Jaké zažíváte či očekáváte dopady konfliktu na Ukrajině na vaši činnost?

Martin Koča, Go Express

Martin Koča, Go Express

Současná situace představuje v první řadě vážnou humanitární krizi. Zřejmě se shodneme, že ve stínu této krize jsou ostatní související problémy, dopadající na náš segment, druhotné. Ať už se jedná o růst spotřebitelských cen a s tím růst cen pohonných hmot, omezení exportu a importu z některých oblastí či dopady sankcí na některé subjekty na trhu. To jsou věci, které neovlivníme.

Proto se více soustřeďujeme na to, co ovlivnit můžeme, a sice na výzvy, kterým jsme doposud možná nemuseli nikdy čelit. Právě teď řeším transport léků do Lvova na Ukrajině pro přední farmaceutickou společnost. Minulý týden to byla doprava operačních nástrojů pro Červený kříž.

Jakožto mezinárodní logistická firma se zastoupením v celé Evropě od západu k východu cítíme také odpovědnost za přímou pomoc v jednotlivých státech či regionech, které dopady humanitární krize pociťují nejvíce. Otevřeli jsme transparentní účet pro finanční pomoc, kam budou směřovat prostředky ze všech evropských poboček Go!, a vytváříme nová pracovní místa pro muže i ženy, kteří v Česku hledají útočiště.

Související
Zdeněk Prchlík, managing director, Zásilkovna

Zdeněk Prchlík, managing director, Zásilkovna

Co se týká přímých dopadů na naše podnikání, zastavili jsme doručování na Ukrajinu a do Ruska. V celkovém počtu zásilek skupiny Packeta jde ale pouze o malé procento a na naše hospodaření nemá výrazný vliv.

Jako každého v našem segmentu nás ovlivnilo skokové zvýšení cen pohonných hmot. Přistoupili jsme proto ke změně ve stanovování výše palivových příplatků. Nyní kontrolujeme ceny nafty každý všední den a palivový příplatek každé jedné podané zásilky odpovídá dané ceně na trhu. Informace k výši palivového příplatku je transparentně uvedená na našich webových stránkách, takže klienti vědí dopředu, v jaké aktuální výši je.

Krátce po začátku válečného konfliktu jsme začali organizovat humanitární pomoc pro Ukrajinu. Organizaci Člověk v tísni jsme poskytli prostory pro skladování palet s humanitární pomocí, celkově zatím šlo o 20 kamionů. Ve spolupráci s organizací ADRA svážíme humanitární pomoc, kterou posléze vezeme až na Ukrajinu, dosud jsme vypravili šest kamionů přibližně s 220 paletami materiálu. Šlo například o suché a trvanlivé potraviny, spacáky, deky, zdravotnický materiál, hygienické potřeby, SIM karty nebo powerbanky. Ve spolupráci s ADRA jsme také spustili finanční sbírku – veškeré vybrané prostředky budou použity na zajištění základních životních potřeb pro lidi na Ukrajině.

Jsme také partneři „Sbírky IT, pomoz i ty“, jejímž cílem je shromáždit IT vybavení pro ukrajinské obyvatele a uprchlíky. Lidé mohou darovat notebooky, telefony nebo powerbanky. Zásilkovna se stala logistickým partnerem sbírky: zařízení je možné poslat zdarma prostřednictvím kteréhokoliv našeho podacího místa. Všechny přístroje poputují přes Migrační konsorcium k těm, kteří utekli před konfliktem ze země.

Pavel Vyoral, CEO Pošta bez hranic

Pavel Vyoral, CEO Pošta bez hranic

Na začátek bych chtěl především říct, že jakkoliv jsou dopady války na Ukrajině negativní na naši činnost a byznys obecně, je to neporovnatelné s tím, co zažívají lidé na Ukrajině. V tom kontextu nám naše problémy s pohonnými hmotami nebo kurzem koruny přijdou zanedbatelné.

K otázce dopadů na nás, dá se na to dívat z více úhlů. Pokud to vezmeme časově, tak se začátkem války skokově klesl počet zásilek asi o 20 až 30 procent, to trvalo zhruba týden a je to velmi podobné tomu, co jsme mohli vidět v prvních týdnech začátku covidu před dvěma lety. Nyní se objem zásilek pomalu vrací do standardu. Následně jsme my i naši klienti pocítili dopad cen pohonných hmot a kurzu koruny vůči euru.

Cenu pohonných hmot jsme tak museli poprvé za naše fungování globálně promítnout do ceníku. Přesto se snažíme, aby dopad na klienty byl co nejmenší. Při současných cenách nafty si klienti připlatí 3,50 koruny za zásilku, což považujeme, vzhledem k okolnostem, za přijatelné. Stejnou reakci jsme dostali i ze strany klientů, kteří pro to mají pochopení. Ceny palivového příplatku máme veřejně dostupné.

Kurz koruny vůči euru nás negativně ovlivnil vzhledem k našemu způsobu fungování. Jsme dopravce, ale zároveň spolupracujeme s dalšími evropskými dopravci na poslední míli, takže od nich nakupujeme službu, samozřejmě v eurech. Do ceníkových cen jsme toto nijak nepromítli.

Své prohlášení nám zaslala také společnost UPS

Zaměřujeme se na bezpečnost našich zaměstnanců, zajištění nepřetržitého provozu a zamezení narušení provozu našich zákazníků. Až do odvolání jsme pozastavili dopravu na Ukrajinu, do Ruska a Běloruska a zpět.

Související