Svět už po dva roky zápasí s pandemií onemocnění covidu-19 a průmysl i logistika se potýkají s dopady, které přinášejí opatření proti šíření této nemoci. „Covidové“ změny nastaly i v dopravě a logistice, kde dále zvýšily poptávku po pracovních silách. Zejména se výrazně rozšířila oblast e-commerce a s ní vzrostla poptávka po skladnících, řidičích či pracovnících zákaznických služeb.

Firmy poskytující služby pro internetové obchody se začaly potýkat s nedostatkem lidí i vhodných prostor. Naopak do logistiky zamířili lidé z jiných oblastí práce, například z covidem ochromeného pohostinství.

Zeptali jsme se firem: Jak si umíte poradit s nedostatkem pracovníků?

Marie Šedivcová, Dachser Czech Republic: „S ohledem na udržení stávajících pracovníků jsme zrevidovali systém benefitů a pravidelně revidujeme mzdy. Pro získávání nových pracovníků se snažíme posilovat povědomí o naší společnosti, spolupracujeme se středními a vysokými školami, účastníme se pracovních veletrhů. Nedílnou součástí naší firemní kultury je i succession planning, práce s talenty a program pro absolventy středních škol Logistik junior.“

Jan Kodada, Gebrüder Weiss: „Snažíme se pro zaměstnance vytvářet takové prostředí a zázemí, aby se jim v práci líbilo. Protože jenom spokojený zaměstnanec dělá svoji práci srdcem a s opravdovým nasazením. Dlouhodobě se mimo jiné snažíme také o popularizaci a zvýšení atraktivity logistického oboru jako takového. Přispíváme na provoz leteckého simulátoru Boeing 737 na SPŠ dopravní v Praze, pořádáme prohlídky a stáže v našich provozech, části studentů umožňujeme absolvovat odbornou praxi přímo na našich pobočkách a seznamovat se tak s reálným světem dnešní logistiky.“

Jaroslava Šindelářová, Geis CZ: „Naše společnost díky své velikosti, tradici a stabilitě nabízí stávajícím i novým zaměstnancům jistotu, což je v dnešní době hodnota, která získává opět na významu. Podporujeme vyváženost pracovního a osobního života, dbáme na dostatečný odpočinek zaměstnanců a formou různých benefitů odměňujeme zejména stabilní a dlouholeté zaměstnance.“

Petr Kozel, VCHD Cargo: „Vážíme si našich lidí a snažíme se jim jejich práci co nejvíce usnadňovat. Naše zakázky a linky plánujeme s ohledem na jejich komfort, například máme po celé Evropě firemní byty, kde mohou kvalitně trávit svůj volný čas, když obsluhují linky na našich dálkových trasách. Neustále také digitalizujeme naše procesy, abychom řidičům odebrali co nejvíce administrativní zátěže spojené s jízdou. A samozřejmě máme i celou řadu benefitů.“

Rychlé změny na trhu práce

„Firmy také stále více využívají zaměstnanců ze zahraničí,“ upozorňuje Tomáš Řehák, manažer náboru personální agentury ManpowerGroup. „Zahraniční zaměstnanci jsou jedinou možnou volbou v případě rychlého růstu požadavků na kapacity. Z českého trhu je možné obsadit pouze jednotky zaměstnanců. Nejenže není jistota úspěchu, ale navíc je to dnes velmi finančně náročné z pohledu nákladu na vyhledání zaměstnance.“

Přestože se během pandemie na trhu práce ocitlo více volných pracovníků, ukázalo se, že často nemají dostatečné znalosti a schopnosti. To samozřejmě není neřešitelný problém, naopak se zde otevírají velké příležitosti pro poskytovatele rekvalifikací.

„Nelze očekávat, že bychom ve výhledu 10 let nepotřebovali řidiče nákladních automobilů. V některých případech to bylo však mnohem jednodušší. Příkladem mohou být přesuny lidí do skladu nebo výroby,“ říká dále Tomáš Řehák.

Nejvíce se sešla nabídka s poptávkou v rámci rozvozu zásilek. Nejsou zde žádné velké požadavky na kvalifikaci, obecně stačí řidičské oprávnění skupiny B. Do této oblasti se často přesunuli zaměstnanci z oblastí gastro, hotelnictví, nebo dokonce letecké dopravy, tedy oblastí nestabilních a nejistých.

V průmyslu a logistice je jistota

V automobilovém průmyslu chybějí dělníci, hodně lidí také odešlo ze sektoru horeca a nechtějí se vracet zpět, protože v tomto oboru stále vládne velká nejistota.

„Ale v těch oblastech, kde chybí zaměstnanci dlouhodobě, se navzdory probíhající pandemii pracovní trh nezměnil,“ popisuje situaci Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment. „Krátkodobý šok z covidové krize během druhého kvartálu roku 2020 sice na chvíli zmrazil nábor, ale od jeho konce a po celý rok 2021 už běží v plné síle.“

Lze tak říci, že každá odborná a kvalifikovaná pozice navázaná na průmyslovou výrobu či informační technologie je žádaná a uchazeči o tato místa se nemusí bát, že by zůstali dlouho bez práce. Pochopitelně vždy do hry vstupují i představy dané osoby o tom, jakou práci, za jakých podmínek a za kolik peněz je připravena přijmout.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.