Společnost Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko je výrobce, prodejce a distributor značkových nealkoholických nápojů společnosti The Coca‑Cola Company a od roku 2018 také distributor alkoholických nápojů skupiny Edrington. Během sezony je ve výrobním závodu v pražských Kyjích třeba naložit denně až 220 nákladních automobilů, které následně rozvážejí produkty až do 29 zemí. Pro český trh se zde vyrábí zhruba 300 druhů produktů. To vše klade velké nároky na výběr a efektivní využití manipulační techniky.

Baterie li‑ion zefektivnily práci a snížily emise

Při výběru vozíků nešlo pouze o náhradu stávajících strojů novými, ale také o zefektivnění procesů ve skladu i výrobě. Až do loňského roku zde manipulaci zajišťovaly pouze vozíky s olověnou baterií. Po obhlídce provozu, oboustranné diskusi nad požadavky provozu a zejména po úspěšném testování nakonec padlo rozhodnutí, že více než polovina vozíků bude mít lithium‑iontovou baterii.

Související

Kromě všeobecně známých výhod li‑ion technologie, jako je dlouhá životnost, rychlé dobíjení, možnost mezidobíjení a bezúdržbový provoz, byla klíčová také ekologická stránka provozu, a to že nebylo nutné budovat žádné další nabíjárny. Po přechodu na li‑ion baterie vznikla úspora ve výši 14 procent emisí oxidu uhličitého oproti předchozímu provozu.

„Ve skladu i ve výrobě má každý vozík své parkovací místo a jsou zde časové prodlevy, které je možné využít na mezidobíjení li‑ion baterií. Řidič vozík odstaví, napojí na nabíječku a má ho tak vždy plně k dispozici,“ uvedl Štěpán Dlouhý, warehouse manager ve společnosti Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko.

Olověné baterie se uplatní ve třísměnném provozu

Sklad ve společnosti Coca‑Cola HBC Česko a Slovensko pracuje ve třísměnném provozu a zvláště během sezony je důležité, aby v něm nevznikaly prostoje. Sklad má vybudovanou nabíjárnu, a proto zde manipulaci zajišťují i nadále vozíky s olověnou baterií. „V určitých provozech skladu není čas na mezidobíjení. Proto jsme využili dříve vybudované infrastruktury a v nejnáročnějších aplikacích stále používáme vozíky s olověnými bateriemi, které se během nepřetržitého provozu ve strojích mění,“ uvedl Michal Janča, key account manager ve společnosti Jungheinrich (ČR). A aby byla flotila efektivně využita, je přes období sezony také využíván pronájem Jungheinrichu, díky kterému jsou vozíky k dispozici přesně ve chvíli, kdy jsou potřeba.

Po přechodu na li‑ion baterie vznikla úspora ve výši 14 procent emisí oxidu uhličitého oproti předchozímu provozu.

Důležitý je servis s Call4Service

Při tak velkém množství vozíků a obzvlášť v období sezony je třeba se na techniku spolehnout. Ale na každém stroji se občas něco rozbije a v takové chvíli je důležité, aby se vozík co nejdříve vrátil v plné síle do provozu a nenarušil tok zboží. Pro společnost Coca‑Cola HBC byla novinkou aplikace Call4Service, která veškeré servisní procesy zjednodušuje a urychluje. Každý vedoucí jednotlivých týmů má k dispozici přístup do aplikace, ve které najde kompletní flotilu vozíků a vidí, na kterém provozu vozíky jezdí. Servisní úkon pak lze jednoduše objednat prostřednictvím pár kliknutí. Stačí jen naskenovat mobilním telefonem unikátní QR kód daného vozíku, popsat problém a vybrat termín, kdy by bylo opravu nejlepší provést. Dispečer společnosti Jungheinrich pak jen zavolá s konkrétním termínem. „Díky aplikaci Call4Service nám odpadlo spoustu administrativy a zdlouhavé komunikace mezi lidmi,“ oceňuje přínos aplikace Štěpán Dlouhý.

Související