Realizaci impulzivních nákupů na základě „zajímavé velké slevy“ či výprodeje připouští téměř polovina Čechů. V posledním rozsáhlého spotřebitelského průzkumu mezi více než 1 000 respondenty, který pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna realizovala společnost Ipsos, to potvrdilo 42 procent dotázaných.

A jsou to právě slevy a výprodeje, co zákazníky k spontánním nákupům nejvíc táhne. Impulzivně nakupují spíše ženy a co se týče věkové kategorie jim nejvíce neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.

Nejen móda a jídlo, ale i hračky táhnou

V jakých segmentech jsou lidé k impulzivním nákupům nejnáchylnější? Na prvním místě vede segment oblečení v 58 procentech případů. Lidé ale rádi impulzivně nakupují i potraviny, jimž připadá 54procentní podíl. Spontánním nákupům v oblasti drogerie lidé neodolají v 51 procentech případů, u hraček a dětského oblečení je to 47 procent. V daném ohledu se daří i segmentu knih a parfémů a kosmetiky se 46 procenty. Jak data ukazují, většina kategorií spadá do potřeb využívaných pro domácnost či pro děti a současně se nejedná o příliš drahé položky, ale o rychloobrátkové zboží.

Zajímavá šance i pro marketing firem

Mnohé firmy nejen z oblasti e-commerce pochopily, jak je dnes víc než dříve důležitá práce se zákazníky a jejich loajalitou.

Kategorie, které nejvíce svádějí k impulzivním online nákupům

„Vedle kvalitní péče je to i udržení jejich přízně ke značce a využití personalizovaných nabídek, kdy zákazníkovi na základě jeho chování vytvoříte komunikaci přímo na míru a třeba i se speciální slevou. A to za použití vhodných kanálů, na něž v rámci nákupního procesu nejlépe reaguje. To vše samozřejmě s pomocí automatizace, která firmám dokáže celý marketing velmi zefektivnit,“ uvádí David Vurma, CEO marketingové agentury Acomware.

Impulzivně se nakupuje i při vyzvednutí zásilky

Impulzivní nákup se nemusí odehrávat pouze v online světě. Více než třetina, konkrétně 37 procent respondentů, totiž přiznala, že když si šli zásilku vyzvednout do partnerského výdejního místa daného dopravce, ještě si u obchodníka ve výdejním místě něco dalšího neplánovaně koupili. A osm procent respondentů dokonce přiznává, že při vyzvednutí zásilky u partnerského výdejního místa podléhají spontánním nákupům opakovaně.

Související

„Právě zvýšení prodeje spojené s návštěvou výdejního místa přepravní společnosti je pro samotné obchodníky zajímavé a může k nim přivést i stovky dalších a nových zákazníků denně. Právě tento aspekt mnoho našich partnerských výdejních míst při spolupráci s námi hodnotí velmi pozitivně,“ uvádí Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, maji majitele Zásilkovny.

Spotřebitelský průzkum probíhá pravidelně již několik let od roku 2014, tentokrát byl realizován mezi více než 1000 respondenty ve věkové kategorii 15+ let napříč celou Česko republikou. Zjišťoval především postoje k nakupování na internetu a v kamenných prodejnách, hlavní motivace a bariéry při nákupech, požadavky na komunikaci s e-shopy i dopravci či zájem o technologické novinky při nakupování online. Na metodice výzkumu se podílela podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické.

Související