Česká pošta vypsala výběrové řízení na poskytovatele, který jí zajistí přepravu zásilek nákladními vozidly nad 3,5 tuny mezi jejími jednotlivými třídicími centry. Nejvýhodnější nabídku předložila společnost C.S.Cargo, se kterou Česká pošta podepsala smlouvu na tři roky.
V praxi to znamená, že Česká pošta bude využívat služeb soukromého přepravce tehdy, kdy to bude potřebovat. Nebude se pohybovat v nevýhodných podmínkách jako dosud, kdy veškeré závazky vyplývající z vlastní velké přepravy nesla na svých bedrech. To se týká zejména údržby a obnovy autoparku nebo zbytečných ztrát při nedostatečném vytížení svých přepravních kapacit. Elastičtěji a úsporněji tak zvládne jak vánoční nápor, tak dny s nižšími objemy zásilek.
„Doba, kdy se vše řešilo tzv. in-house, je pryč. Moderní systémy řízení ukázaly, že nákupem služeb se dá nejen ušetřit, ale hlavně zvýšit kvalita poskytovaných služeb. Představa, že Pošta je stále jako v dávných dobách stát ve státě, je mylná. Pokud jsou na trhu možnosti, díky kterým se posuneme dál a našim klientům budeme moci nabídnout vyšší standard, byli bychom sami proti sobě, kdybychom touto cestou nešli,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.
Začne se v místech s největší zátěží
První přeprava mezi jednotlivými třídicími centry České pošty začne v červnu tohoto roku. Lokality, kde začne nový model fungovat, jsou Praha a oblast Moravy, kde jsou velká centra s nejvyšší zátěží autodopravy.
Na České poště pracuje v logistice více jak 14,5 tisíce zaměstnanců, z toho řidičů je přes 1100. Těch, kteří mají na starosti přepravu auty nad 3,5 tuny, je téměř 850. Aktuální změna se bude týkat zhruba dvou třetin z nich. V regionech, kde dojde ke změně, najdou řidiči zcela jistě nové uplatnění – ať už u soukromého dopravce, který pro Poštu bude službu zajišťovat a připravuje pro případné zájemce nabídku, na jiných volných pozicích České pošty nebo na trhu logistiky. Aktuálně chybí podle odborníků v Česku 20 tisíc řidičů.
Ekonomické propočty outsourcingu velké logistiky přepokládají úsporu minimálně 10 procent nákladů. Česká pošta si ponechá zhruba třetinu aut nad 3,5 tuny.
Smlouva je uzavřena nyní na tři roky, po které bude podle jasných parametrů sledována jak kvalita poskytovaných služeb ze strany C.S.CARGO, tak ekonomický přínos pro Českou poštu.
C.S.Cargo vzkazuje řidičům: pojďte k nám
„Jsme jedna z největších českých logistických firem s dlouholetou tradicí a jsme rádi, že můžeme spolupracovat s Českou poštu v jejím klíčovém odvětví, ve vnitřní logistice. Máme dostatek zkušeností, moderní vozový park a přepravní kapacitu, díky kterým naši novou roli zvládneme. V našich řadách rádi přivítáme současné řidiče České pošty, pokud se k nám rozhodnou jít pracovat,“ říká Aleš Willert, generální ředitel skupiny C.S. Cargo.
Doručování zásilek koncovým zákazníkům na poslední míli bude stále zajišťovat svými pracovníky Česká pošta. I zde očekáváme zlepšení kvality, protože budeme moci využít efektivnější dopravy zásilek ve vnitřní logistice České pošty. To se logicky projeví i při doručování koncovému zákazníkovi. Jen za poslední rok a půl se kvalita doručení výrazně zlepšila. V modelu doručení balíkové zásilky do ruky do druhého dne stoupla například o více než 20 procentních bodů a nyní stabilně překračuje 90% hranici úspěšnosti. To znamená, že se významně snížil počet balíků, které Pošta nezvládla předat doma adresátovi a musela je uložit na pobočce.
Skupina C.S.Cargo aktivně působí prostřednictvím svých dceřiných společností v zemích středoevropského regionu (Česká republika, Slovensko a Polsko). Patří mezi vedoucí středoevropské subjekty poskytující silniční, leteckou a námořní dopravu včetně komplexních logistických a celních služeb. Zákaznické portfolio skupiny tvoří přední společnosti řady průmyslových odvětví (automobilový průmysl, potravinářství a nápoje, stavební průmysl, elektronika a maloobchod a obalový průmysl).