Snižování emisí je prioritou nejen v městské dopravě, ale také v rámci vnitrofiremních přeprav. Společnost PST CLC Mitsui-Soko v rámci testování v závodě Philip Morris ČR v Kutné Hoře zkoušela vůz Renault Trucks D E-Tech. Cílem zkoušky bylo zjistit možnosti elektromobilu v interním provozu Philip Morris ČR. Ukázalo se, že elektromobil je nejen ekologický, ale že z dlouhodobého hlediska také přináší výrazné úspory nákladů.

Renault Trucks D E-Tech byl zkoušen v rámci transportu materiálu mezi výrobními a skladovými halami, tedy pro transporty v rámci areálu.

Igor Staš, key account manager firmy PST CLC Mitsui-Soko, který je zodpovědný za služby poskytované společnosti Philip Morris ČR
Igor Staš, key account manager firmy PST CLC Mitsui-Soko, který je zodpovědný za služby poskytované společnosti Philip Morris ČR
Foto: PST CLC Mitsui-Soko

„Zkoušeli jsme ho na krátké trasy, bylo tedy zapotřebí hodně startování. Ve firmě šlo o naši první zkušenost s velkým vozidlem na elektrický pohon. Jde o plně ekologické řešení. Řidiči si vůz hned oblíbili. Zajímala nás ale i ekonomická stránka,“ uvádí Igor Staš, key account manager firmy PST CLC Mitsui-Soko, který je zodpovědný za služby poskytované společnosti Philip Morris ČR.

Provoz elektrického vozidla byl o 77 procent levnější

Dodává, že vozidlo na jedno nabití baterie bylo schopno ujet zhruba 200 kilometrů. „Když jsme vyhodnocovali provoz z hlediska spotřeby energie v porovnání se spotřebou v dieslových vozech, které používáme, vyšlo nám, že i při současných cenách energie by byl provoz elektrického vozidla o 77 procent levnější. Nutno ovšem říct, že pořizovací cena takového vozu je výrazně vyšší,“ hodnotí Igor Staš.

Související

PST CLC Mitsui-Soko nyní bude zvažovat, zda elektromobil do provozu Philip Morris ČR pořídí a jestli ano, tak jakou formou: zda půjde o jeho nákup nebo dlouhodobý pronájem. Nyní jsou vyhodnocovány nabídky. 

Méně opotřebení, vyšší úspora i za servis

Dodejme, že provoz ve společnosti Philip Morris ČR je specifický v tom, že aktuálně dieselové vozy v rámci firmy jezdí 24 hodin, sedm dní v týdnu. „Vozidla díky velkému zatížení technologicky a konstrukčně hodně trpí. Je namáhán startér, baterie, spojka a například převodovka. Výhodu elektromobilu pro tento typ provozu vnímám i v tom, že nebude docházet k takovému opotřebení. Když se elektromobil startuje v rámci dne velmi často, technicky mu to nevadí. Další úsporu tedy vidíme v úspoře za servis vozů,“ konstatuje Igor Staš. Pořízení elektromobilů vnímá jako krátkodobě nákladnější variantu, ale z dlouhodobého hlediska jako řešení přinášející výrazné úspory.

Na jedno nabití baterie bylo vozidlo schopno ujet zhruba 200 kilometrů.
Na jedno nabití baterie bylo vozidlo schopno ujet zhruba 200 kilometrů.
Foto: PST CLC Mitsui-Soko
Související