Svět se obává lavinového efektu
Ruská invaze a válka na Ukrajině v době psaní tohoto příspěvku vstoupily do čtvrtého týdne svého trvání. Od počátku agrese bylo zřejmé, že jediným účinným nástrojem pro zastavení bojů a nakonec (doufejme) i návrat do mírového stavu budou ekonomické sankce vůči Rusku a jeho nohsledovi Bělorusku. EU i další země ve světě se dokázaly sjednotit a postupně začít sankce a restrikce uplatňovat. Vznikají seznamy zakázaných komodit, jsou arestovány movité majetky (bohužel na obou stranách), obchod vázne. Svět se oprávněně obává lavinového efektu z nedostatku komponent či polotovarů pro výrobu – ať jde o díly pro výrobce aut, neon pro výrobce čipů, ocel pro průmysl. Odborníci zatím jen potichu odhadují, jaké dopady by měl výpadek exportu plodin do především chudších regionů světa.
O čem se mluví méně, co však bude mít větší a dlouhodobější dopad, jsou následky války a restrikcí na dopravní sektor. Logistika se sotva začala zotavovat z následků pandemie, když se objevila další katastrofa.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 1/2025





