Sdružení Česmad Bohemia vyzývá vládu, aby českým dopravcům pomohla zvládnout razantní nárůst cen nafty nad rámec dosavadních opatření ve formě odkladů plateb (daně z přidané hodnoty a záloh na silniční daň v případech, kdy ji nelze zrušit). „Vláda zatím nabídla ,měkká‘ opatření ve formě odkladů plateb, ale dopravci trpí akutní platební neschopností, prodělávají a potřebují čas na promítnutí vysokých nákladů do cen. Z průzkumu sdružení plyne, že skoro tři čtvrtiny z nich to ještě nedokázaly ani z poloviny, 63 procent dopravců odhaduje, že se jim to podaří do dvou měsíců a 84 procent do půl roku,“ upozorňuje tisková zpráva Česmad Bohemia.

Pouze 13 procent dopravců oceňuje odklad záloh na silniční daň, devět procent vítá avizované snížení sazeb silniční daně pro vozidla nad 12 tun, ale 64 procent to hodnotí jen jako drobnou pomoc. Odklad plateb DPH vítá 16 procent dopravců, 17 procent dopravců jedná o posunutí leasingových splátek. Ale je i 15 procent dalších, jimž podle průzkumu Česmad Bohemia nebylo vyhověno.

„Vlády ve Francii, Itálii, Německu, Polsku, Belgii, Slovinsku a dalších zemích provedly razantní zásahy do cen nafty, a dávají tak dopravcům možnost se nadechnout. Dopravci ve Francii a v Itálii k tomu mají přímé finanční podpory. Totéž potřebují i čeští dopravci. Mnoho z nich prodává vozidla, aby měli šanci přežít, je velmi reálné, že jich stovky až tisíce úplně skončí,“ varuje Česmad Bohemia.

Související

Z průzkumu sdružení dále vyplývá, že pouze 51 procent českých dopravců věří, že současnou situaci s velkými ztrátami přežijí. Někteří už bohužel podle Česmadu končí již nyní, šesti procentům hrozí ukončení činnosti do konce dubna, dalším 10 procentům do konce května a dalším 33 procentům do půl roku, pokud jim vláda nepomůže.

„Opakovaně vyzývám vládu, aby dala před dogmatickým osekáváním rozpočtu za každou cenu přednost českým dopravcům a stejně jako vlády v jiných zemích jim nabídla konkrétní finanční pomoc. Jejím smyslem není sanovat ztráty, ale dát jim příležitost dojednat odpovídající ceny se zákazníky. Požadujeme konkrétní příspěvek na vozidlo po vzoru Francie a snížení spotřební daně z nafty o 1,60 koruny na litr. To dá těm, kdo to teď ustojí, šanci dále podnikat v konkurenci se zahraničními dopravci a pomůže to i běžným motoristům,“ říká prezident Sdružení Česmad Bohemia Josef Melzer.

Téma pro EU: úplné zruišení silniční daně

Ministerstvo financí v polovině března oznámilo, že odpustí zálohy na silniční daň v případech, kde ji nelze zrušit. Česká republika zároveň navrhuje na evropské úrovni zrušení silniční daně pro vozidla nad 12 tun. Dopravci mají také možnost odložit platbu daně z přidané hodnoty (DPH).

Kabinet už dříve rozhodl o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí.

„Silniční daň je na evropské úrovni harmonizována v rámci směrnice o eurovinětě, která ukládá členským státům povinnost danit nákladní vozidla nad 12 tun a jízdní soupravy nad 16 tun. Ministerstvo financí aktuálně připravuje novelu zákona o dani silniční, která má zrušit silniční daň u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut právě do 12 tun a sazby silniční daně pro nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun a jízdní soupravy nad 16 tun přiblížit minimům daným evropskou směrnicí,“ sdělila Anna Vasko z tiskového oddělení ministerstva financí.

Ministr dopravy Martin Kupky (ODS) pro Logistiku uvedl, že téma možného rozšíření zrušení silniční daně na všechna vozidla otevřel v minulých týdnech při jednání s eurokomisařkou pro dopravu Adinou Valeanovou. „Pokusí se nám v tom pomoci,“ dodal Martin Kupka.

Související