Síť balíkové přepravy DPD analyzovala na základě svého průzkumu E-shopper Barometer online nákupní chování zákazníků v Evropě i v Česku. Dvě hlavní kategorie, ve kterých se výrazně lišíme od evropského průměru, jsou léky a knihy. Zatímco ve zbytku Evropy nakupovalo online lékárenské zboží pouze 30 procent lidí, v Česku to byla téměř polovina – 48 procent. Naopak u knih se ukazuje opačná tendence - Češi jsou s 38 procenty výrazně pod evropským průměrem (46).

V Česku i ve zbytku Evropy se umístila na vrcholu žebříčku standardně móda (54 a 58 procent), následuje obuv (52 a 50 procent) a zdraví a krása (49 a 48 procent). Již dlouhodobě je jednou z nejoblíbenějších kategorií, také zboží pro volný čas (48 procent) na rozdíl od ostatních Evropanů (39 procent). Boom proběhl u čerstvého jídla a nápojů, které si v Česku i Evropě objednávalo shodně 35 procent respondentů, potraviny pak 27 procent (evropský průměr je 31 procent).

Související

Češi kupovali online také více hraček (36 procent) než činil průměr (29 procent) a naopak méně bílého zboží do domácnosti (24 procent, průměr 22 procent) nebo high tech elektroniky (27 procent, průměr 32 procent). U většího nábytku to bylo mírně více (14 procent, průměr 13 procent), naopak menších kousků a dekorací méně (28 procent, průměr 32 procent). Zajímavá je kategorie DVD/CD/Videohry, kde výrazně zaostáváme (11 procent, průměr 23 procent). Oblíbenější je u nás naopak automobilové příslušenství (20 procent, průměr 15 procent).

V roce 2021 proběhlo 15,5 procent všech nákupů online. Pro 48 procent nakupujících Evropanů na internetu se tato činnost stala pravidelnou, k čemuž zásadně přispěla pandemie. Objevily se nové skupiny nakupujících, jako jsou senioři, kteří si nákup online dříve nikdy nevyzkoušeli, ale kvůli uzavření kamenných obchodů ho využil každý desátý. Nakonec si natolik zvykli, že v nákupech online pokračují i po uvolnění všech restrikcí. 

Související