Odpovědí na výzvy doby je digitalizace

V mnoha oblastech našeho života se nám v poslední době potvrdilo, že jedinou jistotou je nejistota. A to platí i v obalové branži.

Nejistota v dodavatelských řetězcích, prudké změny zákaznického chování a tím vzniklá potřeba rychle a pružně reagovat odhalily v mnoha firmách slabá místa. Tam, kde nebyla obalům a výběru jejich dodavatelů dosud věnována dostatečná pozornost, mohlo být slabým místem právě plynulé zásobování obalovým materiálem. Mnohde tam, kde dříve obal příliš nevnímali nebo vnímali jen jako „nutné zlo“, si mohli na vlastní kůži vyzkoušet, že pokud nemohou balit, tak nemohou vyrábět, nemohou expedovat, nemohou fakturovat… Tak samozřejmé, a přesto to mnohé překvapilo!

Ve své praxi jsem to pocítil tak, že mě kontaktovalo nebývalé množství potenciálních zákazníků s naléhavou prosbou o pomoc, neboť jejich stávající dodavatel není schopen plnit dohody.

Související

Nyní máme mnoho jednání, kdy se spolu s našimi zákazníky ohlížíme za uplynulým rokem a hlavně hovoříme o budoucnosti. Vzhledem ke své dlouholeté praxi mohu zhodnotit, že úhel pohledu managementu i těch, kteří mají zodpovědnost za zásobování, se změnil. Pokud jde o dlouhodobý kontrakt, tak prakticky nikde již nesměřuje první otázka na cenu, ale především na garance udržitelnosti dodávek. Schopnost dodavatele zajistit si surovinové i lidské zdroje a flexibilně reagovat na zadání se tak stávají největší devízou výrobce obalových materiálů.

V Thimmu dlouhodobě investujeme do digitálních technologií a potvrzuje se, že to je správná cesta. Technologie umožňující rychlejší přípravu zakázky nebo třeba její změnu těsně před výrobou jsou jednoznačnou odpovědí na požadavky doby. Rovněž možnost menších sérií nebo více variant obalů v jedné zakázce – to jsou požadavky, které se stávají standardem. S analogovými technologiemi je to mnohdy složité nebo nákladné.

Již není dost dobře možné nakoupit si obaly třeba na celý rok – situace na trhu se může prudce změnit a rázem budete mít plný sklad „levných“, ovšem nepotřebných obalů. To, co dříve bývalo výsadou FMCG segmentu, se tak stává standardem třeba i u e‑shopů nebo automotive. Speciálně v této branži jsme byli zvyklí na detailní rozpad plánu třeba až na stovky obalových položek a jeho plnění bylo ukázkové. Časy se mění a operativní změna dodávek se stala běžnou praxí. Těší mě, že v Thimmu jsme na tyto výzvy připraveni.

Související