Řada menších silničních dopravců vydrží při současných podmínkách pouze do konce měsíce, varuje sdružení Česmad Bohemia. Dosavadní kroky vlády k řešení krize spojené s rostoucími cena pohonných hmot označilo za zcela nekvalifikované, protože s rostoucími náklady nepomohou. Vyzvalo premiéra Petra Fialu (ODS) k jednání. Sdružení o tom informovalo agenturu ČTK. Vláda ve středu 9. března kvůli rekordním cenám nafty a benzinu rozhodla o zrušení silniční daně a povinného přimíchávání biosložky do paliv.
„Silniční dopravci jsou rozhořčeni ze tří opatření, která včera (ve středu) vláda prezentovala jako pomoc v době růstu cen pohonných hmot,“ uvedlo sdružení. Jeho předsednictvo zhodnotilo postup vlády jako zcela nekvalifikovaný. „Zrušení povinného přimíchávání biosložek do nafty snížení ceny nepřináší, alternativní řešení pro plnění závazku EU snižovat emise jsou naopak dražší. Zrušení silniční daně z vozidel do 12 tun se velkých vozidel a autobusů netýká vůbec a pouhý dohled nad maržemi prodejců pohonných hmot je nejen pro profesionální dopravce bez efektu,“ sdělilo sdružení.
Podle Česmadu dopravci nyní každý den výrazně prodělávají a jejich peněžní rezervy se tenčí. „Mnoho menších dopravců hlásí, že vydrží jen do konce měsíce, pokud nedojde ke změně nebo jim vláda nepomůže,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix.
Dopravci vyzvali k jednání premiéra Fialu. Žádají zásah vlády do cen a také do marží celého výrobního a distribučního řetězce. „Není možné, aby byla u nás nafta o deset korun dražší než v Polsku, o osm korun dražší než na Slovensku a o dvě koruny dražší než v Rakousku. Vláda by se také neměla zdráhat jednat s EU o rozvolnění některých mantinelů v oblasti zdaňování paliv či vozidel,“ dodal Felix.
Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic do konce minulého týdne rostly. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stál průměrně 46,64 Kč, litr nafty byl za více než 49 korun. Od minulé středy benzin zdražil o více než sedm korun, nafta o více než deset Kč. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005.
Určité korekce cen na pumpách se objevily až včera. Ceny však zůstávají extrémně vysoké. V pondělí 14. března stála nafta 49,22 koruny za litr, o 35 haléřů méně než v neděli; třetím dnem v řadě zlevňoval benzin, v pondělí jeho průměrná cena klesla o 54 haléřů na 46,54 koruny.
Zástupci Česmadu jednají s ministry vlády o možných opatřeních na tlumení růstu cen. Vycházejí při tom z návrhů s okamžitým, střednědobým a dlouhodobým účinkem.
Požadavky Sdružení Česmad Bohemia NA vládu ČR - Opatření proti růstu cen nafty
1. Opatření s okamžitou účinností
Zastropování cen nafty
- Maďarsko zastropovalo cenu nafty na 480 HUF/l vč. DPH (aktuálně se nevztahuje na užitková vozidla nad 7,5 t, u zahraničních vozidel nad 3,5 t)
Kontroly marží v distribučním řetězci
- Kontroly marží u prodejců, distributorů i výrobců PHM
- Věcné usměrnění marží, časová souvislost nákupních a prodejních cen
- Možná spolupráce dopravců – zpětná vazba z trhu
Kontrola ÚOHS nad výrobci PHM
- Výrobci PHM mají v ČR postavení monopolů – nedochází ke zneužití jejich postavení?
Snížení sazby spotřební daně z nafty o 5 Kč/l na období od 17.3.2022 – 30.6.2022
- Částka 5 Kč může být upravena tak, aby výsledná cena na trhu odpovídala cenám v okolních levnějších zemích a nezpůsobila vykoupení nafty v ČR
- Nutnost prolomení minima 330 EUR/1000 l (8,35 Kč/l) – spol. iniciativa čl. států?
2. Opatření s účinností do jednoho měsíce
Odpuštění sankcí za nezaplacení záloh na silniční daň k 15.4. a 15.7.
- Analogické opatření jako za covidu v roce 2020
- Fakticky odklad plateb záloh
Odpuštění sankcí za nezaplacení plateb DPH
- Vyhovění žádostem dopravců o pozdější úhrady DPH
- Analogické opatření jako za covidu v roce 2020
- Prominutí úroku z prodlení vzniklého na DPH za 1. pololetí 2022
Zvýšení záloh a změna valorizačních doložek ve smlouvách na dopravní obslužnost
- Autobusoví dopravci nejsou schopni udržet cash flow při tak rychlém růstu cen PHM
- Jednání s MD, Asociací krajů a kraji a městy o řešení, které umožní objednatelům poskytovat autobusovým dopravcům vyšší zálohy ke krytí vyšších nákladů na pohonné hmoty a umožní úpravu valorizačního mechanismu na kratší interval než 1 rok
- Cílem je rychlejší promítnutí růstu cen nafty do cen za dopravu než po uplynutí kalendářního roku, což je obvyklá podmínka ve smlouvách na obslužnost
Odklad leasingových a úvěrových splátek
- Analogické opatření jako v době covidu
- ČNB musí na návrh vlády vydat prohlášení, že odložené splátky nebudou hodnoceny jako porušení platební morálky dlužníka
3. Dlouhodobá opatření
Snížení sazby spotřební daně z nafty na 330 EUR/1000 l
- Aktuálně lze snížit SD o 1,60 Kč/l na 8,35 Kč/l
- Narovnání podmínek vůči PL, HU, SLO, …
- V případě ještě nižší sazby SD dle bodu 1. naváže sazba 8,35 Kč/l od 1.7.2022
Úplné zrušení silniční daně i pro vozidla nad 12 t
- Nutno vyjednat tuto možnost s EU