Do konce letošního roku na střeše pardubického sídla společnosti Gekkon International, která je distributorem manipulační techniky značky Heli, vznikne stokilowatová solární elektrárna se stokilowatovým úložištěm energie. Energie z fotovoltaiky vystačí nejen na běžný provoz firmy, ale také na nabíjení veškeré manipulační techniky. Uvedený koncept Gekkon International popularizuje v rámci České republiky. Využívá systém s umělou inteligencí, který díky správné práci s energií do skladů a výrobních hal přináší úspory.

Navíc firma rozhodla, že už do své flotily nebude pořizovat spalovací auta, ale výhradně elektrické vozy, protože fotovoltaika pokryje i jejich dobíjení. Firma chce pomoci také svým zaměstnancům, proto jim elektrovozy nabídne k odkupu a umožní jim bezplatné nabíjení v areálu firmy. „Máme informaci, že na evropském trhu již brzy budou kvalitní elektrovozy velkých čínských dodavatelů za zhruba 300 tisíc korun, které mají dojezd přibližně 400 kilometrů,“ říká Radoslav Řípa, jednatel společnosti Gekkon International. Tuto pomoc zaměstnancům vnímá jako jednu z forem boje s inflací.

Pořízení fotovoltaiky výrazně zlevnila dotace

Solární elektrárna s úložištěm, kterou bude Gekkon International za několik měsíců využívat, má hodnotu 4,6 milionu Kč, přičemž dotace na ni činí zhruba 2 miliony. „Máme spočítáno, že při naší standardní spotřebě bude návratnost investice kolem dvou let. V tom ale nepočítáme, že budeme šetřit i za nádrže benzínu, které nebudeme kupovat. Po zakoupení elektromobilů se doba návratnosti tedy ještě sníží,“ konstatuje Radoslav Řípa.

Dodává, že podobný model je ekonomický i pro další společnosti. „Naším cílem je sdílet zkušenosti a pomáhat firmám šetřit. Firmy se stále více zajímají o komplexní řešení. My ho dnes nabízíme. Zákazníci si často stěžují na růst cen energií a chtějí to řešit. My jim nabízíme zanalyzování spotřeby energie, díky které přesně zmapují své spotřeby. Připojíme ve firmě systém, který vše vyhodnotí a firma získá detailní analýzu veškerých spotřeb v provozu. Následně nejprve navrhneme jednoduchá, takzvaně měkká, řešení, díky kterým nebude docházet k výkyvům spotřeb,“ vysvětluje Radoslav Řípa.

Komplexní řešení přináší úspory

Analýza může například odhalit, že se najednou spíná více strojů, které by nemusely být v provozu současně. Navíc firma Gekkon International využívá opatření spočívající v instalaci zařízení, které spotřebu reguluje. „Kvůli tomu, že sdílíme zkušenosti a přinášíme úspory, nenabízíme jen manipulační techniku, ale komplexní řešení, díky kterému firmy šetří. Na základě jednotlivých měření totiž navrhujeme to nejoptimálnější řešení fotovoltaiky. Vysokozdvižný vozík s lithiovou baterií šetří sám o sobě – životní prostředí i náklady. Nicméně je-li osazen do zcela inteligentního řídicího systému v rámci celé energetické soustavy ve firmě, pak je výše úspor mnohem vyšší,“ nezastírá Radoslav Řípa. Díky tomu například nabíjení probíhá v co nejoptimálnějším a nejlevnějším režimu.

Nabíjení vozíků řídí systém AI

Systém umělé inteligence (AI) si řídí, jestli manipulační techniku bude nabíjet pomalu nebo rychle. Také řídí to, jestli bude vozíky nabíjet z fotovoltaiky nebo z běžné sítě, přičemž hlídá, aby cena nabíjení byla co nejnižší. „Zatím se o těchto možnostech moc neví, proto se snažíme tento trend přinášející efektivitu a úspory popularizovat,“ říká Radoslav Řípa.

„Systém řízení energie posouvá elektromobilitu vysokozdvižných vozíků do úplně jiné dimenze – a to ekonomicky i ekologicky. Zelené energie je buď nedostatek a je kvůli tomu drahá, nebo je jí přebytek a její cena je příznivá. Kdo dokáže těchto výkyvů využít, což systémové řešení dokáže, bude šetřit náklady v rámci celého výrobního a skladovacího procesu, v rámci celé firmy,“ uvádí Radoslav Řípa.

Související