Covidová krize způsobila revoluční změny v poptávce. Zaběhnutá pravidla přestala platit, po některém zboží byla dosud nevídaná poptávka, jiné nikdo nechtěl. Dokonce i v dlouhodobě stabilním segmentu potravin a základních potřeb došlo nejprve k výkyvům způsobeným panikou a následně úpravou chování zákazníků. Také jste pekli domácí chleba? Zjevně ano, protože prodeje chlebové mouky v maloobchodě narostly o 500 procent. A o nákupech dezinfekčních gelů a roušek se nemusíme dlouze rozepisovat.

S příchodem covidu se opět začaly objevovat první názory, že světová logistika byla možná příliš štíhlá a trochu toho „tuku“, který pomůže ustát náhlé výkyvy v poptávce nebo nespolehlivost dodavatelů, by stabilitě rozhodně prospělo. S reakcí na zvýšenou poptávku po bezkontaktním obsloužení zaznamenáváme nebývalý růst e‑shopů.

Ke katastrofě nedošlo, otevřely se příležitosti

Pravdou je, že dopad pandemické krize na přirozené globální dodavatelské řetězce hrozil dosáhnout všech tří forem řízení rizik, které známe z teorie supply chainu – odchylky, narušení a katastrofy.

K odchylce dochází tehdy, když se jeden nebo více parametrů v rámci systému dodavatelského řetězce odchýlí od své očekávané nebo střední hodnoty, aniž by došlo ke změně základní struktury dodavatelského řetězce. Tento druh výkyvu je poměrně častý a většina modelů řízení zásob s ním počítá.

K narušení dochází, když se struktura systému dodavatelského řetězce radikálně změní, a to nedostupností určitých výrobních, skladovacích a distribučních zařízení nebo možností dopravy v důsledku neočekávaných událostí, ať už jsou způsobeny lidskými nebo přírodními faktory.

K poslednímu stupni, a to katastrofě, tedy dočasnému nenapravitelnému zastavení sítě v důsledku nepředvídatelného katastrofického narušení celého systému, naštěstí nedošlo.

Pro některá odvětví byla krize příležitostí. Pandemie vytvořila poptávku po bezkontaktním doručení. Není tedy divu, že e‑shopy, podpořené skvělými výsledky, začaly masivně růst. A investice se jako vždy propsaly hlavně do toho, co obchodníka živí, a to je zboží. V očekávání, že růst vydrží a potrvá, a také v reakci na zvýšenou poptávku, začaly růst objemy zboží, které obchodníci nakoupili. Nezdálo se, že by to měl být velký problém, dokud nedošlo k ochlazení poptávky.

Problémy se zásobami při poklesu poptávky

Zatímco růst zásob není problematický, pokud rostou i prodeje, při poklesu poptávky začne docházet k problémům.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.