Vedení společnosti Maersk kromě pokrevní linie spojuje už po generace také láska k lodím. Dnes je v jejím čele již pátá generace rodiny Moller Maersků. Vše to začalo u Petera Mollera Maerska, který se na moře vydal poprvé v roce 1850. Bylo mu čtrnáct let a pracoval jako lodní sluha. Během let sbíral zkušenosti jak na moři, tak na souši a chvíli po složení lodních zkoušek se stal kapitánem lodí Hanse Jeppesena, muže, který pocházel ze známé loďařské dynastie.
V té době probíhala druhá průmyslová revoluce. Dřevěné trupy lodí nahradila ocel, plachty nahradila pára. Po nějaké době se Peter Moller Maersk rozhodl opustit vítr v plachtách, udělal si zkoušky na parník a v roce 1886 založil se svým malým parníkem Laura Paroplavební společnost Laura. Už tehdy se objevilo typické logo − sedmicípá hvězda na světle modrém pozadí. Se svojí ženou Annou, dcerou Hanse Jeppesena, vychoval deset dětí, které často brával na plavby. Jeden ze synů se stal navigátorem, další dva byli inženýři a Arnold Peter Moller šel do učení v lodní dopravě. Peter Moller Maersk tak pomalu vychovával schopný tým, který byl skvělým základem pro rodinnou lodní společnost, v níž působil až do své smrti v roce 1927.
Paroplavební společnost Svendborg
A. P. Moller se svým způsobem vzdal dětství, když začal brzy tvrdě pracovat. Stal se pracovitým učněm, který získal mnoho zkušeností. Naučil se angličtinu a tyto zkušenosti dále sbíral i mimo Dánsko. První důležitý okamžik, který pomohl vzniku společnosti Maersk, je práce v ruské lodní společnosti, kde se setkal s dánským kolegou vlastnícím dánsko-ruskou paroplavební společnost. Ten mu v roce 1901 nabídl tříletou pracovní smlouvu, při které se věnoval firemnímu účetnictví a financím. V rámci reorganizace se A. P. Moller dostal do vedení této společnosti. Přestože firma prosperovala, pomalu se začal ohlížet zpět po Dánsku.
Příběh pěti generací Moller Maersků
Arnold P. Moller často diskutoval se svým otcem o lodní dopravě a možnosti rozvíjet rodinný podnik. Tyto diskuse vyústily v roce 1904, kdy mu vypršela pracovní smlouva, ve společné založení Paroplavební společnosti Svendborg. Peter Maersk získal potřebný kapitál, který využil k nákupu první lodi − ojetého parníku, který pojmenovali Svendborg. Hned první rok společnost vygenerovala zisk, ve druhém roce ho téměř zdvojnásobila.
První postavená loď této společnosti pod taktovkou Olufa Mollera − vedoucího výroby − se jmenovala Peter Maersk a sloužila do roku 1924. Na délku měla 73,55 metru, na šířku 11,15 metru a uvezla náklad asi 2200 dwt. Další lodě nesly rovněž přízvisko Maersk, a tak se stanovilo přízvisko všech lodí společnosti.
Zajímavé čtení o zakladateli společnosti Maersk A. P. Mollerovi a jeho příběhu až do roku 1965 nabízí tato kniha: HORNBY, Ove. With constant care… A. P. Møller: shipowner 1876–1965. Copenhagen: Schultz, 1988. ISBN 8756923562.
Film Kapitán Phillips z roku 2013, s Tomem Hanksem v hlavní roli, pojednává o přepadení nákladní lodi somálskými piráty. Jde o příběh podle skutečné události, obětí byla Maersk Alabama a k přepadení došlo v dubnu 2009.
Druhá generace: první pravidelná linka
Touha po rychlé expanzi i předchozí zkušenosti vedly A. P. Mollera v roce 1912 k založení druhé společnosti − Paroplavební společnosti 1912. Ta měla za úkol co nejrychleji získat finanční nezávislost a jejímu rozvoji zároveň pomohla první světová válka. Díky tomu se jeho společnost rychle stala čtvrtou největší lodní společností v Dánsku. A. P. Moller se věnoval řízení obou společností, přestože panovaly jisté obavy ze strany ostatních akcionářů.
Protože pokusy o stavbu vlastních lodí byly úspěšné, dalším logickým krokem bylo zřízení vlastní loděnice. K tomu došlo v roce 1918, kdy A. P. Moller založil na ostrově Funen Odense Steel Shipyard, která se stala důležitým dodavatelem lodí obou společností. Poslední loď z této loděnice byla dodána v roce 2012, kdy definitivně ukončila svůj provoz.
Rok po založení loděnice se v New Yorku otevřela první kancelář v zámoří. To vytvořilo prostor pro budoucí obchodování na pravidelných linkách. Obě společnosti totiž prozatím fungovaly bez pevného plánu, realizovaly tzv. trampové obchody. První a do roku 1947 jedinou pravidelnou linkou byla ta z roku 1928, jejíž trasa vedla z Baltimoru v USA přes Panamský průplav a západní pobřeží Spojených států až do přístavů v Asii. Lodě na této trase Maersk Line převážely autodíly společnosti Ford Motor Company. Stejného roku společnost navíc získala prvních pět tankerů. Společnost se postupně rozšiřovala zakládáním nových poboček, jako třeba v Japonsku, Velké Británii, Hongkongu, Thajsku či v Indonésii.
Třetí generace: kontejnerové lodě
V Evropě zuřila druhá světová válka, která se nevyhnula ani neutrálnímu Dánsku. V roce 1940 vtrhli Němci na dánské území s cílem obsadit Dánsko a Norsko, které měly velké námořnictvo. A. P. Moller spolu se svým synem Maerskem Mc-Kinney Mollerem, který se v té době stal partnerem společnosti, telegrafovali lodím mimo dánské území, aby se stáhly do neutrálních přístavů a nepřijímaly žádné rozkazy z Kodaně. Z celkových 46 lodí firmě zůstalo pouhých deset.
Společnosti se musely po válce znovu postavit na nohy. V roce 1962 získal A. P. Moller koncesi pro obě společnosti na průzkum a těžbu surovin z dánského podloží po dobu padesáti let − tato činnost nakonec vedla k založení Maersk Oil.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později