Bez elektrických tahačů a plošinových vozíků si již moderní pracoviště nelze představit. Přístaviště, výrobci automobilů, mezinárodní letiště a nádraží, logistické společnosti, spedice a nepřeberné množství výrobních závodů na celém světě již mnoho let využívají tahače a plošinové vozíky Still.

Nyní poskytovatel intralogistických řešení z Hamburku dále rozšířil své portfolio a zaměřil ho na budoucnost.

Vozíky s modulárním vybavením

Nové elektrické tahače LXT 120‑350 s tažným zatížením mezi 12 a 35 tunami a elektrické plošinové vozíky konstrukční řady LXW 20‑30 (náklad na ložné ploše dvě a tři tuny, tažné zatížení šest tun) nabízejí velký výběr modulárních možností vybavení a zaujmou svou výkonností.

Náročné testy v nejrůznějších odvětvích a někdy ve velmi drsných podmínkách prokázaly, že s těmito novými vozíky lze dokonale sladit efektivitu a maximální výkonnost.

Pro zvýšenou bezpečnost při práci na rampách

Odborníci ze společnosti Still jsou hrdi na svůj asistenční systém escent Speed Regulation (DSR). Jedná se o „absolutní světovou novinku“, zdůrazňují Alexander Claus, produktový manažer pro tahače, a Janos Poppe, produktový trenér pro tahače. „Tento jedinečný systém podporuje řidiče při bezpečné jízdě na rampách a zároveň zvyšuje výkon překládky. Při tažných zatíženích až 35 tun jezdí řidičky a řidiči vždy s ohledem na situaci – a současně tak rychle, jak je možné,“ říká Janos Poppe.

Podle provedení DSR na strmých rampách monitoruje přesný sklon a aktuální hmotnost břemene a zásahem do brzdového systému s lamelovými brzdami v olejové lázni automaticky přizpůsobí rychlost příslušným podmínkám. Ve verzi Basic, která je instalována ve všech vozících, se rychlost při přejíždění klesání manuálně omezí spínačem na předdefinovanou rychlost. Ve variantě Eco, dodávané na přání, systém zobrazuje klesání na displeji a rychlost omezí na předdefinovanou hodnotu automaticky. U prémiového provedení DSR je automatické snížení rychlosti závislé na klesání, a navíc na hmotnosti připojeného přívěsu. Určení tažného zatížení probíhá prostřednictvím měření točivého momentu na hnacích motorech.

Pracoviště řidiče
Pracoviště řidiče
Foto: Still

„Tato velmi inovativní metoda zjišťování, při které snímáme tažné zatížení vlastně na spojce tažného zařízení, je dosud celosvětově unikátní a používá se jen u vozíků Still,“ říká produktový manažer Alexander Claus.

Technika bez kompromisů

Vývojáři si dali záležet i na dalších technických komponentách nových vozíků. Ty tak na obou nápravách disponují hydraulickými lamelovými brzdami, které umožňují velmi výkonné a precizní brzdění, pracují bez opotřebení a téměř nehlučně. Díky generátorovému brzdění elektrického pohonu navíc při brzdění probíhá rekuperace energie. Parkovací brzda pracuje rovněž elektricky a aktivuje se automaticky.

Vozíky konstrukčních řad LXT/LXW jsou poháněny dvěma 10,5kW motory na zadní nápravě. Trojfázové 80V motory jsou zapouzdřené a bezúdržbové. Inteligentní řízení motorů zajišťuje agilní jízdní vlastnosti, a díky pohonu s řízením otáček nedochází ani v dlouhých stoupáních ke ztrátám rychlosti. Maximální rychlost je u vozíků LXT bez břemene 25 km/h, vozík LXW dosahuje rychlosti až 23 km/h. Tahače a plošinové vozíky lze díky rychlonabíjecí zásuvce nebo integrované nabíječce nabíjet rychle a snadno bez nutnosti otevírat kapotu.

Komfort pro obsluhu

Nová kabina je velmi prostorná a nabízí i vysokým řidičům dostatek prostoru pro hlavu a velký prostor pro nohy. Rozmanité možnosti nastavování sedadel zajišťují komfortní pracoviště a umožňují každé řidičce či řidiči nastavení správné pozice pro neunavující práci.

Samotná kabina je uložena na pryžových prvcích a je tak oddělena od podvozku kvůli tlumení vibrací. Podvozek s extra dlouhými vinutými pružinami je rovněž odpružený a poskytuje vysoký komfort jízdy a vysokou jízdní stabilitu.

S barevným displejem Still Easy Control mají řidiči neustálý přehled o všech důležitých informacích – například o poloze volantu, směru jízdy, jízdním programu, rychlosti, úhlu naklonění, zatížení nebo stavu nabití. Nový volant s hlavicí dodávanou na přání umožňuje snadné a ergonomické ovládání plně hydraulického řízení. Jeho haptický povrch navíc nabízí dobré držení.

Lepší výhled pro větší bezpečnost

Optimální výhled zajišťuje u nových vozíků prosklení ze všech stran. V porovnání s předchozími modely mají o 23 procent větší plochu oken. Optimální výhled do všech stran zvyšuje bezpečnost a brání poškozením.

Na přání dodávaná couvací kamera usnadňuje manévrování a připojování přívěsu při couvání. Ochranu před nehodami a poškozením zboží poskytuje systém Curve Speed Control, dodávaný rovněž na přání, který v zatáčkách automaticky upravuje rychlost a zajišťuje tak bezpečné projíždění zatáček.

Snadná integrace do řídicích systémů

Vozíky lze prostřednictvím volitelně dodávaného rozhraní bez problémů integrovat do řídicích systémů, jako je Still neXXt fleet, nejinovativnější a nejvýkonnější webový portál pro optimalizaci flotil manipulační techniky. Uživatelky a uživatelé tím získávají veškeré relevantní informace pro rychlé analýzy nebo optimalizace v jediném nástroji.

K dalším bezpečnostním zařízením dodávaným na přání patří mimo jiné systémy Still Flashlight, Safety Light 4Plus, FleetManager a inteligentní akustický varovný signál, jehož hlasitost je vždy o 10 dB vyšší než hluk v okolí. Chodci a další účastníci dopravy jsou tak před vozíkem varováni vždy správnou hlasitostí, aniž by docházelo ke zbytečně vysokému zatížení řidičů a varovaných osob hlukem.

Související