Pandemie covidu-19 dopadá tvrdě na leteckou přepravu zboží od samého počátku. Jaká byla situace v letošním roce? Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA absolutní výkonové ukazatele u leteckého carga za 2021 v tunokilometrech vůči předpandemickému roku 2019 vzrostly o více než sedm procent. Hlavním růstovým segmentem byla přeprava zásilek, především spotřebního zboží v rámci e-commerce, nemalou měrou přispěla i přeprava komponentů a průmyslového zboží, částečně vykrývající narušení dodavatelských řetězců, které standardně využívají kombinace jiných dopravních oborů.

Největším současným problémem v letecké nákladní dopravě je pokračující vysoký převis poptávky nad nabídkou kapacit. Je to důsledek pokračujících výpadků osobní letecké dopravy. Právě osobní letadla totiž nemalou měrou dlouhodobě přispívají k nabídce kapacit pro letecké zboží, a to formou dokládky.

Přestavby letadel pokračují

Tématem předloňského, tedy prvního covidového roku byl naprostý nedostatek přikládkové kapacity u osobních letadel. Situace se loni oproti roku 2020 změnila jen částečně. Vzrostla přepravní kapacita, na druhé straně ještě strměji rostla poptávka částečně hnaná výpadky v jiných dopravních oborech, což vede k pokračujícímu růstu sazeb za přepravu leteckých zásilek.

Vyšší ceny a digitalizace

Podle indexace Baltic Air Freight tak lze očekávat růst sazeb na hlavních relacích Čína–EU, Čína–USA a EU–USA i během letošního roku. Na druhé straně je třeba zmínit, že v některých oblastech pandemie ovlivnila trh letecké dopravy a obchodních operací pozitivně, a to ve vazbě na snižování transakčních nákladů. Během „covidových“ let třeba skokově vzrostl podíl vystavovaných elektronických leteckých nákladních listů – Air Way Bill, AWB – a podle IATA byl už k více než třem čtvrtinám všech zásilek ke konci roku 2021 vystavován právě e-AWB.

Petr Kolář, VŠE Praha

„Letečtí dopravci předloni přestavovali osobní letadla na přepravu nákladů a tento trend pokračoval i v loňském roce,“ říká Petr Kolář, zástupce vedoucího katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze. „Nedávno například oznámily přestavbu širokotrupých boeingů 777-300ER aerolinie Emirates SkyCargo. Ze strojů původně určených pro přepravu osob vzniknou čisté freightery. Tento trend takzvaných P2F modifikací bude zcela jistě pokračovat i v roce letošním, je však otázkou, v jaké intenzitě.“

Jak se tato situace projevuje na zásobovacích řetězcích využívajících leteckou dopravu? Trend přestaveb a během let 2020 a 2021 vytvořená dodatečná kapacita mají na celkové nabízené kapacitě pro letecké cargo poměrně malý podíl. Sazby, které aktuálně v průměru stále rostou, tak ovlivní jen minimálně.

Zájem o jednorázové chartery

Pandemie tak měla od počátku na nákladní leteckou přepravu zcela odlišný dvojí vliv. Na jedné straně nastal prakticky úplný útlum přepravy zboží v „belly“, tedy souběžně letícího carga s cestujícími na palubách běžných pasažérských linek. Vzhledem k tomu, že tento způsob letecké přepravy kryl před pandemií až 80 procent objemu, a to především na dálkových, často mezikontinentálních letech, výpadek byl fatální. U nejvíce spěchajícího zboží se dodávky řešily jednorázovými chartery, ostatní zboží směřující do Evropy přešlo na jiné druhy dopravy. Ale i ty se brzy na to začaly potýkat s vážnými kapacitními problémy.

„Cena charteru již od počátku vykazovala strmý růst a vlastníci připravených letadel či ti, kteří byli schopni své stroje rychle upravit pro nakládku zboží, si mohli libovat,“ podotýká Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky. „Poslední indikátory ukazují čtyř- až šestinásobný růst ceny charteru mezi Asií a Evropou oproti stavu na konci ještě klidného roku 2019. Zcela mimo jakákoliv srovnání pak byly podmínky pro přepravu prvních, až hystericky spěšných zásilek ochranných pomůcek z Asie do Evropy a USA, zvlášť pokud byly realizovány přímo na objednávku vlád bez jakýchkoli ekonomických omezení.“

Kýchání v Číně

Určitou úlevu přineslo obnovení osobní přepravy, alespoň v jistém rozsahu, v létě 2021 v USA poté, co byla zmírněna vládní opatření omezující pohyb osob. Evropa se svou letní turistikou ale takový výrazný nárůst nenabídla, a ani uvolnění vstupu pro soukromé osoby z Evropy do Spojených států zatím neprodukuje očekávaný boom letů.

Velkou neznámou zůstává Čína, kde na opakované kýchnutí jednoho obyvatele většího města vláda reaguje okamžitě úplnou uzávěrou. To má samozřejmě tvrdý dopad na přepravu zboží z čínských letišť, jako příklad lze uvést opakované uzávěry terminálů na šanghajském letišti Pudong či v Hongkongu.

Pro cargo jsou však důležitá nejen letadla, ale i překládkové terminály na letištích odletu a přistání. Nejdříve se rušily pravidelné linky, ale letečtí dopravci si ponechávali práva přistání. Do terminálů mezitím vstupovalo neobvykle vysoké množství nepravidelného karga z charterů a současně pracovní síly zůstávaly v karanténách. Tím začaly narůstat výpadky a poté i kongesce na mnoha světových letištích. V Evropě takto trpěly zejména letiště v německém Frankfurtu nad Mohanem, britský Heathrow či nizozemský Schiphol. Letecká doprava jako nejvíce automatizovaný a digitalizovaný systém je tak nejlepším indikátorem poruchy světové logistiky a názornou ukázkou napjatosti tohoto systému před pandemií.

Kartony se zdravotnickým materiálem se v nouzi přepravovaly i na sedačkách letadel pro cestující.
Kartony se zdravotnickým materiálem se v nouzi přepravovaly i na sedačkách letadel pro cestující.
Foto: Shutterstock

Řešení nejsou snadná

„Bohužel ani chvíli velmi populární osobní letadla využívaná pro přepravu nákladu, takzvané preighters, ani růst ceny, který by měl uvolnit kapacitu pro opravdu nejvíce spěchajícího zboží, nemůže tento strukturální problém vyřešit přes noc,“ upozorňuje Petr Rožek. Nedokážou to ani zásahy vlád − pomineme-li kontraproduktivní zásahy čínské administrativy, kde je zatím poslední výnos zakazující provoz přestavěných letadel na čínském nebi −, ale ani zběsilé tempo nových objednávek nákladních letadel či jejich přestaveb. „Letecká přeprava je těsně propojena i s dalšími logistickými prvky a nerovnováha se přelévá z jednoho do druhého a zpět. Čeští letečtí dopravci (pokud ještě nějakého ve vzduchu máme) i letečtí zasílatelé byli samozřejmě − jako i u ostatních dopravních módů − zcela vtaženi do tohoto vývoje.“

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.