„Ne všechno, co je možné, je nutně také smysluplné,“ uvedl na letošní tiskové konferenci Still Frank Müller, senior viceprezident pro brand management. Jeho slova odkazují k soupeření mezi výrobci při hledání co nejlepšího technického řešení. „Na výzvy naší doby nestačí jedna jediná odpověď. Kromě individuálních řešení manipulační techniky pro náročné úkoly, kterou lze škálovat a variovat, se stále častěji objevují požadavky na chytrá řešení s vozíky pro jednodušší využití, které nejsou tak komplexní. Může jít o vozíky bez kompletních balíčků variant výbavy, vozíky základní úrovně – připravené a rychle dostupné. Co je však zásadní – v oblasti kvality, bezpečnosti nebo servisu nepřipouštíme žádné kompromisy.“

Dvě produktové linie – Xcellence a Classic

Still hodlá do budoucna nabízet dvě produktové linie připravené přesně na míru individuálním požadavkům zákazníků – Xcellence a Classic. Řada Xcellence nabízí nejpokročilejší technologii pro náročné aplikace, vysokou variabilitu a přizpůsobitelnost. Jejím středobodem se stane chystaná RXE, příští generace elektrických vysokozdvižných vozíků. Ta postupně ve všech kategoriích nosnosti nahradí stávající řadu RX a podle společnosti Still nastaví nové standardy v oblasti energetické účinnosti a udržitelnosti.

Špičkové parametry v energetické účinnosti nabízí již nový RXE 10‑16C. Při cyklu DIN EN 16796 s ním například lze dosáhnout až o 17 procent nižší spotřeby energie, než tomu bylo u jeho předchůdce RX 50, a to i přes jeho větší hmotnost. Kromě toho se bude rozšiřovat také škála produktů skladové techniky.

Řada Classic naopak nabízí řešení vozíků základní úrovně s nejdůležitějšími funkcemi – standardizované, rychle dostupné a za atraktivní cenu. Díky této linii chce hamburská společnost proniknout do cílových skupin a na trhy, kde dosud hrála jen vedlejší roli. Still již nyní nabízí skladovou techniku a vysokozdvižné vozíky se spalovacími motory (vozíky V) s písmenem „C“ v názvu. Tato produktová řada má být postupně rozšířena do kompletního produktového portfolia.

Automatizace pomáhá při nedostatku pracovníků

Kromě poptávky po jednodušších produktech a větší skladové technice si Still u svých zákazníků všímá rostoucího zájmu o automatizační řešení s možností rychlé implementace a zároveň škálovatelných. Tento trend vyplývá z přetrvávajícího nedostatku kvalifikovaných pracovníků, který na intralogistiku dopadá v mnoha ohledech tvrději než na jiná odvětví. Inteligentní řešení automatizace jsou navržena tak, aby pomohla tyto mezery zacelit.

Pokud jde o elektrický pohon, Still spoléhá na několik hlavních pilířů. Chce dále rozvíjet lithium‑iontovou technologii, kromě toho však bude i nadále hrát svou roli nízkonákladová a osvědčená technologie olověných baterií.

Problém spočívá v tom, že stávající skladová struktura bývá často umístěna ve stísněných prostorech, a proto se příliš nehodí pro automatizaci. Still se snaží tyto situace řešit pomocí chytrých zařízení pro brownfieldy, jako jsou samoučící se průmyslové vozíky, které si poradí i s nepříznivými podmínkami, a chytrým oddělením horizontální a vertikální přepravy pomocí takzvaných želv a AGV, které jsou vhodné pro smíšené provozy.

Moderní technologie pohonů

Další důležitou oblastí působení společnosti Still jsou moderní technologie pohonů. Plně elektrická řešení si během posledního desetiletí postupně získala uznání u vysokozdvižných vozíků všech kategorií nosnosti, a to zejména díky tomu, že jejich výkon dohnal, či dokonce předčil výkon srovnatelných strojů typu V se spalovacím motorem. Jako příklad Still uvádí svůj elektrický vysokozdvižný vozík RX 60, který odborníci dnes již označují za „zabijáka spalovacích motorů“.

Související

Pokud jde o elektrický pohon, Still i nadále spoléhá na několik hlavních pilířů. Zaprvé má v úmyslu dále rozvíjet lithium‑iontovou technologii – mimo jiné, pokud jde o již dostupné vestavěné nabíječky, které umožňují provoz vozíků bez výměny baterií. Kromě toho bude i nadále hrát svou roli nízkonákladová a osvědčená technologie olověných baterií.

Li‑ion baterie s chytrými nabíječkami

Současný vývoj v oblasti fosilních paliv přinesl další impulz pro přechod k flotilám s čistě elektrickým pohonem. Více elektrických vozíků ale na druhou stranu znamená více nabíjení najednou. Lithium‑iontová technologie sice umožňuje průběh více nabíjecích procesů současně, obvykle při změně směny nebo po skončení práce, to s sebou však v závodech nese riziko drahých energetických špiček.

V této oblasti chce Still své zákazníky podporovat inteligentním řízením energie – nové chytré nabíječky jsou navrženy tak, aby napomáhaly inteligentnímu řízení nabíjecích procesů a rovnoměrněji rozkládaly zatížení a výkonové špičky. To podle společnosti Still umožňuje výrazně uspořit na nákladech na elektřinu při plné provozuschopnosti manipulační techniky.

Vlastní palivové články Still

Třetím a nepochybně nejinovativnějším pilířem je technologie palivových článků, ve které Still vzhledem k současným krizím spatřuje velký potenciál. Po téměř 20 letech zkušeností s různými projekty palivových článků má společnost pro příští rok v plánu uvést na trh vlastní 24V palivový článek pro skladové vozíky vyráběný v Hamburku.

Tím se Still stane prvním producentem originálního vybavení na evropském trhu s vlastní výrobou palivových článků. Zákazníci tak v budoucnu získají od společnosti Still nejen průmyslové vozíky, ale také palivové články a související služby, to vše z jednoho zdroje.

Strategie cirkulárních produktů

Pokud jde o udržitelnost, společnost Still v současné době sleduje velké změny v jejím vnímání v podnikatelské sféře i stále přísnější legislativní požadavky.

V rámci této strategie hamburská společnost představila koncepční studii, podle níž příští chystaný elektrický vysokozdvižný vozík RXE má být prvním svého druhu. Bude od počátku konstruován na základě cirkulárního přístupu – od návrhu přes dodavatelský řetězec výroby až po používání u zákazníka. Úspory oxidu uhličitého plánované ve studii jsou skutečně slibné a v současné fázi by vypadaly následovně – 15 procent v dodavatelském řetězci, 50 procent ve výrobě a 25 procent při používání.

Nesmí chybět chytré služby

A nakonec, společnost Still chce zaujmout chytrý přístup ke službám. Při pohledu na potřeby intralogistických zákazníků je zřejmé, že jde o víc než jen o opravy a náhradní díly – jde o hospodárnost a ekologii celého materiálového toku. A ty lze optimalizovat pouze pomocí skutečně chytrých služeb. Maximální dostupnost, krátké prostoje či doby údržby, pokud možno pouze jedna kontaktní osoba, rychle dostupní servisní technici, odborné poradenství při dovybavení – to vše umožňuje chytrá organizace poprodejního servisu Still.

Více než značka Still

Být chytrý znamená přemýšlet i nad rámec vlastní značky. Významným zákazníkům by se například mělo v rostoucí míře dostávat informací a podpory nezávisle na značce. Mnozí z nich provozují smíšené flotily vozíků a potřebují komplexní poradenství. Přesně to chce Still svým klíčovým klientům nabídnout. Cílem je ukázat jim pomocí nástrojů pro inteligentní analýzu vozového parku, jak mohou své stroje provozovat s maximální efektivitou: od optimálního využití vozíků po energetický management a optimalizaci flotil.

„Řešme intralogistiku chytře. Společně.“ Tak zní motto společnosti Still. „Chytrá řešení jsou přesně to, co naše trhy potřebují. A díky tomu posuneme společně se zákazníky naši více než stoletou historii do nové éry,“ vyjadřuje své přesvědčení Frank Müller.

Související