Ačkoli se přeprava nákladů po silnici potýká s řadou překážek, její potenciál vede k růstu. Pandemie a války mohou zboží na silnicích a dálnicích zpomalit, ale ne zastavit, tak velké jsou výhody plynoucí z flexibility silniční přepravy. Úspěšnost silniční nákladní dopravy paradoxně vidíme i na jejím velkém problému, kterým je setrvalý – a stále narůstající – nedostatek řidičů nákladních vozidel. Kamiony zkrátka jedou stále víc a na ujeté kilometry potřebují nejen naftu, ale i další lidi za volantem.

Dopravní firmy v ohrožení

„Silniční nákladní doprava se v současnosti potýká s více problémy a mezi ně patří samozřejmě nedostatek řidičů, omezená kompenzace vstupních nákladů na palivo a další,“ vysvětluje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky České republiky. „Patří sem však i politicky motivovaný,hon na čarodějnice‘, kdy na jedné straně jsou silniční nákladní dopravě kladeny stále větší překážky v podobě omezení jízd. A to až do takových excesů, jakým je blokové odbavování v Brennerském průsmyku. Na druhé straně se společnost bez silniční dopravy stále neobejde, jak jsme se přesvědčili v době covidu, a navíc reálná náhradní varianta zatím neexistuje.“

Silniční dopravci ale v tuto chvíli tahají za kratší konec provazu. Mnohé kontrakty uzavřeli pod tlakem na dlouhodobé bázi bez silných nástrojů na eventuální úpravy, jako je třeba palivový příplatek, jiní mají většinu týmu v předpenzijním věku a větší bonusy pro nalákání nových řidičů si již nemohou dovolit.

Popularizovat silniční dopravu

„Obávám se proto, že především malé a střední firmy jsou dnes bezprostředně ohroženy existenčně,“ upozorňuje Petr Rožek a dodává, že dopravci nemohou spoléhat na pomoc státu. „Jakákoliv vynucená pomoc od státu, ač je její cíl veden dobrými úmysly, obvykle v důsledku pokřiví trh. Proto nefandím slevám na palivo a podobným úkonům.“

Stát by měl podle Petra Rožka především zpopularizovat – tedy více marketingově podpořit – dopravní odvětví v očích veřejnosti, omezit veřejně medializovaná prohlášení o škodlivosti silniční nákladní dopravy a podpořit i střední školství produkující eventuální adepty práce v této významné části národního hospodářství.

Nedůvěru ve státní pomoc vyjadřuje také Daniel Knaisl, jednatel společnosti Geis CZ. „Skoro se bojím něco navrhnout, protože pomoc státu se často zvrhne v pravý opak. Když pominu známá témata jako budování odstavných parkovišť, možnost snížení spotřební daně na naftu a podobně, tak si spíše přeji, aby stát či EU dále nezpřísňoval své požadavky, jako jsou třeba plánované emisní povolenky pro silniční dopravu.“

Pozitivněji vidí roli státu Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic. „Stát by měl dlouhodobě začít řešit situaci na trhu práce – zjednodušit přijímání zahraničních pracovníků na pozice řidičů, umožnit jim profesní zkoušky v cizím jazyce, zvýšit stravné, které tvoří část příjmu řidičů na zahraničních linkách a jehož léta nezměněná výše už standardům v západní Evropě nedostačuje.“

Na možnosti státní pomoci upozorňuje také Jindřich Karas, manažer marketingu v ESA logistika: „Stát má řadu možností, jak sektoru dopravy tuto složitou situaci ulehčit, zatím je však ve větší míře nevyužívá. Především jde o ceny paliv. Na mysli máme taková mimořádná a časově omezená opatření jako zmrazení cen pohonných hmot, případně i dalších energií, které tvoří nákladové vstupy firem. Zvážit lze i odpuštění plateb mýta nebo silniční daně, ale jejich dopad by byl oproti zásahu do cen pohonných hmot výrazně menší. Tato řešení by mohla pomoci překlenout současný stav, ale nejsou dlouhodobým východiskem, zejména z pohledu státu a trhu.“

Sankce a probíhající vojenské akce způsobily, že některé trasy jsou buď přímo nepoužitelné, nebo příliš nebezpečné. Zapojení obyvatelstva do bojů navíc znamená odchod velkého počtu řidičů pocházejících z Ukrajiny.

Kvůli nedostatku čipů chybí nová vozidla

Na další problémy, které trápí silniční nákladní dopravu, upozorňuje Jan Polter.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.