Technologicko-logistická společnost DoDo, jejíž doménou je same-day logistika poslední míle, se kromě rozvozu potravin či zboží z e-shopů dlouhodobě pohybuje také v segmentu expresního rozvozu teplého jídla. Jedním z nejstarších a zároveň největších klientů DoDo v tomto odvětví je síť restaurací KFC. Aktuálně firmy slaví společný milník dvou milionů rozvezených objednávek. Denně DoDo z KFC rozveze tisíce objednávek po celé České republice, nově také se zapojením elektromobilů, mopedů i elektrických kol.

Rozvoz jídla z restaurací je trendem, který bylo možné hojně pozorovat již před pandemií, ta ho ale ještě umocnila. Z rozvozu teplých pokrmů se nejen v České republice stal standard, na nějž zákazníci kladou vysoké nároky. Jídlo je potřeba doručit maximálně čerstvé, nejdůležitějším kritériem je proto zejména rychlost doručení. Ten DoDo v případě rozvozu z KFC drží dlouhodobě průměrně na pouhých 26 minutách od objednání.

Související

„Abychom dokázali doručovací čas objednávek z KFC zkrátit na minimum, stále navyšujeme počet restaurací, ze kterých rozvážíme a v současnosti jich jen v Česku máme už 24. Největší množství objednávek jídla z KFC zaznamenáváme celkem logicky hlavně ve velkých městech, proto se snažíme rádius rozvozových zón držet vždy v okruhu maximálně dvou až tří kilometrů od restaurace – tak, abychom i v zástavbě s hustým provozem dokázali garantovat bleskové doručení,“ popisuje Ivo Velíšek, CEO DoDo pro Českou republiku a Slovensko.

Výjimkou nejsou objednávky nad 10 tisíc korun.

Ačkoliv nejvytíženějšími časy pro rozvoz z KFC jsou typicky časy obědů a večeří, které DODO rozváží jednotlivcům, a to zejména o víkendech a státních svátcích, významnou část objednávek, které DoDo z KFC přepravuje, tvoří také občerstvení na firemní či jiné velké společenské akce. Výjimkou tak není ani to, že kurýr doručuje objednávku v hodnotě přes 10 tisíc korun.

„Na hromadné akce si lidé občerstvení z KFC objednávají velmi často a stává se i to, že si firmy z konkrétní restaurace na své akce objednávají opakovaně. Rozhodujícím faktorem pro firemní zákazníky je jednak rychlost a spolehlivost doručení a jednak příjemné uživatelské prostředí umožňující jednoduchou objednávku. Občerstvení z KFC mají v oblibě primárně pražské firmy, ale na rozvoz si rychle zvykli i zákazníci v dalších městech, jako jsou Brno či Plzeň, kde jak u firemních, tak soukromých objednávek pozorujeme meziroční nárůsty v řádech desítek procent,” líčí Ivana Makalová Dlouhá ze společnosti AmRest, která restaurace KFC provozuje.

První pražská pobočka je již plně elektrická

Jednou z dlouhodobých priorit DoDo v otázce městské logistiky je udržitelnost. Kromě vlastní technologické platformy, která pomáhá s efektivním plánováním tras dle predikcí i dat z reálného provozu, DoDo pravidelně testuje také alternativní možnosti přepravy. Zavádění těchto alternativ však vzhledem k omezené infrastruktuře vyžaduje poměrně specifické podmínky, a právě rozvoz pro KFC je svou podstatou pro testování alternativních pohonů ideální. Doručují se převážně malé objednávky, doručovací zóna není příliš rozsáhlá a vzhledem k předvídatelným špičkám je možné dobře plánovat dobíjení vozů na elektrický pohon.

V současnosti se již podařilo jednu pobočku plně elektrifikovat, na dalších pobočkách se alternativní doprava do provozu pravidelně zapojuje. Plně elektrická pobočka Bucharova v Praze v provozu aktuálně využívá sedm elektromobilů, v blízké budoucnosti přibudu další tři. Pobočka KFC na pražském Andělu si při rozvozu pomáhá elektrickými koly a z pobočky na pražské Floře pravidelně doručují kurýři na elektrických skútrech, kteří objednávku dokážou dodat v průměru dokonce o čtyři minuty rychleji.

„Provoz na pobočkách KFC je pro nás ideální pro testování nových způsobů doručení, které pomalu ale jistě zavádíme i do pravidelného provozu. Pilotní provoz elektromobilů, elektroskútrů i elektrických kol se nám na rozvozu pro KFC doposud po všech stránkách jeví jako velmi úspěšný a po finálním vyhodnocení pilotního projektu, které plánujeme na září, proto chceme vozidla s alternativními pohony do budoucna využívat ve větším množství i na dalších provozech, ” uzavírá Ivo Velíšek.

Související