Jaký charakter změn přináší do logistiky přechod automobilového průmyslu na elektromobilitu?

Co se týká logistiky, která se odehrává „venku“, za branami výrobních závodů, tam zase tolik změn není. Týkají se možná spíše dodavatelů, kteří dodávají komponenty do automobilového průmyslu. Někteří ubývají, někteří přibývají. K těm druhým patří třeba firmy, které dosud působily v technologickém průmyslu, zabývají se například infotainmentem a doplňky, jež z auta činí zároveň komunikační prostředek. Proto nám přicházejí noví zákazníci, jiní než dosud.

Co se týče výrobní logistiky, změny vyplývají především ze zjednodušení výroby, kdy se využívá méně dílů než dříve. Samotná výroba elektroaut trvá kratší dobu, na čemž se jednotliví výrobci, respektive konkurenti poměřují.

Může se zrychlení procesů ve výrobní logistice odrazit v urychlení automatizace a robotizace logistiky skladování pro automotive průmysl?

Změna v automobilovém průmyslu skutečně může pomoci vyvolat revoluční změny v jiných segmentech. A obecně platí, že projekty, které automatizaci implementují, se začínají čím dál rychleji navracet. Zároveň velkou roli hraje cena práce, která v Česku výrazně roste. Nesmíme opomíjet ani ceny nemovitostí. Dlouho se říkalo, že ve střední a východní Evropě se díky ceně práce a nemovitostí robotizace nevyplatí. Ale tato situace se mění a obzvlášť v Česku.

V čem bude logistika pro automobilky vyrábějící elektromobily náročnější?

Pokud jde o automobilky, které svoji výrobu s elektroauty vlastně začaly a dříve žádné vozy nevyráběly, je pro ně všechno jednodušší v tom smyslu, že mohou postavit na zelené louce ideální efektivní provoz dotažený do puntíku.

Kdežto starší nebo tradičnější společnosti mají nástup do tohoto segmentu komplikovanější. Při přechodu na trochu jinou výrobu se musejí potýkat s různými omezeními. Musí řešit, jaké provozy a jak modernizovat, zda stavět nové haly, zda mají dostatečnou infrastrukturu. A co se týče přímo logistiky, musejí se velmi vážně zabývat celou agendou kolem baterií.

Co vše s sebou vlastně logistika a skladování trakčních baterií přinášejí?

Sklad musí být úředně schválen pro všechny speciální procesy spojené se skladováním elektrobaterií. Samozřejmě je náročná i jejich přeprava, která se v ideálním případě realizuje vlakem.

V ideálním případě?

Za mě baterie musí být převáženy primárně vlakem. A to i přesto, že třeba dodání speciálních návěsů, které lze jeřábem nakládat na železnici, může trvat i tři čtvrtě roku. Bohužel ale v reálných situacích vlak není až tolik flexibilní jako kamion (plně vybavený podle dohody ADR). A to i s ohledem na kapacitu dopravních cest, různé výluky a podobně. Když je nutné reagovat na aktuální požadavky z výroby, tak i v souvislosti s různými disrupcemi supply chainu v posledních dvou až třech letech se ze silnice často stává z hlediska transportu záchranná síť.

Elektromobilita mění požadavky na logistiku, současně logistika elektromobilitu využívá. Jak DHL Supply Chain v Česku zavádí elektrický pohon pro vozidla?

Ráda bych zmínila, že nejde jen o auta na silnicích. Co se týká provozu ve skladech, v nich se přechod na elektrické VZV vozíky s bateriemi Li‑Ion stal standardem. Ovšem když se podíváme na haly, tak u některých starších jejich infrastruktura nepočítala s takovým náporem. Je třeba znovu řešit přívody elektřiny, zamýšlet se, kde a jak se budou mnohdy početné flotily vozíků dobíjet a podobně.

Co se týče transportu, společnost DHL byla první, která do provozu uvedla elektrický středně velký truck. Jezdí každý den shuttlové přepravy na krátké vzdálenosti, je neustále v provozu a řidiči se střídají ve směnách. (Jde o Volvo FL 42 R Electric, které zajišťuje přepravu mezi pěti sklady ve Středočeském kraji – pozn. red.) U alternativních pohonů obecně platí, že je vždy třeba hledat vhodný typ pro konkrétní úlohu, na kterou je chcete užívat.

Má z vašeho hlediska smysl uvažovat o elektromobilitě v dálkové kamionové přepravě?

Určitě má, ale až baterie zajistí mnohem delší dojezd než v současnosti. S dojezdem 300 kilometrů to nemá cenu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci.