků, kteří si žádají čím dál větší flexibilitu při doručování a vyzvedávání svých nákupů. E-shop s potravinami svoje Rohlik Pointy nově umístí také na vlaková nádraží nebo pobočky České pošty. Celkově tak Rohlík počet venkovních samoobslužných boxů zdvojnásobí – ke stávajícím 23 Rohlik Pointům přidá do konce února příštího roku dalších 22 po celém Česku.

Venkovní samoobslužné výdejní boxy Rohlík využívá od podzimu 2020. Celkově jich je momentálně v provozu 23, do konce února jich přibude dalších 22.
Venkovní samoobslužné výdejní boxy Rohlík využívá od podzimu 2020. Celkově jich je momentálně v provozu 23, do konce února jich přibude dalších 22.
Foto: Rohlik Group

„Využitím nových Rohlik Pointů dokážeme velmi rychle rozšířit dostupnost nákupů z Rohlíku. Flexibilita vyzvednutí a nákupy už od 100 korun zdarma, to je něco, co naši zákazníci u Rohlik Pointů nejvíce oceňují. A právě rozšířením samoobslužných boxů na vlaková nádraží a pošty chceme flexibilitu ještě posunout na novou úroveň, a umožnit tak zákazníkům vyzvednutí nákupu například cestou z práce. Nebo kdykoliv, když chtějí nakoupit u nás na Rohlíku, ale nehodí se jim být v konkrétní čas na své adrese,” komentuje CEO Rohlik.cz Olin Novák.

Venkovní samoobslužné výdejní boxy Rohlík využívá od podzimu 2020. Celkově jich je momentálně v provozu 23 a jen za poslední měsíc jich online supermarket spustil sedm. Čtyři z nich na čerpacích stanicích MOL v Praze, další na pražském Hlavním nádraží. Jeden z čerstvě spuštěných Rohlik Pointů funguje u stanice metra Střížkov. Samoobslužný box Rohlík také nedávno umístil do areálu nemocnice v pražském Motole – chce tak pomoci příbuzným pacientů, kteří chtějí objednat nákup pro své nejbližší. Stačí naklikat oblíbené potraviny a Rohlík je přiveze do Rohlik Pointu, který stojí přímo u budovy nemocnice. Dalšími novými místy, kde budou Rohlik Pointy spuštěny během pár dnů, jsou Svitavy a Mohelnice.

Mimo venkovní Rohlik Pointy má společnost v provozu také 35 samoobslužných boxů určených pro vnitřní prostory. Pro doručování nákupů využívá také 31 AlzaBoxů. Všechny Rohlik Pointy jsou speciálně uzpůsobené tak, aby v nich potraviny vydržely čerstvé, chlazené i mražené až do doby, než si je zákazník vyzvedne. To samé platí i pro schránky AlzaBoxů, určené pro doručování objednávek z Rohlíku. Jen s tím rozdílem, že v nich jsou umístěné coolboxy, které dokážou udržet potraviny dostatečně vychlazené až čtyři hodiny.