Ve zprávě, kterou jste nedávno rozeslal médiím, jste psal, že ziskové byly loni dva měsíce − a to navzdory pandemii − a na konci roku bylo hospodaření Liftaga vyrovnané. Které měsíce a proč byly ziskové a které naopak horší?
Omlouvám se, ale odpovím jen obecně.
Ziskovost byla minulý rok drivovaná zejména pandemickými vlnami a také startem nových zákazníků nebo nových přeprav pro ně. Jakmile někdo Liftago implementuje, může totiž přes stejné API realizovat více přeprav B2C i B2B.
Jejich spuštění je pak často realizováno ze dne na den a může přispívat k výkyvům poptávky, a tedy ziskovosti pro Liftago.
Liftago je česká technologická společnost, která díky vlastní přepravní a kurýrní aplikaci vybudovala online přepravní síť, již tvoří přes dvě tisícovky univerzálních přepravců po celém Česku. Partnerské firmy a e-commerce obchodníci si z této sítě mohou dokupovat přepravní kapacitu nebo programovat na ní vlastní přepravy: od expresů přes doručování standardních zásilek same-day na přesný čas nebo závozy poboček až po závozy z boxů či rozvozy z nich. Liftago tímto tvoří základ cloudové logistiky budoucnosti.
Službu agregátora taxi, který spojuje licencované řidiče se zákazníky prostřednictvím bezplatné aplikace, nabízíte už mnoho let. Objednávání kurýrních služeb jste do vaší aplikace přidali na jaře 2019. Jak velký podíl mají dnes na vašem byznysu kurýrní služby?
Podíl doručených zásilek na celkovém počtu transakcí Liftaga je za rok 2021 zhruba třetinový. Je potřeba říci, že i když jsme v logistice absolvovali překotný vývoj a to, co děláme, je velmi inovativní, jsme přesto teprve na naprostém začátku.
Uvedu příklad: Partnerské firmy přes nás mohou doručovat standardní zásilky D+1 během několika hodin a kdykoliv bez cut-off time. Tím umožní nakupovat zákazníkům i po práci nebo večer a stále mít zboží same-day nebo druhý den místo D+2.
Proto tento druh logistiky dnes implementují postupně ti nejprogresivnější hráči, ale také pro ně je to postupný proces. Často začínají večerním doručením nebo expresy, ze kterých se později stávají přesné sloty on-demand.
Zvládli jsme pandemii, čeká nás sklizeň ovoce
Jak se proměňuje společnost Liftago ve druhém „covidovém“ roce? Co jí pandemická situace vzala a co naopak přinesla?
Vzala jí zdroje z přepravy osob, které by mohla okamžitě reinvestovat do dalších posílení týmu, know-how a infrastruktury.
Dala jí ale také přesvědčení hraničící v současnosti s jistotou, že pokud firma zvládla pandemii a využila ji k posílení svých schopností, pak v dalších letech nás čeká sklízení ovoce.
Přečetl jsem si, že síť Liftaga má více než dva tisíce aktivních řidičů a další tisíce neaktivních řidičů během pandemie. Kdo je „neaktivní řidič“ Liftaga?
Neaktivní řidič je řidič ve waiting listu, v městě či zóně, kde Liftago nebo jeho partneři jeho služby zatím nevyužijí, nebo řidiči, kteří Liftagem prošli v době, kdy pro ně nemělo dostatek vytížení. Patří sem i minorita řidičů, kteří neprošli screeningem či neplnili očekávání standardu kvalitní služby.
Kolik řidičů jezdících pro Liftago je specialistů (taxikářů nebo kurýrů) a kolik univerzálů kombinujících přepravu osob a věcí?
Majorita je univerzálů, ale počet se liší, protože v čase se vyvíjí zájem řidičů o upgrade/downgrade podle typu vozu, licence či potřeb sítě. Dával bych tedy nestabilní a zavádějící číslo.
Každopádně univerzálové si vydělají nejvíce a jejich hodinové výdělky rostou dále rychleji.
Průměrný řidič si vydělal za hodinu na Liftagu meziročně o 32 procent více, univerzální řidič (carga i taxi) si vydělal o 37 procent víc.
A kolik si vlastně řidiči pracující pro Liftago vydělají?
Průměr by byl zavádějící, výdělky se liší podle měst a časů, kdy daný řidič je online, i podle jeho schopností vyhrávat Liftago aukce.
Pro taxi se výdělky během dne pohybují okolo 250 až 600 korun na hodinu zpravidla podle špičky v poptávce (v některých městech mohou dosáhnout v extrémech až 700 korun na hodinu), u logistiky a zásilek jde o 250 až 500 korun na hodinu podle typu přeprav i daného města.
Ale zdůrazňuji, že báze dvou tisíc řidičů je tak pestrá, že i tohle je velká generalizace.
Vaším zásadním partnerem je e-shop Alza.cz. Podporujete jeho přepravní možnosti včetně například možnosti doručení na přesný čas. Jak složité je vaši aplikaci přizpůsobit možnostem partnera, který svým klientům nabízí opravdu široké spektrum možností doručení zásilky?
Pro Alzu realizujeme D+0 i D+1 závozy v rámci nejvýhodnějšího doručení po Česku a Slovensku, stejně jako expresní dopravy různých rychlostí ve vybraných krajských městech.
Všechny možnosti, které Liftago nabízí, jsou v zásadě na přesný čas, ale záleží na partnerovi, jak je popíše v nákupním košíku.
Strategií Liftago je poslední dobou nebýt vidět v košíku, aby zákazník nemusel dumat, co to je Liftago, ale vybíral jen rychlost / přesnost / cenu dopravy.
Možností dalšího rozvoje je daleko více, vše jde přes jedinou API, kterou i Alza integrovala jako jedna z prvních. My rozvíjíme neustále možnosti v rámci API, Alza a další partneři dosud neustále rozvíjeli nebo upravovali různé přepravy nad ní.
Vystudoval mezinárodní obchod, pracoval v marketingu a obchodu. V roce 2012 vyhrál reklamní soutěž pro mladé kreativce na festivalu Cannes Lions. V roce 2013 společně s Martinem Hausenblasem a Jurajem Atlasem založil online taxislužbu Liftago, z níž postupně vyrostla celorepubliková online síť více než dvou tisíc univerzálních řidičů pro přepravu osob i zboží, kterou využívá řada e-commerce hráčů i samotné aplikace Liftaga.
Doplňujeme systém tradičních milk-runů
V nabídce možností doručení u Alzy jsem si všiml, že u doručení na adresu je uvedeno „vybereme nejlepšího a nespolehlivějšího dopravce ve vašem regionu“. Jak se v konkurenci dalších společností uplatňují silné stránky Liftaga?
Liftago je tvořeno celou sítí přepravců, a je těžké někoho považovat za konkurenta. V celé síti se nám cena na první či poslední míli postupně propadá s objemem spolupráce a provázaností s dalšími přepravci.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později