Technologicko-logistická společnost DoDo, jejíž doménou je same-day logistika poslední míle, se kromě rozvozu potravin či zboží z e-shopů dlouhodobě pohybuje také v segmentu expresního rozvozu teplého jídla. Jedním z nejstarších a zároveň největších klientů DoDo v tomto odvětví je síť restaurací KFC. Aktuálně firmy slaví společný milník dvou milionů rozvezených objednávek. Denně DoDo z KFC rozveze tisíce objednávek po celé České republice, nově také se zapojením elektromobilů, mopedů i elektrických kol.
Rozvoz jídla z restaurací je trendem, který bylo možné hojně pozorovat již před pandemií, ta ho ale ještě umocnila. Z rozvozu teplých pokrmů se nejen v České republice stal standard, na nějž zákazníci kladou vysoké nároky. Jídlo je potřeba doručit maximálně čerstvé, nejdůležitějším kritériem je proto zejména rychlost doručení. Ten DoDo v případě rozvozu z KFC drží dlouhodobě průměrně na pouhých 26 minutách od objednání.
„Abychom dokázali doručovací čas objednávek z KFC zkrátit na minimum, stále navyšujeme počet restaurací, ze kterých rozvážíme a v současnosti jich jen v Česku máme už 24. Největší množství objednávek jídla z KFC zaznamenáváme celkem logicky hlavně ve velkých městech, proto se snažíme rádius rozvozových zón držet vždy v okruhu maximálně dvou až tří kilometrů od restaurace – tak, abychom i v zástavbě s hustým provozem dokázali garantovat bleskové doručení,“ popisuje Ivo Velíšek, CEO DoDo pro Českou republiku a Slovensko.
Výjimkou nejsou objednávky nad 10 tisíc korun.
Ačkoliv nejvytíženějšími časy pro rozvoz z KFC jsou typicky časy obědů a večeří, které DODO rozváží jednotlivcům, a to zejména o víkendech a státních svátcích, významnou část objednávek, které DoDo z KFC přepravuje, tvoří také občerstvení na firemní či jiné velké společenské akce. Výjimkou tak není ani to, že kurýr doručuje objednávku v hodnotě přes 10 tisíc korun.
„Na hromadné akce si lidé občerstvení z KFC objednávají velmi často a stává se i to, že si firmy z konkrétní restaurace na své akce objednávají opakovaně. Rozhodujícím faktorem pro firemní zákazníky je jednak rychlost a spolehlivost doručení a jednak příjemné uživatelské prostředí umožňující jednoduchou objednávku. Občerstvení z KFC mají v oblibě primárně pražské firmy, ale na rozvoz si rychle zvykli i zákazníci v dalších městech, jako jsou Brno či Plzeň, kde jak u firemních, tak soukromých objednávek pozorujeme meziroční nárůsty v řádech desítek procent,” líčí Ivana Makalová Dlouhá ze společnosti AmRest, která restaurace KFC provozuje.
První pražská pobočka je již plně elektrická
Jednou z dlouhodobých priorit DoDo v otázce městské logistiky je udržitelnost. Kromě vlastní technologické platformy, která pomáhá s efektivním plánováním tras dle predikcí i dat z reálného provozu, DoDo pravidelně testuje také alternativní možnosti přepravy. Zavádění těchto alternativ však vzhledem k omezené infrastruktuře vyžaduje poměrně specifické podmínky, a právě rozvoz pro KFC je svou podstatou pro testování alternativních pohonů ideální. Doručují se převážně malé objednávky, doručovací zóna není příliš rozsáhlá a vzhledem k předvídatelným špičkám je možné dobře plánovat dobíjení vozů na elektrický pohon.
V současnosti se již podařilo jednu pobočku plně elektrifikovat, na dalších pobočkách se alternativní doprava do provozu pravidelně zapojuje. Plně elektrická pobočka Bucharova v Praze v provozu aktuálně využívá sedm elektromobilů, v blízké budoucnosti přibudu další tři. Pobočka KFC na pražském Andělu si při rozvozu pomáhá elektrickými koly a z pobočky na pražské Floře pravidelně doručují kurýři na elektrických skútrech, kteří objednávku dokážou dodat v průměru dokonce o čtyři minuty rychleji.
„Provoz na pobočkách KFC je pro nás ideální pro testování nových způsobů doručení, které pomalu ale jistě zavádíme i do pravidelného provozu. Pilotní provoz elektromobilů, elektroskútrů i elektrických kol se nám na rozvozu pro KFC doposud po všech stránkách jeví jako velmi úspěšný a po finálním vyhodnocení pilotního projektu, které plánujeme na září, proto chceme vozidla s alternativními pohony do budoucna využívat ve větším množství i na dalších provozech, ” uzavírá Ivo Velíšek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 2/2025





