Uživatelé manipulační techniky z řad průmyslových výrobců jsou z hlediska složení flotily a logistických toků vždy komplikovanější a zajímavější než například logistická distribuční centra. Pokud se navíc jedná o výrobu velkých strojů, jako jsou traktory, má dodavatel manipulační techniky o zábavu postaráno.

Zetor Tractors pokračuje v dlouhé tradici výroby traktorů v Brně, která sahá až do roku 1946. Za tu dobu firma dodala po celém světě více než 1 300 000 strojů. Dnes se soustředí na segment do 170 koňských sil a těchto strojů vyrábí zhruba 2000 ročně. V brněnském závodě pracuje 460 zaměstnanců a s indoor manipulací jim pomáhají elektrické vozíky Jungheinrich. Flotila elektrických vozíků různých konfigurací a kategorií je nastavena tak, aby bylo možné rychle a bezpečně skladovat a následně manipulovat jakýkoliv díl potřebný pro výrobu.

Ve výrobní hale Zetoru běží souběžně čtyři výrobní linky na výrobu motorů, hnacího ústrojí, kabin a konečně kompletační linka, na jejímž konci jsou hotové stroje. Každý traktor vzniká jako zákaznická objednávka, tudíž je kompletován přesně dle konkrétní konfigurace.

Související

„Základních kombinací máme dnes přes 1200, k tomu navíc si může klient doobjednat řadu opcí a doplňků. To klade velké nároky hlavně na skladování všech dílů a dále také na organizaci zásobování linek a použitou techniku,“ říká Zdeněk Durďák, manažer logistiky pro Zetor.

Spolupráce na technice pro interní přepravu byla po prvních pěti letech úspěšně prodloužena. Do dalšího období došlo k aktualizaci konfigurací a rozšíření flotily. Jungheinrich také dodal část rozšiřovaného regálového systému.

Různorodé položky ve skladu

Moderní retrakový sklad Zetoru pro výrobu, otevřený v roce 2015, se rozkládá na 6000 čtverečních metrech a kromě výroby slouží i jako zásobovací místo pro potřeby logistiky náhradních dílů. Součástí skladu je i rozsáhlá galerie s policovými regály, kde probíhá ruční vychystávání. Díky tomu je v jedné hale možné uskladnit vše od nejmenších šroubků až po rozměrná zavěšení náprav.

Požadavkem brněnského výrobce bylo zajištění výkonné a dostupné flotily manipulační techniky tak, aby případné výpadky neohrozily plynulost výroby ve firmě. Důraz položili v Zetoru na variabilitu manipulovaných položek a spolehlivost nejen strojů samotných, ale i servisní a administrativní spolupráce.

Prostory okolo jednotlivých výrobních linek jsou v Zetoru omezené a hlavně velmi odlišné. Například kolem linky kompletace je prostoru poměrně dost, zatímco u výroby motorů je prostředí velmi stísněné. Proto bylo při výběru vhodné techniky třeba vzít v úvahu i obratnost a celkové rozměry vozíků. Aby byl zachován zároveň vysoký výkon zásobování, padla volba na vozíky ERE s různě dlouhými vidlemi.

Řešení pro Zetor od Jungheinrichu

Zadáním z brněnského Zetoru bylo zajištění výkonné a dostupné flotily manipulační techniky tak, aby případné výpadky neohrozily plynulost výroby ve firmě. Důraz na variabilitu manipulovaných položek a spolehlivost nejen strojů samotných, ale i servisní a administrativní spolupráce.

Jungheinrich navrhl řešení s flotilou elektrických vozíků různých konfigurací a kategorií nastavených tak, aby bylo možné rychle a bezpečně skladovat a následně manipulovat jakýkoliv díl potřebný pro výrobu. Vozíky jsou financovány prostřednictvím podnájmu včetně full servisu zahrnujícího veškeré běžné servisní úkony.

Výhodný pronájem se servisem

„K linkám, kde je hodně prostoru (kompletace), se tak jezdí primárně s vozíky s vidlemi 2400 milimetrů. Díky tomu je zaručena vysoká kapacita přepravy na jednu cestu. Vozíky ERE mají oproti tahačům výhodu v tom, že řidič stojí na plošince v blízkosti vidlí. Během překládání zboží na jednotlivých výrobních pozicích tak neztrácí čas,“ vysvětluje navržené řešení Petr Sklenský, odborný poradce Jungheinrichu zodpovědný za Zetor.

Vozíky provozované v brněnském závodě nemá Zetor ve vlastnictví, ale má je dlouhodobě pronajaté prostřednictvím financování Jungheinrich SLB. Díky tomu získá uživatel jistotu nákladů a hlavně funkčnosti techniky. Součástí měsíční splátky je i full servis nastavený na konkrétní podmínky v místě užití (především roční nájezd motohodin, předpokládaná opotřebení a podobně). To oceňuje i Zdeněk Durďák. „Servis a komunikace fungují velmi dobře. Pravidelně k nám jezdí technik Jiří Nekuda, který za dobu spolupráce již dobře zná náš provoz i kolegy. Servis tak probíhá hladce a bez jakýchkoliv komplikací. Samozřejmě v případě poškození ze strany obsluhy je to potřeba řešit nad rámec full servisu. Díky pojištění vozíků, pojištění našich pracovníků a komunikaci s firmou Jungheinrich se nám ale nikdy nestalo, že bychom platili výrazné částky nad rámec full servisu.“

Související