Mezinárodní logistický provider Dachser intenzivně pokračuje v nasazování vozidel s nulovými emisemi. Jedná se o nákladní a osobní vozidla, která přímo neprodukují ani skleníkové plyny ani látky znečišťující ovzduší. V prvním kroku tato rodinná společnost uvede na evropské silnice do konce roku 2023 minimálně 50 dalších bateriových elektrických nákladních vozidel a plánuje také rozšířit flotilu o jeden tisíc osobních firemních vozidel na elektropohon.
Souběžně s tím bude společnost pokračovat v řadě pilotních projektů zaměřených na vývoj a testování nákladních vozidel na vodíkový pohon s technologií palivových článků. Vozidla na vodíkový pohon od různých výrobců plánuje Dachser nasadit do své sítě nejpozději v roce 2023.
„Jediný způsob, jak může dopravní sektor splnit dlouhodobý cíl globální komunity o nulových čistých emisích, je používání vozidel s nulovými emisemi. Ta proto také hrají rozhodující roli v realizaci naší vlastní strategie pro ochranu klimatu,“ vysvětluje Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) skupiny Dachser. „V následujících letech budeme nasazení vozidel šetrných k životnímu prostředí významně rozšiřovat tak, abychom mohli nasbírat cenné zkušenosti z praxe a přispět ke zvýšení počtu těchto vozidel na trhu,“ dodává.
V síti sběrné služby společnosti Dachser se vozidla na bateriový pohon v současné době používají především v rámci městské logistiky. Kromě elektricky podporovaných nákladních elektrokol používá Dachser v Evropě v každodenním provozu především elektrická vozidla s celkovou hmotností do 7,5 tuny. Plně elektrická sériová vozidla vyšších hmotnostních tříd na trhu téměř nebyla k dispozici. V současnosti je jediným vozidlem tohoto typu, které má Dachser v provozu v rámci inovačního partnerství se společností Daimler, předprodukční model 19tunového Mercedes-Benz eActros v německém Stuttgartu.
V následujících dvou letech Dachser sám pořídí či ve spolupráci s přepravními partnery nasadí do provozu minimálně 50 dalších kamionů s nulovými emisemi včetně bateriových tahačů a návěsů od různých výrobců.
„Aktivně pokračujeme s nasazováním bezemisních vozidel do naší evropské sítě s cílem je co nejefektivněji začlenit do našich přepravních procesů. To jsou investice do budoucnosti, které se dlouhodobě vyplatí,“ komentuje Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics skupiny DACHSER, a vysvětluje, „v letošním roce rozšíříme využití bezemisních nákladních vozidel i do regionálních a především kyvadlových přeprav. Kromě toho také chceme na našich pobočkách používat tažná vozidla na elektropohon pro manipulaci s výměnnými nástavbami a návěsy.“
Elektrická flotila firemních vozidel
Do konce roku 2023 by kromě toho měl být každý druhý firemní vůz společnosti Dachser v Evropě na elektrický pohon. To představuje celkem okolo jednoho tisíce osobních vozidel. Řidiči a řidičky služebních vozů a Dachser pobočky si mohou vybrat mezi nejrůznějšími modely od různých výrobců. Vzhledem k tomu, že čistě elektrická vozidla zatím nenabízejí technické specifikace potřebné pro každý druh uživatelského profilu, bude tento přechod postupný. Navíc vzhledem k velmi dlouhým dodacím lhůtám není momentálně možné uspokojit krátkodobou poptávku. Členové představenstva společnosti přejdou kompletně na elektrické služební vozy v roce 2022.
Nové nabíjecí stanice na zelenou elektřinu
Paralelně k tomu vytvoří Dachser na svých pobočkách dostatečný počet dobíjecích míst pro elektrické firemní vozy. Kromě toho je v plánu více než 40 nových rychlonabíjecích stanic pro nákladní vozidla, každá s nabíjecím výkonem 180 kW. Všechna tato nabíjecí místa mají být zásobována zelenou elektřinou, která bude buď nakupována nebo vyrobena vlastními fotovoltaickými systémy.