Mezinárodní logistická společnost s německými kořeny Rhenus má v současnosti pět divizí: Automotive, Smluvní logistika (Contract Logistics), Přístavní logistika (Port Logistics) a v letošním roce nově Pozemní nákladní přeprava (Overland Transport), oddělená od Letecké a námořní přepravy (Air & Ocean).

V České republice působí Rhenus již od roku 1993. Divize Contract Logistics provozuje v Česku jednu pobočku v Mošnově, kde zajišťuje provoz distribučního centra. Další stopou Rhenusu na mapě Česka je Rhenus PartnerShip‑ČSPL, který provozuje flotilu 24 plavidel. Poslední tři pobočky patří do divize Overland Transport. Ty jsou strategicky umístěny v Ostravě, Brně a u Prahy (zde posledních takřka 20 let v Nučicích).

Právě z Nučic se Rhenus rozhodl svoje cross‑dockové a skladové centrum přestěhovat do nové haly v CTParku Prague West v Chrášťanech. Zdejší lokalita, vzdálená zhruba 10 minut jízdy autem od Letiště Václava Havla, má přímé napojení na Pražský okruh i na dálnici D5, k dálnici D6 se lze dostat prakticky za okamžik.

Příprava na elektrickou éru

Nově pronajatá budova splňuje náročné ekologické standardy (BREEAM), má plochu 13 tisíc metrů čtverečních, přičemž polovinu reprezentuje sklad a polovina slouží jako cross‑dock. Na dvou tisících metrech provozuje svoji činnost sesterská společnost Rhenus Home Delivery, jež se specializuje zejména na dodání zboží soukromým spotřebitelům v režimu nadstandardních a komfortních služeb, jakými jsou například vynáška velkého a objemného nábytku či velké bílé techniky prostřednictvím dvoučlenných posádek přímo do bytu či doručení a instalace high‑tech produktů.

Vysokozdvižný vozík Still RX60‑35 – na snímku se speciálními kleštěmi stroj manipuluje s masivními papírovými rolemi.
Vysokozdvižný vozík Still RX60‑35 – na snímku se speciálními kleštěmi stroj manipuluje s masivními papírovými rolemi.
Foto: Rhenus

V současné době Rhenus v Česku ještě nepoužívá elektrické nákladní vozy. Chrášťanský areál již dnes disponuje potřebnou infrastrukturou a dostatečným příkonem pro jejich provoz. „Do budoucna počítáme s nasazením elektrických vozů přinejmenším pro lokální rozvozy. Z důvodu omezeného dojezdu je třeba být místu doručení co nejblíže. Ztráta několika desítek kilometrů na přejezdy by byla pro efektivitu provozu zásadní ranou,“ říká Aleš Novák, head of sales pracující pro Rhenus od roku 2013, který mě objektem provázel těsně před jeho spuštěním do ostrého provozu.

Spolupráce se společností Still

Společnost Rhenus se spoléhá na manipulační techniku značky Still, v celém Česku provozuje desítky jejích vozíků a retraků. Jde zejména o čelní vozíky RX20, retraky FM‑X 14 a nízkozdvižné paletové vozíky EXU‑S 22 s různými délkami vidlic.

Prostor, kde nepřekáží sloupy

Rhenus ovšem skladuje a převáží nejen nábytek nebo spotřební elektroniku, ale především automobilové komponenty, papír a rychloobrátkové zboží.

Hala disponuje desítkami ramp, v jednu chvíli tady může nakládat a vykládat zboží 60 nákladních vozů zároveň. Tato kapacita společnosti Rhenus umožní další růst v oblasti sběrné služby, cross‑dock i komplexních služeb v rámci 3PL.

Pro efektivní provoz cross‑dockového centra bez zbytných externalit je třeba zajistit dostatek odstavných ploch pro kamiony. „Při designu areálu byl kladen důraz nejen na efektivitu provozu uvnitř, ale i vně budovy. Vnější parkovací a manipulační plochy jsou dimenzovány pro budoucí růst společnosti. Cross‑docková hala disponuje cca desetkrát vyšším počtem ramp vůči ploše budovy než běžné skladové haly. Tím bude zajištěna rychlá nakládka a vykládka zboží bez zbytečných průtahů,“ upřesňuje Aleš Novák.

Cross‑docková část haly – unikátní konstrukce je prosta sloupů.
Cross‑docková část haly – unikátní konstrukce je prosta sloupů.
Foto: Rhenus

Developer postavil Rhenusu halu přesně na míru. Její cross‑docková část je zcela bez sloupů, což usnadňuje manipulaci se zbožím a prospívá nejen efektivitě, ale i bezpečnosti procesů probíhajících v budově. Skladová hala je přímo napojena na cross‑dock. „Díky propojení skladu s cross‑dockovou halou vstupuje expedované zboží přímo do přepravní sítě. Díky minimalizaci překládek zvyšujeme efektivitu provozu a snižujeme pravděpodobnost poškození,“ dodává Aleš Novák.

Pro řidiče kamionů připravil Rhenus bezpečnou zónu, kde mají k dispozici sociální zařízení a občerstvení.

Stavba nového cross‑dockového centra je dalším důkazem zaměření společnosti na sběrnou službu. V současnosti Rhenus provozuje každodenní linky do všech okolních zemí a pravidelné odjezdy především do Španělska, Itálie, Velké Británie, Pobaltí a dalších destinací.

Společnost s prameny u Rýna

Firma Rhenus vznikla před 110 lety sloučením dvou lodních společností (Badische Actiengesellschaft für Rheinschiffahrt und Seetransport a Rheinschiffahrts Actiengesellschaft), působících původně hlavně na řece Rýn, jejíž latinské pojmenování zvolili zakladatelé též jako název nově vzniklé firmy. Kromě sídla ve Frankfurtu nad Mohanem se již během prvních pár let existence rozrostla o další pobočky Antverpách, Mohuči, Mannheimu a Rotterdamu.

Výsledkem dalšího prudkého rozvoje je v současnosti celosvětově působící logistický gigant poskytující komplexní služby s ročním obratem přes sedm miliard eur, jenž v 970 pobočkách po celém světě zaměstnává na 37 500 lidí. Patří do rodinné skupiny Rethmann Group, a sice společně s dalšími dvěma subjekty – Remondis (zpracování odpadů a recyklace; alternativní paliva a vodní hospodářství) a Saria (produkty pro lidskou spotřebu, výživu zvířat, akvakulturu, průmyslové a farmaceutické aplikace a zemědělský sektor).

Související