Řada komodit nebude dostupná

K narušení dodavatelských řetězců (z angl. supply chain disruption) dochází z různých příčin a mají různou dynamiku průběhu a dopadů na výrobu, distribuci, a v konečném důsledku na spotřebu – zpravidla daleko za hranicemi zemí, kde vznikají. Lze je dělit na několik základních typů daných mírou jejich lokalizace, příčinou a strukturou ekonomiky, ve které původně k tomuto narušení dochází. 

V případě vysoce lokalizovaných narušení (v důsledku povodní, tornáda, havárie apod.) dochází k okamžitému výpadku provozu omezeného počtu zpracovatelských (těžební provozy, zemědělské podniky, výrobní podniky polotovarů pro další průmyslové zpracování) a logistických provozů s relativně malou mírou efektu přelití do regionální, národní a globální ekonomiky. Výjimku, s ohledem na jinak omezený dopad úzce lokalizovaných narušení, lze ovšem vidět například v havárii lodi Ever Given v Suezském průplavu v březnu 2021.

U narušení původně regionálního charakteru (zemětřesení a následné tsunami u Sumatry 2004, u Japonska v březnu 2011 nebo v případě probíhající invaze Ruska na Ukrajinu) je dopad na fungování globálních dodavatelských řetězců dán mírou zapojení zasažené národní ekonomiky, ve které k narušení došlo, a v neposlední řadě i dobou trvání tohoto narušení. V případě tsunami v Japonsku, vysoce inovativní ostrovní ekonomice zapojené do mezinárodní logistiky ve směru vývozu plně zkompletovaného průmyslového a spotřebního zboží s vysokou přidanou hodnotou (koncept forward participation), došlo k narušení dodavatelských řetězců (mimo Japonsko) zejména ve formě nedostupnosti spotřebního (a průmyslového) zboží vyrobeného právě a jenom v Japonsku.

V případě invaze Ruska na Ukrajinu je dynamika narušení globálních řetězců jako důsledku probíhajícího válečného konfliktu opačná.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67053010-pohledem-odbornika-jake-dopady-ma-a-muze-mit-valka-na-ukrajine-na-mezinarodni-dopravu-a-dodavatelske-retezce-odpovida-petr-kolar