Společnost DHL Supply Chain, přední poskytovatel služeb v oblasti smluvní logistiky, pokračuje v automatizaci a digitalizaci svých skladových provozů. Po úspěšném nasazení asistenčních vychystávacích robotů od firmy 6 River Systems ve skladu v Pohořelicích budou nyní kolaborativní roboti pomáhat také zaměstnancům distribučního centra v Jirnech. Vzhledem k tomu, že sezóna v obou skladech vrcholí v jinou dobu, mohou si provozy vzájemně vypomáhat a díky poměrně snadné instalaci roboty podle aktuálního objemu objednávek a potřeby přesouvat. Což je jedna z mnoha výhod standardizovaných automatizovaných řešení. V současnosti působí v českých skladech společnosti DHL Supply Chain již téměř 30 asistenčních vychystávacích robotů dodaných americkou společností 6 River Systems.

„Technický arzenál distribučního centra v Jirnech jsme posílili o deset nových robotů a s dalšími několika roboty můžeme počítat během vrcholů sezóny. Kromě toho budeme moci v Jirnech využívat i roboty z celoevropské flotily společnosti DHL Supply Chain. Asistenční vychystávací roboti od firmy 6 River Systems jsou totiž flexibilní a dají se přesouvat mezi našimi provozy,“ říká Vladimír Kvítek, ředitel logistického centra DHL Supply Chain v Jirnech, a dodává: „Jedná se o stejné roboty, které jsme před několika měsíci uvedli do provozu ve skladu Leder & Schuh. Roboti neberou lidem práci, ale naopak jim pomáhají a výrazně zrychlují a zjednodušují celý proces vychystávání zboží a kompletace objednávek.“

Související

Asistující vychystávací roboti 6 River Systems jsou určeni pro vychystávání zakázek v e-commerce. „Použitím robotů zvýšíme produktivitu lidské práce o 30 procent, což nám umožní využít naše dobře proškolené zaměstnance mnohem efektivněji jinde,“ vysvětluje Ivo Zdvořáček, který má v distribučním centru v Jirnech implementaci na starosti. „Roboti se pohybují rychleji a lidé, když nemají zátěž a nemusejí nic tlačit, se pohybují také svižněji. Celý proces vychystávání zakázky se tím výrazně zrychluje. Kolaborativní roboti navíc zlepšují našim zaměstnancům pracovní prostředí.“

Spolupráce s lidmi

Jirenští roboti jsou autonomní, vyžadují však lidskou asistenci. Pohybují se v uličkách a převážejí vyskladněné produkty, ale samotné vychystávání z míst, kde je zboží uloženo, stále zajišťuje člověk. I to však probíhá hladce a s podporou inteligentních technologií. Zaměstnanci distribučního centra v Jirnech totiž vychystávají zboží intuitivní metodou „pick by light“. To znamená, že světelný paprsek ukáže operátorovi, kterou krabici má vychystat. Příslušná krabice je navíc ještě zespodu osvětlena diodami LED. I nezaučený pracovník tak může odvádět práci nejvyšší kvality. Rovněž se tím samotný proces zaučení nových zaměstnanců urychluje. Místo několikadenních školení se lidé naučí s robotem spolupracovat během hodiny.

Samotné vychystávání z míst, kde je zboží uloženo, stále zajišťuje člověk.
Samotné vychystávání z míst, kde je zboží uloženo, stále zajišťuje člověk.
Foto: JAKUB JOACHIM

Roboti se po skladu pohybují zcela autonomně pomocí elektronické mapy a díky radarovým senzorům rozpoznávají překážky, což jim umožňuje je v dostatečné vzdálenosti objet, takže jejich provoz splňuje velmi přísné podmínky bezpečnosti práce. Sami si také určují, kdy zajedou k nabíjecí stanici, a to v závislosti na stavu nabití sady akumulátorů a pracovního plánu. Na výchozím místě dostává robot informace a kartony, do kterých se vychystává požadované zboží. Odsud pokračuje na některý ze styčných bodů v závislosti na vychystávané zakázce. Zde si robota vyzvedne operátor a absolvuje s ním příslušnou trasu po skladu. Po vychystání všech položek převeze robot zboží k dalšímu zpracování do zásilky.

Nasadí i robotickou ruku

Noví roboti do pracovního kolektivu v Jirnech okamžitě skvěle zapadli. „Robotům jsme dokonce dali přezdívky,“ říká Vladimír Kvítek. „Mezi 1200 zaměstnanci distribučního centra jsme vyhlásili anketu a lidé v ní dali robotům jména řeckých bohů. Stejně tak jsme již dříve pojmenovali paletizéry a další automatizační techniku, což je jednoduché řešení, jak zvýšit přijetí nových technologií našimi lidmi. Před jejich zavedením do provozu probíhala směrem k zaměstnancům intenzivní komunikace. Od začátku jsme vytvořili skupinku klíčových uživatelů, kterou jsme zapojili do celého projektu od jeho přípravy až po realizaci. Lidé tak měli dost času si na roboty zvyknout a vstřebat změnu. Byli součástí celé implementace. Naši zaměstnanci navíc oceňují pomoc robotů, obzvláště v době, kdy je pracovní síly nedostatek,“ dodává na závěr Vladimír Kvítek, který aktuálně se svým týmem pracuje na projektu implementace dalšího pomocníka – robotické ruky, která paletizuje a je mobilní pro použití v různých provozech.

Související