Tomáš Anděl, strategický provozní ředitel, Alza.cz

Tomáš Anděl
strategický provozní ředitel, Alza.cz

Jakým způsobem se podle vás na předvánoční balíkové sezoně projeví současná ekonomická krize?

Prostředí, ve kterém se aktuálně nacházíme, se mění velmi dynamicky. Pokračující válka na Ukrajině, energetická krize, rostoucí inflace, to všechno jsou faktory ovlivňující zákaznické chování. Vnímáme, že zákazníci jsou stále senzitivnější na cenu zboží, proto jsme upravili naši cenovou politiku a také se soustředíme na naše privátní značky nabízející vysokou kvalitu za příznivé ceny.

Růst prodejů plánujeme i s pomocí mnoha investic do našich služeb a provozů dále akcelerovat. Od jara postupně představujeme novinky, které zákazníkům ulehčí starosti s vánočními nákupy. Jednou z nich je například program AlzaPlus+, který za výhodný roční nebo měsíční paušál nabízí doručení zdarma do téměř patnácti tisíc odběrních míst na objednávky v libovolné výši. 

Připravujete se na předvánoční balíkovou sezonu jinak než v uplynulém roce?

Během pandemie se celý svět potýkal se zpožděním dodávek. Naučili jsme se s tím pracovat, začali jsme ještě více sledovat dlouhodobý vývoj trhu a spolupracujeme s více dopravci. To všechno nám umožnilo plánovat dopravu tak, aby zákazníci pocítili co nejmenší výpadky. Aktuálně máme skladové zásoby na zdravé úrovni, abychom dokázali poskytovat dostatečnou nabídku okamžitě dostupného zboží, a přitom nejsme přeskladnění. Stále také klademe velký důraz na přesné a rychlé doručení, neustále rozšiřujeme síť AlzaBoxů, která nově dokáže přijímat i vratky a reklamace, a v neposlední řadě jsme spustili i doplňkovou službu odborných instalací vestavných spotřebičů a TV na zeď v rámci vlastní dopravy AlzaExpres.

Jaké technologické novinky jste zavedli, aby bylo možné předvánoční špičku zvládnout?

Jednoznačně největší technologickou novinkou letošního roku je investice do rozvoje našeho logistického centra v Chrášťanech u Prahy. Jedná se o dosud nejvyšší jednorázovou investici v historii firmy ve výši jedné miliardy korun. Kromě rozšíření stávající plochy o dalších 15 tisíc metrů čtverečních tam implementujeme technologii AutoStore, která s pomocí zhruba 400 robotů výrazně zvýší efektivitu skladu a zkrátí dobu odeslání zboží k zákazníkovi. Tato část logistického centra bude schopná ročně vyexpedovat až 40 milionů kusů zboží.

Nedávno jsme spustili také projekt „nebalení do AlzaBoxů“. Jednopoložkové zakázky, které zaváží do AlzaBoxů naše doprava AlzaExpres a vybraní dopravci, zákazníkům do boxů doručujeme nezabalené.

Predikovat letošní sezonu není jednoduché. Jsme si však téměř jisti, že rekordy v porovnání s covidovými roky padat nebudou, a to obecně u žádných přepravců.

Zároveň implementujeme i software, který umí navrhnout typ přepravních krabic a jejich počet na každou objednávku. Bude fungovat i jako nápověda, jak produkty do krabic skládat co nejlépe a nevozili jsme „vzduch“.

Jakým směrem se podle vás bude ubírat doručování balíkových zásilek? A jak se na tuto budoucnost připravujete?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.