Kion Group rozšiřuje nabídku vodíkového pohonu. Globální intralogistická skupina bude brzy pro své průmyslové vozíky vyvíjet a vyrábět vlastní systémy palivových článků. Společnost se chystá do této technologie investovat více než 11 milionů eur. Skupina Kion plánuje uvést na trh na jaře 2023 svůj vlastní 24V systém palivových článků pro skladovou techniku. Kompletní portfolio palivových článků by mělo následovat v následujících letech. To znamená, že značky sdružené ve skupině Kion budou moci brzy nabídnout svým zákazníkům vše potřebné, z jednoho zdroje, manipulační techniku, palivové články, i další související služby.

„Ode nynějška bude Kion Group jediným výrobcem vysokozdvižných vozíků a skladového zařízení na evropském trhu, který bude vyrábět vlastní palivové články, což nás skutečně odlišuje,“ říká Rob Smith, generální ředitel Kion Group AG. „Registrujeme obrovskou poptávku od našich zákazníků a doufáme, že nám tato technologie umožní uspokojit stále se zvyšující požadavky na to, aby se intralogistika stala ještě více ohleduplnou ke zdrojům a udržitelnou, a zároveň aby technologie uspokojila požadavky na rychlé doplňování paliva.“

Skupina plánuje již letos dodat první vysokozdvižné vozíky s vlastními systémy palivových článků.

Snadné a praktické, rychlé a čisté

Výhod technologie palivových článků je mnoho. Tento energetický systém během provozu neprodukuje žádné emise, a proto je ideální pro použití uvnitř skladů. Pokud vodík současně pochází z regenerativních zdrojů, jako například z bioplynu nebo elektrolýzou ze sluneční či větrné energie, je klimaticky neutrální.

Související

Další výhodou je rychlé plnění nádrží na plnicích stanicích, které trvá jen jednu až tři minuty. To pomáhá minimalizovat prostoje a zvýšit celkovou dostupnost vysokozdvižných vozíků, což znamená obrovské výhody při vícesměnném provozu a s velkými flotilami vozíků. Další výhodou palivových článků je, že neobsahují žádné toxické kyseliny ani jiné škodliviny, což je výhodné nejen z hlediska recyklace, ale také pro každodenní provoz. Díky tomu je například pohon s palivovými články zajímavou alternativou k olověným bateriím, zejména v odvětvích náročných z pohledu hygieny, jako je farmaceutický a potravinářský průmysl.

Výroba vodíku v závodě Aschaffenburg

Kion Group kromě vývoje a výroby systémů palivových článků zprovozňuje také vlastní výrobu vodíku ve svém závodě v německém Aschaffenburgu. Stavební práce na státem financované vodíkové čerpací stanici včetně elektrolyzéru jsou téměř u konce. Po dokončení stavebních prací na vodíkové infrastruktuře bude do provozu uvedeno 21 hybridních systémů palivových článků, které nahradí většinu vysokozdvižných vozíků se spalovacími motory, které jsou v současné době v závodě v provozu.

Desítky let zkušeností s tímto zdrojem energie

Značky sdružené v Kion Group již dávno využívají toho, že technologie vodíku a palivových článků představují významný potenciál pro intralogistiku. Dceřiná společnost Linde Material Handling GmbH (Linde MH) se na tuto všestrannou technologii zaměřuje intenzivně již od roku 1997 a v roce 2010 zahájila sériovou výrobu svých prvních vozíků s touto technologií. Dnes Linde MH nabízí jedno z nejširších portfolií průmyslových vozíků s palivovými články na trhu. Přibližně 80 procent všech modelů je k dispozici s touto technologií pohonu orientovanou na budoucnost, včetně například paletových vozíků, tahačů nebo retraků a vysokozdvižných vozíků s protizávažím.

Vodíková technologie je již také mnoho let součástí hlavní produktového portfolia dceřiné společnosti Kion Still GmbH. Pro své zákazníky společnost realizuje vodíkové projekty pro různé typy vozíků již od roku 2003.

Vodíková technologie je již také mnoho let součástí hlavní produktového portfolia dceřiné společnosti Kion Still GmbH (ilustrační snímek).
Vodíková technologie je již také mnoho let součástí hlavní produktového portfolia dceřiné společnosti Kion Still GmbH (ilustrační snímek).
Foto: (import.) Kion Group AG

Still v současnosti provozuje jednu z největších evropských flotil vysokozdvižných vozíků s vodíkovým pohonem u zákazníka ve Francii. Dceřiná společnost Still také uzavřela partnerství s Hydrogentle GmbH, aby mohla poskytovat lepší poradenství a podporovat své zákazníky ve všech oblastech technologie palivových článků. Partnerství je zaměřeno na plánování speciálních inženýrských projektů v závodech, vytváření analýz proveditelnosti a poradenství zákazníkům v oblasti vodíkové infrastruktury, od počátečních konzultací až po dodávku kompletní vodíkové infrastruktury pro plnění průmyslových vozíků.

Technologie palivových článků v průmyslových vozících

Palivový článek generující elektrickou energii potřebnou pro provoz vysokozdvižného vozíku je umístěný přímo ve vozíku. Energie se získává chemickou reakcí mezi kyslíkem (O2) a vodíkem (H2). Článek napájí kompaktní lithium-iontovou baterii. Tato hybridní kombinace pohání následně vysokozdvižný vozík tím, že dodává energii pojezdovému a zdvihovému motoru. Jedinými vedlejšími produkty vznikajícími při „studeném spalování“ jsou teplo, vodní pára a čistá voda.

Skupina Kion Group

Kion Group patří mezi přední světové dodavatele průmyslových vozíků a řešení dodavatelského řetězce. Její portfolio zahrnuje průmyslové vozíky, jako jsou vysokozdvižné vozíky a skladové vozíky, stejně jako integrovanou automatizační techniku a softwarová řešení pro optimalizaci dodavatelských řetězců, včetně všech souvisejících služeb. Ve více než 100 zemích světa zajišťují řešení Kion Group hladký tok materiálu a informací v továrnách, skladech a distribučních centrech.

Skupina, která je součástí indexu MDAX, je z hlediska počtu prodaných kusů v roce 2021 největším výrobcem průmyslových vozíků v Evropě. V Číně patří podle obratu v roce 2021 mezi přední zahraniční výrobce a při započítání domácích dodavatelů je třetím největším dodavatelem. Kion Group je na základě obratu v roce 2021 také jedním z předních světových poskytovatelů automatizace skladů.

Na konci roku 2021 bylo používáno zákazníky různých velikostí a v mnoha průmyslových odvětvích na celkem šesti kontinentech přibližně 1,6 milionu průmyslových vozíků a přibližně 8000 jejích instalovaných systémů. Skupina má v současnosti přibližně 40 tisíc zaměstnanců a v roce 2021 vygenerovala obrat ve výši 10,3 miliardy eur.

Související