Snižování emisí je prioritou nejen v městské dopravě, ale také v rámci vnitrofiremních přeprav. Společnost PST CLC Mitsui-Soko v rámci testování v závodě Philip Morris ČR v Kutné Hoře zkoušela vůz Renault Trucks D E-Tech. Cílem zkoušky bylo zjistit možnosti elektromobilu v interním provozu Philip Morris ČR. Ukázalo se, že elektromobil je nejen ekologický, ale že z dlouhodobého hlediska také přináší výrazné úspory nákladů.
Renault Trucks D E-Tech byl zkoušen v rámci transportu materiálu mezi výrobními a skladovými halami, tedy pro transporty v rámci areálu.

„Zkoušeli jsme ho na krátké trasy, bylo tedy zapotřebí hodně startování. Ve firmě šlo o naši první zkušenost s velkým vozidlem na elektrický pohon. Jde o plně ekologické řešení. Řidiči si vůz hned oblíbili. Zajímala nás ale i ekonomická stránka,“ uvádí Igor Staš, key account manager firmy PST CLC Mitsui-Soko, který je zodpovědný za služby poskytované společnosti Philip Morris ČR.
Provoz elektrického vozidla byl o 77 procent levnější
Dodává, že vozidlo na jedno nabití baterie bylo schopno ujet zhruba 200 kilometrů. „Když jsme vyhodnocovali provoz z hlediska spotřeby energie v porovnání se spotřebou v dieslových vozech, které používáme, vyšlo nám, že i při současných cenách energie by byl provoz elektrického vozidla o 77 procent levnější. Nutno ovšem říct, že pořizovací cena takového vozu je výrazně vyšší,“ hodnotí Igor Staš.
PST CLC Mitsui-Soko nyní bude zvažovat, zda elektromobil do provozu Philip Morris ČR pořídí a jestli ano, tak jakou formou: zda půjde o jeho nákup nebo dlouhodobý pronájem. Nyní jsou vyhodnocovány nabídky.
Méně opotřebení, vyšší úspora i za servis
Dodejme, že provoz ve společnosti Philip Morris ČR je specifický v tom, že aktuálně dieselové vozy v rámci firmy jezdí 24 hodin, sedm dní v týdnu. „Vozidla díky velkému zatížení technologicky a konstrukčně hodně trpí. Je namáhán startér, baterie, spojka a například převodovka. Výhodu elektromobilu pro tento typ provozu vnímám i v tom, že nebude docházet k takovému opotřebení. Když se elektromobil startuje v rámci dne velmi často, technicky mu to nevadí. Další úsporu tedy vidíme v úspoře za servis vozů,“ konstatuje Igor Staš. Pořízení elektromobilů vnímá jako krátkodobě nákladnější variantu, ale z dlouhodobého hlediska jako řešení přinášející výrazné úspory.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 1/2025





