Logistický operátor Wedo na začátku dubna spustil provoz superhubu v Ostředku u D1. S investicí ve výši přes půl miliardy korun patří mezi největší letošní logistické novinky na českém trhu. Díky otevření superhubu se výrazně zvýší kapacita Wedo, které tak bude připraveno na další expanzi v následujících letech.
„Otevření Ostředku je jednoznačně nejdůležitějším krokem v dalším vývoji Wedo a to nejen pro letošní rok, ale i do budoucna. Je to pro nás klíčový okamžik pro naší další expanzi a zlepšení zákaznického komfortu, jednoduchosti i rychlosti doručení zásilky. Násobně se zvyšují naše kapacity a zcela měníme způsob našeho fungování,“ vysvětlil při otevření generální ředitel Wedo Daniel Mareš.
Celková investice do výstavby superhubu u Ostředku přesáhne půl miliardy korun, jedná se tak podle dostupných údajů o jednu z největších logistických investicí v České republice v poslední době. „Výstavbu jsme zahájili před rokem a už tehdy jsme mluvili o tom, že chceme Ostředek otevřít na jaře 2022,“ uvedl Daniel Mareš s tím, že díky Ostředku může přepravní kapacita Wedo okamžitě vzrůst na dvojnásobek, v budoucnu až na pětinásobek současných hodnot.
Spuštění centrálního překladiště mění styl fungování Wedo. Všechny zásilky jsou sváženy do jednoho místa a tam jsou centrálně a automaticky tříděny. Postupně tak odpadá tak nutnost ručního třídění na každém depu, celý proces se zrychlí, zjednoduší a sníží se míra potenciální chybovosti.
Superhub v Ostředku za jednu směnu zvládne až 100 tisíc balíků. Na nové automatické třídící lince lze roztřídit zásilky s váhou od 0,5 až do 50 kilogramů v délce od 20 cm do 1,75 metru. Superhub je vybaven i druhou poloautomatickou linkou pro nestandardní zásilky. Velikost nové haly je přes 8500 metrů čtverečních, pro kamiony je k dispozici 48 nakládacích ramp. Dalších 12 tisíc metrů čtverečních zahrnují venkovní manipulační plochy.
Superhub Wedo
„Za poslední rok se ekonomické prostředí v České republice výrazně změnilo, česká logistika i e-commerce čelí celé řadě problémů a výzev v čele s vysokou inflací, rostoucími cenami energií i nedostatkem pracovníků. Všem kolegům, kteří se na výstavbě Ostředku podíleli, tak patří obrovský dík za to, že jsme v posledním roce neuhnuli ani o milimetr z našich plánů, dotáhli jsme otevření Ostředku a pokračujeme i v dalších inovacích. To vše nám umožní odrazit se dál k pokračující expanzi nejen v České republice,“ dodal.
- Každá zásilka ujede 200 až 400 metrů, než se roztřídí
- Musí překonat sedm metrů výškových rozdílů
- Projede se rychlostí přes 13 km/h
- V případě výpadku proudu je k dispozici záložní agregát o výkonu kamionu (400 kW)
Princip botičkového sorteru
Superhub v Ostředku stává řídicím bodem sítě 14 regionálních dep, kde dosud balíky třídili výhradně lidé. „Přinášelo všechny nevýhody, které manuální proces doprovází, což je závislost na lidské síle relativně vysoká pravděpodobnost chyb a malá flexibilita směrem ke změnám. Je problém zavádět změny na tolik a místech najednou,“ poznamenal Daniel Mareš. Procesy v regionálních depech se ovšem začínají měnit rovněž. „Zaměří se na to, aby se ráno zboží dostalo co nejrychleji a nejpřesněji ke kurýrům, a odpoledne zase od kurýrů co nejrychleji a nejefektivněji do sběrných linek,“ řekl Daniel Mareš.
Zásadní technologii pomáhající zvládat nápor balíků v Ostředku je botičkový sorter nizozemského výrobce VanRiet. Každému balíku na lince je přiřazeno unikátní číslo. Skener přečte destinaci, na kterou směřuje, jakmile se zásilka blíží k danému expedičnímu místu, speciální třídicí „botička“, kterých je zde k dispozici 2200, jej z dopravníku přesměruje ke konkrétní expediční bráně.
Alternativní způsoby dopravy
Letošek je pro Wedo podle jejích manažerů především rokem konsolidace a spouštění novinek, které zrychlí práci a zjednoduší kontakt s klientem. Kromě Ostředku je dalším velkým krokem spuštění zákaznické aplikace, kterou operátor představí za několik týdnů. Už v minulých týdnech přitom Wedo spustilo další dílčí inovace, jako je chatbot nebo semafor vytíženosti jednotlivých dep. Zároveň operátor zkoumá možnosti alternativních způsobů dopravy, je součástí cyklodepa na pražském Andělu a zkouší například i doručování prostřednictvím elektrokol v centru Prahy.
Superhub v Ostředku je jedním z nejvýkonnějších překladišť v České republice. Kapacita překladiště bude až 12 tisíc zásilek z hodinu. „Hned od počátku plnou kapacitu nevyužijeme, ale budeme tak připraveni na náš další rozvoj v následujících letech. Chceme neustále růst, kromě Ostředku investujeme do vylepšení a rozšíření dalších regionálních dep, rozšiřujeme počty výdejních míst i boxů. Celkově naše investice v blízké budoucnosti přesáhnou miliardu korun,“ řekl Daniel Mareš.
- VanRiet (Nizozemsko) – botičkový sorter s kapacitou 12 tisíc ks/h
- (100 000 ks/směna), rychlost 2,8 – 3,0 m/s
- 110 metrů sorteru rozdělených na dvě části (východní, jižní)
- K dispozici je 350 metrů pásových dopravníků
- Více jak 200 metrů hnaných válečkových dopravníků
- Gravitační dopravník – 600 metrů
- O třídění se stará 2 200 třídících botiček
- 2 dynamické váhy
Pohledem developera
Sázava Logistics Park u Ostředku je jedním z mála nyní vznikajících parků na dálnici D1. „Velkou výhodou areálu je jeho umístění přímo na sjezdu z D1 jen 20 minut jízdy od Prahy. To je hlavní důvod, proč mají o pronájem zájem především logistické firmy,“ vysvětlila Marcela Fialková, ředitelka strategie mezinárodní developerské skupiny UDI Group, která logistický areál staví.
Celkem v areálu vzniknou čtyři haly, které nabídnou dohromady 50 tisíc metrů čtverečních skladových a výrobních ploch. Vzniká již také skelet největší z nich, haly D. Ta bude mít téměř 20 tisíc metrů čtverečních a velkou část z této plochy si pronajala nadnárodní logistická skupina Nagel-Group, která zde bude skladovat potraviny pro český maloobchod. Na konci minulého roku Syner, generální dodavatel staveb v areálu, zahájil zakládání třetí haly B, kde si celou její plochu, více než 11 tisíc metrů čtverečních, pronajal významný domácí dodavatel zboží a služeb v oblasti bazénové a relaxační techniky a stal se tak největším nájemcem celého areálu.
Kamiony, které do areálu najíždějí, díky jeho ideální poloze přímo u dálnice D1 nezatěžují silnice nižších tříd. Haly podle ní ale samozřejmě mohou sloužit také pro lehkou průmyslovou výrobu. „V souvislosti s pandemií sice sledujeme mírný pokles zájmu ze strany automotivu, ten je ale na druhou stranu bohatě vyvážen rostoucí poptávkou od provozovatelů e-shopů. Kvůli nucené digitalizaci země v důsledku koronakrize se totiž podstatná část obchodu přesouvá do on-line prostředí,“ konstatovala Marcela Fialková.