Po prvním roce provozu vyhodnocuje poskytovatel přepravních a logistických služeb Gebrüder Weiss svoje zkušenosti se svým prvním nákladním vozem na vodík. „Hyundai Xcient Fuell Cell, který využíváme ve švýcarském Altenrheinu, je denně využíván pro přepravu běžných nákladů na krátké vzdálenosti a osvědčil se zde ve všech ročních obdobích. Dokonce i na úsecích s prudkým stoupáním si elektromotor, který čerpá energii z palivového článku, zachovává plný výkon. Provozem ,hydrogen-trucku‘ navíc ročně ušetříme přibližně 80 tun emisí oxidu uhličitého,“ uvádí Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss.

Od převzetí 36tunového nákladního vozidla v lednu 2021 ujelo vozidlo přibližně 70 tisíc kilometrů. Spotřeba byla dokonce nižší, než udává výrobce, a za rok došlo pouze k jediné návštěvě servisu kvůli technické kontrole. „Nákup byl smysluplnou investicí do silniční nákladní dopravy šetřící zdroje. Řidiči, a především zákazníci přijali naše alternativní nákladní vozidlo velmi dobře,“ říká Peter Waldenberger, manažer řízení kvality a ochrany životního prostředí společnosti Gebrüder Weiss.

Související

Společnost Gebrüder Weiss plánuje v budoucnu využívat vodíkové nákladní vozy především v Rakousku a jižním Německu. Současné dotační programy v Německu významně podporují využití vodíkových nákladních automobilů v regionech na sever od Alp.

„Využití vodíkové technologie jako pohonu nákladních vozidel vnímáme jako reálnou a života schopnou alternativu také v České republice. Limitujícím faktorem je ovšem dostupnost vodíkových čerpacích stanic. Těch je na švýcarském území v tuto chvíli vybudováno devět, v České republice prozatím struktura čerpacích stanic vodíku dosud prakticky neexistuje. Přitom je nezbytnou podmínkou k rozšíření podobné přepravní techniky do běžného použití. Jakmile se podmínky v Česku změní, jsme připraveni k testování i zavádění nákladních vozů pohaněných vodíkem do každodenní logistické praxe,“ doplňuje Jan Kodada.

Kromě kamionu s palivovými články již Gebrüder Weiss provozuje několik plynových kamionů v Rakousku, Německu a Srbsku, stejně jako elektricky poháněné kamiony a dodávky v širší oblasti Vídně, mimo jiné pro svého klienta IKEA v oblasti dodávek do domácností.

Fakta a čísla o vodíkovém voze v provozu Gebrüder Weiss

typ vozidla: Hyundai Xcient s palivovými články na vodík

přípustná celková hmotnost: 36 tun

maximální rychlost: 85 kilometrů za hodinu

kapacita nádrže: 32 kilogramů hydrogenu

doba tankování: 12 minut

tlak v nádrži: 350 barů

průměrná denní vzdálenost: 430 kilometrů

celkově najeto od koupě vozu: 70 tisíc kilometrů

spotřeba: cca 7,5 kilogramů na 100 kilometrů

ujetá vzdálenost na jednu nádrž: cca 450 kilometrů

výkon motoru: 350 kilowattů