Logistický operátor WeDo tento týden spustil provoz superhubu v Ostředku u D1. S investicí ve výši přes půl miliardy korun patří mezi největší letošní logistické novinky na českém trhu. Díky otevření superhubu se výrazně zvýší kapacita Wedo, které tak bude připraveno na další expanzi v následujících letech.

„Otevření Ostředku je jednoznačně nejdůležitějším krokem v dalším vývoji Wedo a to nejen pro letošní rok, ale i do budoucna. Je to pro nás klíčový okamžik pro naší další expanzi a zlepšení zákaznického komfortu, jednoduchosti i rychlosti doručení zásilky. Násobně se zvyšují naše kapacity a zcela měníme způsob našeho fungování,“ vysvětlil při otevření generální ředitel WeDo Daniel Mareš.

Celková investice do výstavby superhubu u Ostředku přesáhne půl miliardy korun, jedná se tak podle dostupných údajů o jednu z největších logistických investicí v České republice v poslední době. „Výstavbu jsme zahájili před rokem a už tehdy jsme mluvili o tom, že chceme Ostředek otevřít na jaře 2022,“ uvedl Daniel Mareš s tím, že díky Ostředku může přepravní kapacita Wedo okamžitě vzrůst na dvojnásobek, v budoucnu až na pětinásobek současných hodnot.

Spuštění centrálního překladiště změní styl fungování Wedo. Všechny zásilky budou sváženy do jednoho místa a tam budou centrálně a automaticky tříděny. Odpadne tak nutnost ručního třídění na každém depu, celý proces se zrychlí, zjednoduší a sníží se míra potenciální chybovosti.

Související

Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků. Na nové automatické třídící lince lze roztřídit zásilky s váhou od 0,5 až do 50 kilogramů v délce od 20 cm do 1,75 metru. Superhub je vybaven i druhou poloautomatickou linkou pro nestandardní zásilky. Velikost nové haly je přes 8500 metrů čtvrerečních, pro kamiony je k dispozici 48 nakládacích ramp. Dalších 12 tisíc metrů čtverečních zahrnují venkovní manipulační plochy.

Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků.
Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků.
Foto: WeDo

„Za poslední rok se ekonomické prostředí v České republice výrazně změnilo, česká logistika i e-commerce čelí celé řadě problémů a výzev v čele s vysokou inflací, rostoucími cenami energií i nedostatkem pracovníků. Všem kolegům, kteří se na výstavbě Ostředku podíleli, tak patří obrovský dík za to, že jsme v posledním roce neuhnuli ani o milimetr z našich plánů, dotáhli jsme otevření Ostředku a pokračujeme i v dalších inovacích. To vše nám umožní odrazit se dál k pokračující expanzi nejen v České republice,“ dodal.

Alternativní způsoby dopravy

Letošek je pro Wedo především rokem konsolidace a spouštění novinek, které zrychlí práci a zjednoduší kontakt s klientem. Kromě Ostředku je dalším velkým krokem spuštění zákaznické aplikace, kterou operátor představí za několik týdnů. Už v minulých týdnech přitom Wedo spustilo další dílčí inovace, jako je chatbot nebo semafor vytíženosti jednotlivých dep. Zároveň operátor zkoumá možnosti alternativních způsobů dopravy, je součástí cyklo depa na pražském Andělu a zkouší například i doručování prostřednictvím elektrokol v centru Prahy.

Superhub v Ostředku je jedním z nejvýkonnějších překladišť v České republice. Kapacita překladiště bude až 12 tisíc zásilek z hodinu. „Hned od počátku plnou kapacitu nevyužijeme, ale budeme tak připraveni na náš další rozvoj v následujících letech. Chceme neustále růst, kromě Ostředku investujeme do vylepšení a rozšíření dalších regionálních dep, rozšiřujeme počty výdejních míst i boxů. Celkově naše investice v blízké budoucnosti přesáhnou miliardu korun,“ uzavřel Daniel Mareš.

K fungování depa v Ostředku se i s dalšími fotografiemi přímo z provozu vrátíme v jednom z příštích čísel tištěného měsíčníku Logistika.

Obecné informace o hubu
• Zahájení stavby – 01/2021
• Plocha hubu 8 546 m2 – (o 20 procent větší než je plocha fotbalového hřiště)
• Office 574 m
• Zpevněné plochy 11 000 metrů čtverečních
• 47 bran + 1 drive in (11 vykládacích, 36 nakládacích)
• Napojení na D1 exit 34

Technologie
• Technologie – VanRiet (Nizozemsko) – botičkový sorter s kapacitou 7500 ks/h
(100 000 ks/směna), rychlost 2,8 – 3,0 m/s
• 110 m sorteru rozdělených na dvě části (východní, jižní)
• K dispozici 350 m pásových dopravníků
• Více jak 200 m hnaných válečkových dopravníků
• Gravitační dopravník – 600 m
• O třídění se stará 2 200 třídících botiček
• 2 dynamické váhy

Zajímavosti
• Každá zásilka ujede 200–400 m než se roztřídí
• Musí překonat 7 m výškových rozdílů
• Projede se rychlostí přes 13 km/h
• A má to sílu – 300kW/h
• V případě výpadku proudu je k dispozici záložní agregát o výkonu kamionu (400 kW)
• Přes 11 tisíc válečků (vedle sebe by bylo možné je vyskládat z Ostředku až do Benešova)
• Za noční směnu vyloženo a naloženo přes 50 kamionů

 

Související